کد خبر: ۲۱۲۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 01
افراد مبتلا به ناشنوایی‌های ضعیف می‌توانند از سمعک استفاده کنند همچنین ناهنجاری‌های سر و جمجمه نیز از جمله عوامل ابتلا به کم شنوایی و ناشنوایی در نوزادان محسوب می‌شود

شفا آنلاین>سلامت>یک ادیولوژیست گفت: ۹۰ درصد از ناشنوایی‌های مادرزادی جنبه حسی و عصبی دارد که درمان خاصی برای آنها وجود ندارد.

به گزارش شفا آنلاین:مهدی اکبری  درباره شایع‌ترین علت‌های ناشنوایی<Causes of deafness> اظهار کرد: ناشنوایی از نوزادان تا کهنسالان مشاهده می‌شود که هرکدام علت‌های مختلفی دارند وافراد کهنسال در سن بالا با پدیده پیرگوشی و ناشنوایی  مواجه می‌شوند همچنین قرار گرفتن در معرض صداهای بلند افراد را مستعد کم‌شنوایی و ناشنوایی می‌کند.


وی با بیان اینکه برای افراد دچار افت شنوایی عمیق و شدید استفاده از کاشت حلزون توصیه می‌شود، گفت: افراد مبتلا به ناشنوایی‌های ضعیف می‌توانند از سمعک استفاده کنند همچنین ناهنجاری‌های سر و جمجمه نیز از جمله عوامل ابتلا به کم شنوایی و ناشنوایی در نوزادان محسوب می‌شود.

اکبری با بیان این که عفونت نیز  می‌تواند منجر به ناشنوایی شود، عنوان کرد: قرار گرفتن در معرض صداهای انفجاری و بیش از حد نیز از جمله عواملی بود که افراد را در سن بالا مستعد کم شنوایی یا ناشنوایی می‌کند.

اکبری خاطرنشان کرد: افرادی که به صورت ژنتیکی سابقه ابتلا به پیرگوشی را دارند ممکن است نسبت به سایر افراد زودتر دچار این مشکل شوند چراکه معمولا پیرگوشی در افراد از ۴۵ سالگی شروع می‌شود. اما افرادی که زمینه ابتلا به پیرگوشی در سایر اعضای خانواده خود را ندارند ممکن است در ۷۰ یا ۸۰ سالگی دچار این مشکل شود.

وی با بیان اینکه در نوزادان ۹ عامل آنها‌ در معرض کم‌شنوایی یا ناشنوایی مادرزادی قرار می‌دهند، افزود: زردی بالا عوامل قبل از زایمان همچون ابتلاء مادر به بیماری‌های عفونی یا مصرف داروهای خاص نوزادان را مستعد ابتلا به ناشنوایی می‌کند.

این ادیولوژیست خاطرنشان کرد: وزن کم نوزادان و یا نارس بودن در هنگام تولد نیز  آنها‌را مستعد ابتلا به ناشنوایی می‌کند همچنین ازدواج‌های فامیلی نوزادان را در معرض ابتلا به ناشنوایی قرار می‌دهد بنابراین افراد باید تا حد امکان از ازدواج‌های فامیلی خودداری یا پیش از بارداری آزمایش‌های لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد از ناشنوایی‌های مادرزادی جنبه حسی و عصبی دارد‌، عنوان کرد: برای درمان نوزادان مبتلا به ناشنوایی مادرزادی از نوع حسی و عصبی درمان دارویی و جراحی وجود ندارد و تنها‌ کم شنوایی‌هایی مربوط به عفونت، پارگی پرده گوش و ضربه به سر  قابل درمان است. اما اگر ناشنوایی مربوط به افت عصبی باشد درمانی برای آن وجود ندارد.طبنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: