کد خبر: ۲۱۳۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 01
این بیماری‌ها بر اعصاب کف لگن، مثانه، مجاری ادرار و روده‌ها تاثیر گذاشته و باعث اختلال عملکرد آنها می‌شود که در نهایت با تهدید زندگی اجتماعی و سلامت فرد، در بلندمدت بر کلیه‌ها اثر بسیار منفی می‌گذارد
شفاآنلاین>سلامت>رییس دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران گفت: 25 درصد شب ادراری‌ها از نوع نهفته فلج عصبی مثانه است که در صورت تشخیص دیرهنگام ممکن است سبب برگشت ادرار از مثانه به کلیه، ایجاد مثانه عصبی و حتی مرگ کودک شود.

به گزارش شفاآنلاین، «فرزانه شریفی‌اقدس» امروز (پنجشنبه) در دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران توضیح داد: بیماری‌هایی همچون ﻣﻨﻨﮕﻮﺳﻞ و ﻣﻨﻨﮕﻮﻣﯿﻠﻮﺳﻞ سبب می‌شود بخشی از استخوان‌های ستون فقرات کودک به درستی تشکیل نشده و ضایعاتی به صورت آشکار یا نهفته شکل گیرد.

وی 2 علت اصلی ابتلا کودک به ضایعات ستون فقرات<spinal cord> و در نتیجه ایجاد مثانه نوروژونیک را کمبود مصرف اسیدفولیک در مادر باردار و دیابت بارداری اعلام کرد.

رییس دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران شب‌ادراری در کودکان را به 2 دسته ساده و پیچیده تقسیم کرد که در نوع ساده اگر نتیجه آزمایش و سونوگرافی کودک طبیعی باشد، می‌توان تا پنج سال صبر کرد.

وی اضافه کرد:‌ در نوع پیچیده شب ادراری اطفال، نشانه‌هایی از بیماری نورولوژی و اختلال عصب مثانه وجود دارد که این نوع از شب ادراری<Enuresis> بسیار خطرناک و نوع نهفته عصب مثانه است که به صورت شب ادراری تظاهر می‌کند.

شریفی‌اقدس گفت: بسیاری از والدین دیر متوجه ابتلا فرزندشان به این مشکل می‌شوند؛ زیرا در سال‌های نخستین فرزند خود را پوشک می‌کنند و این امر سبب از دست رفتن زمان می‌شود که در نهایت با طولانی شدن بی کنترلی ادرار در مثانه کودک، کلیه‌ها آسیب می بیند و متاسفانه زمانی به متخصص اورولوژیست مراجعه می‌شود که مثانه به مسیر غیربازگشت رسیده و کلیه‌ها نیز دچار ضایعه شده است.

وی ادامه داد:‌ والدین باید ضایعات پوستی ناحیه کمر کودک را جدی بگیرند؛ زیرا در صورت شناسایی بموقع، 50 درصد درمان‌های موجود به کنترل ادرار منجر می شود و از عوارض کلیوی پیشگیری می‌ کند.

** نورویورولوژی؛ دانش جوان برای شناخت بهتر سیستم اعصاب مغز و لگن

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآوری کرد: نورویورولوژی به بررسی مشکلات و اختلالات مثانه، کف لگن و روده‌ها می‌پردازد و مشخص می‌کند کدام بیماری‌ها روی عصب مثانه اثر منفی می گذارد تا تشخیص و درمان بیماری به درستی صورت گیرد.

رییس دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران گفت: این رشته جوان در دنیا بر اساس نیاز بیماران راه‌اندازی شده است و کمک می‌کند که شناخت بهتری از سیستم اعصاب مغز و لگن انجام گیرد.

وی افزود: بیماری‌های متابولیکی مثل دیابت، مشکلات ستون فقرات، مشکلات مادرزادی و بیماری‌های نورولوژی همچون ام.اس در بروز مثانه عصبی دخیل است.

شریفی‌اقدس ادامه داد: این بیماری‌ها بر اعصاب کف لگن، مثانه، مجاری ادرار و روده‌ها تاثیر گذاشته و باعث اختلال عملکرد آنها می‌شود که در نهایت با تهدید زندگی اجتماعی و سلامت فرد، در بلندمدت بر کلیه‌ها اثر بسیار منفی می‌گذارد.

«بیشتر مواقع متخصصان از دید خود، بیمار را درمان کرده و این مساله سبب ایجاد مسیر اشتباه در درمان فرد می‌شود؛ در حالی که نورویورولوژی رشته‌ای بوده که سبب می‌شود بیماران با هم‌اندیشی بهتر درمان شده و از جراحی و درمان اضافه برای آنها پیشگیری شود».

به گفته وی، بیماران نورویورولوژی درمان دارویی، جراحی و کمکی همچون فیزیوتراپی کف لگن را لازم دارند که در دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران جراحان مغز و اعصاب، اورولوژیست‌ها، متخصصان غدد، پزشکان اطفال، متخصصان زنان و فیزیوتراپیست‌ها درباره این موضوعات گفت‌وگو می کنند.

وی یادآوری کرد: هدف از برگزاری این کنگره ارتقای آگاهی پزشکان و اعضای هیات علمی در زمینه نورویورولوژی و ارتباط بین‌رشته‌ای برای درمان بیماری‌های بین‌حوزه‌ای است؛ از سوی دیگر پزشکان در این کنگره می‌توانند تجارب خود را به یکدیگر منتقل کنند.

دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران امروز (پنجشنبه) آغاز شد و تا دوازدهم آبان ماه ادامه می یابد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: