کد خبر: ۲۱۳۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 10
برخی کارشناسان بر این عقیده اند افزایش قیمت ها ناشی از نرسیدن کالا با ارز ۴۲۰۰ تومان به دست تولید کننده و در نهایت مصرف کننده نهایی است ، به عبارت دیگر تخصیص این یارانه بیش از آنکه به سود مصرف کننده باشد، سود واردکننده را در بر دارد
شفاآنلاین>سلامت> در حالی که دولت برای تامین کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده است، بازار این روزها شاهد رشد قیمت لبنیات، مرغ و دیگر اقلامی است که واردات مواد اولیه آن با ارز ۴۲۰۰ تومان انجام می شود .

به گزارش شفاآنلاین، برخی کارشناسان بر این عقیده اند افزایش قیمت ها ناشی از نرسیدن کالا با ارز ۴۲۰۰ تومان به دست تولید کننده و در نهایت مصرف کننده نهایی است ، به عبارت دیگر تخصیص این یارانه بیش از آنکه به سود مصرف کننده باشد، سود واردکننده را در بر دارد. در عین حال یک فعال صنعت مرغ گفت:قیمت یازده هزار و پانصد تا دوازده هزار تومانی برای هر کیلو مرغ قیمتی مناسب و مقرون به صرفه برای برقرار ماندن جریان تولید است.

 حمید فاضلی، رییس اتحادیه و عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری شرکت‌های مرغداری کشور با اعلام این مطلب افزود : نوسانات نرخ ارز هزینه تولید مرغ را بالا برده است و همین امر سبب شده است مرغداران قادر به فروش مرغ با قیمت‌های قبلی نباشند .

 وی در پاسخ به این سئوال که چرا به رغم. واردات نهاده های دامی و دان مرغ با قیمت ۴۲۰۰ تومان، قیمت مرغ بالاتر رفته است؟ گفت: هر چند هزینه واردات مواد اولیه ۴۲۰۰ تومان است اما هزینه برخی عوامل افزایش یافته است.

وی گفت: در سال گذشته قیمت واردات نهاده های دامی و ذرت و سویا و ... ۳۸۰۰ تومان بود پس می بینید همین جا قیمت واردات کیلویی ۴۰۰ تومان افزایش یافته است.

 این فعال صنعت مرغ گفت: در عین حال مواد اولیه با همان قیمت ۴۲۰۰ تومان به دست ما نمی‌رسد و واردکنندگان عمده به دلیل وجود مشکلاتی مانند تاخیر در تخصیص ارز و خواب سرمایه و  کالاهای وارداتی را به قیمت ۴۲۰۰ تومان تحویل نمی دهند .

وی با اشاره به اینکه در صورتی که قیمت ۴۲۰۰ تومان مبنا باشد بهای هر کیلو ذرت باید هزار و تا هزار و پنجاه تومان باید باشد اما قیمت کنونی ۱۲۰۰ تومان است.

 فاضلی با تاکید بر اینکه بر مبنای قیمت ۴۲۰۰ تومان برای واردات هر کیلو سویا نیز باید بهایی حدود دو هزار تومان داشته باشد گفت: در حال حاضر هر کیلو سویا بین دو هزار و سیصد تا دو هزار و پانصد تومان فروخته می شود.

رییس اتحادیه سراسری شرکت‌های مرغداری کشور گفت: در عین حال هزینه حمل و نقل و جابجایی نیز افزایش یافته و متاسفانه رانندگان برای هر کیلو باری که حمل می‌کنند بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان اضافه دریافت دارند و به اصطلاح هزینه پشت بارنامه می‌گیرند و همین امر قیمت‌ها را بالا برده است.

 وی افزود: اختلالاتی که در شبکه حمل و نقل ایجاد شد، سبب شد مرغداران مجبور به تامین مایحتاج خود از انبارها با قیمت های بالاتر شوند .

فاضلی با اشاره به اینکه قیمت ۱۱ هزار و پانصد تومان تا دو هزار تومان قیمتی منطقی است و جریان تولید را برقرار نگه می دارد، گفت: تولید در ایران تکافوی مصرف را می دهد و در صورت برنامه ریزی مناسب ما می توانیم بازارها (Markets)صادراتی را نیز از آن خود کنیم.

 وی با تاکید بر اینکه قیمت جهانی مرغ بین یک دلار و هشتاد سنت تا دو دلار و بیست سنت است، اضافه کرد: این قیمت ها برای ما با توجه به نرخ جدید دلار مقرون به صرفه است اما نوسانات بازار و تصمیمات متعدد فعلا امکان فتح بازارهای صادراتی را نداده است.

 به گفته فاضلی سال گذشته در حدود دو میلیون و صد هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شده است، گفت: از این رقم تنها حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن صادر شد اما بی تردید ظرفیت صادرات بالاتر نیز در این بخش وجود دارد.

او تاکید کرد:سرانه مصرف مرغ در ایران به ازای هر نفر حدود ۵ کیلوگرم در سال است.

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری شرکت‌های مرغداری کشور در پاسخ به این سئوال که چه تعداد تولید کننده مرغ در ایران وجود دارد، گفت: طبق آمارهای ارائه شده حدود ۲۵ هزار واحد تولیدی مرغ در ایران فعالیت می کنند که از این تعداد حدود دو تا سه هزار واحد غیر مجاز هستند.

پس از بروز نوسان های ارزی در ابتدای امسال، دولت حمایت از تولید داخل و کالاهای اساسی را در دستور کار قرار داد و اقدام به تخصیص ارز یارانه ای ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده های تولید از جمله کنجاله سویا، ذرت کرد اما با این وجود، دست اندرکاران صنعت طیور می‌گویند افزایش هزینه های تمام شده تولید، قیمت گوشت مرغ را تحت تاثیر قرار داده است.

مردادماه امسال ستاد تنظیم بازار قیمت(Price) مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ را برای مصرف کنندگان هشت هزار و ۱۷۵ تومان تعیین کرد، اما این محصول در ماه های گذشته نه فقط با نرخ مصوب عرضه نشد بلکه بهای آن در خرده فروشی ها به هر کیلوگرم ۱۱ هزار تومان نیز رسید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: