درخواست از برخی پزشکان برای خرید آنتن صدا و سیما یکیاز جدیدترین راههای درآمدزایی برخی از برنامههای این سازمان است که صدای جامعه پزشکی را نیز درآورده است و تعادل ظریف رابطه بیمار و پزشک را دچار تغییر کرده است
شفاآنلاین>سلامت> اخذ یک و نیم میلیون تومان از برخی پزشکان برای هر دقیقه صحبت در تلویزیون ؟!
به گزارش شفاآنلاین، تقریباً هیچ فعال سیاسی و ناظر رسانهای سرشناس اصولگرا و اصلاح طلبی نیست که نسبت به رویه مدیریتی این روزهای صدا و سیما نقد نداشته باشد، محمد مهاجرانی میگوید «صدا و سیما را تا حد یک دکه سیاسی تنزل دادهاند»، فرید مدرسی در مورد درگیری معاونتهای صدا و سیما با یکدیگر هشدار میدهد. با این همه شاید، بیشترین انتقاد به نحوه درآمدزایی و تعامل این سازمان با جامعه بازگردد. سازمان صدا و سیما که به روایت آمار رسمی «سازمانی زیانده است» علیرغم بودجه یکهزار و 500 میلیاردی و درآمد سرشار از محل آگهیهای متعارف، هر روز بیشتر به سیاست «آنتن فروشی» گرایش پیدا کرده است، سازمانی که باید مرجع مورد اعتماد مردم باشد.
درخواست از برخی پزشکان برای خرید آنتن صدا و سیما یکیاز جدیدترین راههای درآمدزایی برخی از برنامههای این سازمان است که صدای جامعه پزشکی را نیز درآورده است و تعادل ظریف رابطه بیمار و پزشک را دچار تغییر کرده است.
رپورتاژ آگهی سلامت
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز درصحبتی کوتاه ضمن انتقاد از صدا و سیما برای اخذ وجه از پزشکان برای حضور در برنامههای مختلف پزشکی و سلامت صدا و سیما تحت عنوان "برنامههای مشارکتی" بدون بررسی سابقه و علمی بودن این برنامهها عنوان کرد که حتی با خود وی برای پرداخت پول جهت شرکت در این برنامهها تماس گرفتهاند.
دکتر مهدیار سعیدیان، ضمن آنکه این مسئله را موجب خدشه دار شدن موازین اخلاق پزشکی میداند، میگوید: متاسفانه این برنامههای مشارکتی یا به بیان واضح تر "رپورتاژ آگهی" در حوزه پزشکی سلامت، حقیقت تلخی است که به ویژه در چند سال گذشته باعث افت فاحش سطح برنامههای سلامت محور رادیو و تلویزیون شده است.
در سالهای اخیر با افزایش برنامههای تولیدی صدا و سیما در زمینه پزشکی و سلامت و به ویژه تاسیس دو شبکه تلویزیونی و رادیویی با نام سلامت، اصطلاح برنامههای پزشکی مشارکتی به یک امر رایج در رسانه ملی تبدیل شد. به گفته یک تهیه کننده با سابقه تلویزیون، به تهیه کنندگان اجازه داده شده که به ازای دعوت هر پزشک برای صحبت به مدت ۱۰دقیقه در بخش پزشکی یک برنامه زنده تلویزیونی حداقل بین 10تا 15 میلیون تومان هزینه دریافت کنند.
یک و نیم میلیون تومان پول برای نصیحت کردن
این به این معنی است که یک پزشک برای یک دقیقه صحبت در یک برنامه تلویزیونی باید مبلغی بین یک تا یک و نیم میلیون تومان بپردازد تا در مورد روش درمان جوش سر سیاه و یا جوان سازی پوست صحبت کند، این صحبتها که از سوی یک شهروند مشاهده میشود، به مثابه تبلیغات غیرمستقیم آن شهروند را تشویق میکند تا بالاترین هزینه را برای دریافت خدمات از آن پزشک پرداخت نماید. ظاهراً یک و نیم میلیون تومان حداقل هزینه دریافتی از پزشک است و در برنامههای تبلیغاتی مطلق و ضبط شده این میزان افزایش پیدا میکند. . این درحالیست که هرنوع تبلیغ پزشکی بدون مجوز نظام پزشکی خلاف قانون است.
تداوم تبلیغات دردسرساز
صدا و سیما که به دلیل تبلیغ محصولات بسیار مضری همچون کرم حلزون و چای سبز ویژه لاغری از سوی سازمان غذا و دارو مورد انتقاد قرار گرفت، با تبلیغ پزشکانی که از سوی انجمن های حرفهای معرفی نشده اند رابطه سنتی بیمار و پزشک را در کشور دگرگون کرده است ، بیش از این یک پزشک برای معروف شدن باید سالها رنج میکشید و صدها مداوا و عمل جراحی موفق را در اثبات مهارتش به انجام می رساند تا از سوی جامعه به عنوان شخص ماهر پذیرفته شود ، در زمان حال اما با یک تبلیغ ساده تلویزیونی می توان خود را به عنوان "ماهرترین " و البته " گران ترین " به جامعه معرفی کرد.دکتر محمد رحمتی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی میگویداین کار اگر غیرقانونی نباشد حتماً غیراخلاقی است و پزشکان(physicians) باید از سوی انجمن علمی مربوطه به این برنامهها معرفی شوند و مجاز نیستند که پولی پرداخت نمایند. آفتاب یزد