کد خبر: ۲۱۲۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 30
چای ترش برای کاهش وزن مفید بوده و اگر همراه غذایی که سرشار از کربوهیدرات است، مصرف شود؛ به احتمال زیاد می‌تواند به کاهش وزن کمک شایانی کند
شفاآنلاین>سلامت> حتما شما نیز تا کنون نام چای ترش را شنیده‌اید؟ اما آیا این نوشیدنی را میل کرده‌اید؟ آیا می‌دانید خواص چای ترش چیست؟ فواید چای ترش از نظر سلامتی بسیار زیاد است مثلا نمی‌توان توانایی چای ترش برای درمان فشار خون بالا و کلسترول بالا، اختلال هاضمه و سیستم ایمنی، مشکلات التهابی و بیماری‌های کبد و نیز سرطان را جدی نگرفت.

به گزارش شفاآنلاین، هم چنین این نوشیدنی می‌تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد و به کاهش تدریجی وزن کمک کند. همچنین سرشار از از ویتامین C، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است و به درمان فشارخون <blood pressure> و اضطراب کمک می‌کند. در این مطلب از مجله بانوان و دخترانه صورتی‌ها قصد داریم در مورد خواص چای ترش مطالبی را بیان کنیم. همراه ما باشید تا با خواص شگفت‌انگیز چای ترش آشنا شویم.

چای ترش چیست؟

چای در زندگی ما ایرانیان اهمیت بسیار زیادی دارد. چه بسا امروزه انواع چای‌ها وارد بازار شده‌اند که هر کدام خاصیت‌های جالب و شگفت انگیزی دارند که یکی از این چای‌ها، چای ترش می‌باشد. ابتدا می‌خواهیم بدانیم که چای ترش<Sour tea> چیست؟ چای ترش از کاسبرگ گیاه چای ترش تهیه می‌شود و در بسیاری از مناطق دنیا طرفدار دارد و این گیاه با نام علمی (Hibiscus sabdariffa) شناخته شده است.

جالب است بدانید که این گیاه به رنگ سرخ و یا سرخابی است و طعم ترشی نیز دارد. چای ترش، یک نوشیدنی بسیار محبوب در سراسر جهان است و اغلب به عنوان یک چای دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیاه چای ترش دارای نام‌های مختلفی بوده و در بعضی از نقاط به نام "روزل” شناخته می‌شود. این چای به طور گسترده در بازار جهانی چای و نوشیدنی به فروش می‌رسد و بسته به اولویت شما می‌تواند گرم یا سرد باشد. این چای کم کالری و بدون کافئین است و شاید یکی از علل پیدا کردن طرفداران جهانی و مشهور شدن خواص چای ترش همین مورد است.

چای ترش، طبق پایگاه اطلاعات مواد غذایی USDA، منبع خوبی از مواد معدنی نظیر کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است. همچنین حاوی تعداد کمی ویتامین (مانند اسید فولیک) است که به بهبود سلامت کلی شما کمک می‌کند. این چای منبع خوبی از آنتوسیانین‌ها است که آن را برای مدیریت سطوح فشار خون بالا، سرماخوردگی، و عفونت‌های دستگاه ادراری مفید تولید می‌کند.

چگونه چای ترش را تهیه کنیم؟

تهیه چای ترش بسیار ساده می‌باشد، تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که گل‌های خشک‌شده چای ترش را برای ۵ دقیقه در یک ظرف آب بجوشانید. این گیاه، مزه‌ای بسیار شبیه به آب قره‌قاط دارد. در بیشتر کشورها شکر و یا عسل را به عنوان شیرین کننده چای ترش، استفاده می‌کنند. همچنین می‌توانید همراه این چای، دارچین، میخک، جوز هندی، و زنجبیل را بسته به سلیقه خود امتحان کنید.

خواص چای ترش چیست؟

چای ترش برای سلامتی بدن فواید بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از این فواید اشاره خواهیم کرد.

کنترل و کاهش فشار خون

گزارشی از انجمن قلب آمریکا که در نوامبر ۲۰۰۸ منتشر شد، بیان می‌کند که مصرف این چای، فشار خون را در افراد با فشار خون بالا و فشار پایین درمان می‌کند و به حالت متعادل می‌رساند. همچنین چای ترش برای کسانی که در معرض خطرات بالای بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، توصیه می‌شود.

براساس تحقیقی که در دانشگاه تافتس در بوستون انجام شد، چای ترش به دلیل خواص ضد التهابی آن، می‌تواند فشار خون را به طور چشمگیری کاهش دهد. برای این منظور، شما باید به طور منظم سه فنجان چای را هر روز برای چند هفته مصرف کنید. هم چنین چای ترش، ادرار آور است و به طور همزمان فشار خون را کاهش می‌دهد که همین مورد، یکی از خواص چای ترش می‌باشد.

کاهش وزن

چای ترش برای کاهش وزن مفید بوده و اگر همراه غذایی که سرشار از کربوهیدرات است، مصرف شود؛ به احتمال زیاد می‌تواند به کاهش وزن کمک شایانی کند. مطالعات نشان داده‌اند که عصاره گیاه چای ترش، جذب نشاسته و گلوکز را کاهش می‌دهد و همین خاصیت هم ممکن است به کاهش وزن کمک کند. بنابراین نوشیدن چای، مانع از چاق شدن بدن می‌شود.

کاهش کلسترول خون

چای ترش منجر به کاهش سطح کلسترول خون بدن می‌شود، در واقع به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و حفاظت از رگ‌های خونی در برابر آسیب، کمک می‌کند. چای ترش برای افرادی که دیابت یا قند خون دارند، مفید است.

یک مطالعه تحقیقاتی که بر روی بیماران با دیابت نوع ۲ انجام شد نشان داد که مصرف چای ترش، کلسترول، تری‌گیلیسیرید را کاهش می‌دهد که همه‌ی این موارد، به مدیریت این بیماری غیرقابل‌پیش‌بینی کمک می‌کند.

محافظت از کبد

مطالعات تحقیقاتی نشان داده که ویژگی‌های آنتی‌اکسیدان‌دار چای ترش به درمان بیماری‌های کبد کمک می‌کند. در واقع چای ترش با آزاد کردن رادیکال‌های موجود در سلول‌ها، از بدن محافظت می‌کند. بنابراین ما می‌توانیم با اطمینان بگوییم که نوشیدن چای ترش که عاری از کافئین است می‌تواند با حفظ سلامت کلی بدن، طول عمر شما را افزایش دهد.

 ضد سرطان

چای ترش دارای خواص ضد تومور و آنتی‌اکسیدان می‌باشد. مطالعه انجام‌شده توسط اداره و موسسه بیوشیمی در کالج پزشکی و دندان‌پزشکی چانگ شان در تایچانگ، نشان می‌دهد که چای ترش باعث کاهش رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

ضد التهاب

چای ترش سرشار از ویتامین C است. در واقع چای ترش یک ماده مغذی و ضروری برای بدن شما بوده که فعالیت سیستم ایمنی را افزایش داده و تحریک می‌کند. همچنین این چای به خاطر خواص ضد التهابی و ضد باکتری مشهور است. بنابراین، از شما در برابر سرما خوردگی و آنفلانزا محافظت می‌کند. چای ترش هم چنین برای درمان ناراحتی ناشی از تب، به خاطر خاصیت خنک‌کننده‌ای که دارد، استفاده می‌شود.

کاهش درد و رنج عضلات

فواید دیگر چای ترش، رهایی از گرفتگی عضلات و دردهای قاعدگی است. چای ترش به حفظ تعادل هورمونی کمک می‌کند و می‌تواند علایم قاعدگی مانند نوسانات خلقی، افسردگی و پرخوری را کاهش دهد.

ضد افسردگی

چای ترش حاوی ویتامین و مواد معدنی است که خواص ضد افسردگی دارند. مصرف چای ترش می‌تواند به آرام کردن سیستم عصبی کمک کند و ممکن است اضطراب و افسردگی را با ایجاد احساس آرامش در ذهن و بدن کاهش دهد.

خواص چای ترش: خاصیت‌های چای ترش برای سلامتی

بهبود هضم و گوارش

بسیاری از مردم برای بهبود هضم غذا ، چای ترش می‌نوشند. از آن جا که چای ترش ادرار آور است، برای درمان یبوست نیز به کار می‌رود و به شما کمک می‌کند وزن خود را از دست بدهید، با چای ترش سلامت سیستم گوارشی خود را بهبود بخشیده و از سرطان روده بزرگ جلوگیری کنید.

رفع تشنگی شدید

برای ارضای تشنگی، چای ترش به عنوان نوشیدنی ورزشی استفاده می‌شود. برای این منظور، معمولاً چای به صورت یخ زده مصرف می‌گردد. بسیاری از مردم آن را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند چون این نوع چای توانایی خنک کردن بدن را دارد و بسیار مفید است.

یک نوشیدنی مناسب برای فصل تابستان و زمستان

یکی دیگر از خواص چای ترش این است که شما می‌توانید آن را هم به عنوان یک چایی گرم و هم چای یخ زده، میل کنید. اگر می‌خواهید در زمستان خود را گرم نگه دارید، چای ترش گرم بنوشید؛ که گرم شدن با چای ترش فقط چند دقیقه طول می‌کشد.

در صورتی که شما می‌خواهید چای ترش را در فصل تابستان میل کنید، این گزینه را خواهید داشت که چای ترش سرد، را در گرم‌ترین فصل سال بنوشید. حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا آماده شود و سپس می‌توانید خودتان را با یک روش سالم و با طراوت خنک کنید.صورتی ها
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: