کد خبر: ۲۱۲۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 30
در عین حال مشکل اصلی در کاردرمانی عدم پوشش بیمه‌ای خدمات کاردرمانی است. به هیمن علت گیرنده خدمات با مشکلات زیادی روبرو هستند
شفاآنلاین>سلامت>رییس انجمن علمی کاردرمانی ایران ضمن تشریح چگونگی تعرفه خدمات کاردرمانی، درباره کمبود مراکز دولتی کاردرمانی و توانبخشی و عدم پوشش بیمه‌ای خدمات کاردرمانی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر مهدی علیزاده زارعی درباره تعرفه خدمات کاردرمانی گفت: خدمات کاردرمانی از سال ۹۳ در کتاب ارزش نسبی خدمات درمانی تعرفه‌دار شده است. برای بسیاری از خدمات تعرفه تعدیل شده است و تعرفه مصوب دارند.  از سال ۹۳ تا ۹۵ تعرفه خوب بود و کاردرمانگراها نیز از این تعرفه راضی بودند، اما با افزایش قیمت‌ها و تورم مانند تمام گروه‌های پزشکی، کاردرمانگرها نیز از تعرفه‌ها رضایت ندارند.

وی ادامه داد: در عین حال مشکل اصلی در کاردرمانی عدم پوشش بیمه‌ای خدمات کاردرمانی است. به هیمن علت گیرنده خدمات با مشکلات<Difficulties> زیادی روبرو هستند. زمانی که فردی به کاردرمانی مراجعه می‌کند، زمان زیادی را برای درمان باید بگذراند، به هیمن علت فشار مالی زیادی به او تحمیل می‌شود. هزینه زیاد موجب می‌شود فرد طول درمان خود را تکمیل نکند. بنابراین در کاردرمانی معضل اصلی پوشش بیمه‌ای است نه تعرفه.

علیزاده درباره مراکز دولتی ارائه دهنده خدمات کاردرمانی نیز گفت: از طرفی هم مراکز دولتی کاردرمانی موجود نمی‌توانند پاسخگوی ارائه حجم زیادی از خدمات کاردرمانی باشند. در تهران اوضاع مراکز کاردرمانی بهتر است، یک سری از مراکز وابسته به دانشگاه‌ها و کلینیک دانشکده‌ توانبخشی هستند و خدمات کاردرمانی را تا حدودی پوشش می‌دهند.

در حالیکه در شهرهای دیگر و مناطق دور از مرکز استان‌ها، مراکز دولتی کاردرمانی برای ارائه خدمات کافی نیست. بنابراین مشکل ما دو سویه است؛ هم خدمات کاردرمانی پوشش بیمه‌ای ندارند و هم مراکز دولتی کاردرمانی به تعداد کافی وجود ندارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: مشکل دیگری که وجود دارد، این است که در مراکز دولتی (بیمارستان‌های دولتی)  تعرفه دولتی خدمات کاردرمانی یک دوم یا یک سوم خدمات بخش خصوصی است و از آنجا که همین تعرفه هم در بیمارستان پوشش بیمه‌ای ندارد، مسئولین بیمارستان<Hospital> ارائه این خدمات را مقرون به صرفه نمی‌دانند.

بر همین اساس بخش ارائه خدمات کاردرمانی را کوچک می‌کنند و به بخش‌های دیگری که می‌توانند پول ارائه خدمات آن را از بیمه بگیرند، اختصاص می‌دهند.

علیزاده با بیان اینکه وزارت بهداشت در تلاش برای جبران کمبودهایی است که در بخش کاردرمانی وجود دارد، گفت: از جمله این اقدامات اصلاح برخی از تعرفه‌ها از طریق تسهیلاتی است که ارائه می‌دهد و همچنین وزارتخانه به دنبال ایجاد پوشش بیمه‌ای برای این خدمات است. در این راستا سازمان بهزیستی نیز در حال گسترش خدماتی است که از قبل در این زمینه ارائه داده است.

وی در پایان افزود: به نظر می‌رسد سال‌های آتی، سال‌های بهتری برای کاردرمانی است. به خصوص در برنامه ششم توسعه و قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به صورت واضح آمده است که وزارت بهداشت باید بیمه خدمات توانبخشی را فراهم کند.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: