کد خبر: ۲۱۳۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 06
محققان معتقدند ازون در نیمکره شمالی در دهه ۲۰۵۰ میلادی به طور کامل ترمیم می شود و این واقعه در نواحی قطبی، در دهه ۲۰۶۰ میلادی صورت می گیرد
شفاآنلاین>اجتماعی>ارزیابی محققان نشان می‌دهد شکاف لایه ازون در نیمکره شمالی و عرض جغرافیایی میانی در دهه ۲۰۳۰ میلادی به طور کامل ترمیم می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، این مطالعه که با عنوان 'Scientific Assessment of Ozone Depletion: ۲۰۱۸' روز گذشته توسط سازمان ملل و سازمان جهانی هواشناسی منتشر شد، کاهش مواد تخلیه ازون را به عنوان عامل ترمیم<Restoration> ازون نشان می دهد.

تخلیه ازون به توصیف دو پدیده گفته می شود که طی آنها از دهه ۱۹۷۰ میلادی، حجم مولکول ازون در لایه استراتوسفر زمین در هر دهه کاهش یافته است. این مطالعه که از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده هر چهار سال صورت می گیرد و فعالیت ازون و آخرین وضعیت آن را نشان می دهد.


ازون لایه ای است که از زمین در مقابل اشعه مضر ماورا بنفش خورشید محافظت می کند. ترمیم این لایه از سال ۲۰۰۰ میلادی بین یک تا سه درصد متغیر است. محققان معتقدند این نتایج پروتکل مونترال است که بر اساس آن از ۳۰ سال قبل تاکنون، کاهش میزان استفاده از کلروفلورو کربن ها یا CFCs و همچنین سایر ترکیبات تخریب کننده ازون که در افشانه ها و سیستم های خنک کننده و سایر محصولات مورد استفاده قرار می گیرند، هدف گذاری شده است.


انتظار می رود تاثیر پروتکل مونترال با تصویب اصلاحیه کیگالی در سال آینده، افزایش یابد. این اصلاحیه به کاهش بیشتر گازهای تخریب کننده ازون که در یخچال ها و فریزرها، دستگاه های تهویه هوا و سایر محصولات استفاده می شود اشاره دارد.

محققان معتقدند این اصلاحیه دمای زمین را ۰.۴ درجه کاهش خواهد داد. محققان معتقدند ازون در نیمکره شمالی در دهه ۲۰۵۰ میلادی به طور کامل ترمیم می شود و این واقعه در نواحی قطبی، در دهه ۲۰۶۰ میلادی صورت می گیرد.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: