کد خبر: ۲۱۲۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 30
اندازه گیری فشار خون بخش مهمی از چکاپ های منظم پزشکی است چرا که فشار خون بالا می تواند باعث بروز مشکلات جدی در آینده ای نه چندان دور شود، مشکلاتی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی، زوال عقل و غیره
شفا آنلاین>سلامت>اگر پزشک به شما توصیه کرده که هر روز در خانه فشار خون خود را اندازه بگیرید، باید بهترین زمان را برای اندازه گیری فشار خون انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید، در ادامه بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون بیان می شود

 اندازه گیری فشار خون در چه زمانی انجام شود خوب است؟

به گزارش شفا آنلاین:اندازه گیری فشار خون بخش مهمی از چکاپ های منظم پزشکی است چرا که فشار خون بالا می تواند باعث بروز مشکلات جدی در آینده ای نه چندان دور شود، مشکلاتی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی، زوال عقل و غیره. بنابراین اندازه گیری فشار خون بسیار مهم است به ویژه اگر پزشک توصیه کرده باشد.

خب حالا با توجه به اهمیت بالای کنترل فشار خون، چطور می توان فشار خون را در خانه اندازه گیری کرد؟ بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون در خانه چه زمانی است؟ در ادامه این مقاله به اینگوه سوالات پاسخ داده می شود.

بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون چه زمانی است؟


فشار خون در طول روز نوسان پیدا می کند. معمولا درست بعد از بیدار شدن فشار خون در پایین ترین سطح خود قرار دارد و در بقیه روز به میزان 30 درصد تغییر می کند. تغییرات به وجود آمده در سطح فشار خون در نتیجه تغییرات هورمونی، انجام فعالیت های مختلف، خوردن و غیره بروز می کند. بنابراین زمان هایی که برای اندازه گیری فشار خون توصیه می شود به شرح زیر می باشند:

    یک ساعت بعد از بیدار شدن
    قبل از صبحانه خوردن
    قبل از انجام ورزش صبحگاهی


اگر لازم است دو بار در روز فشار خون خود را اندازه بگیرید، اندازه گیری فشار خون در دفعه دوم یک ساعت بعد از خوردن شام باشد. به علاوه پزشک توصیه می کند فشار خون خود را هر روز در یک زمان خاص اندازه گیری کنید.

اما در حقیقت یک زمان خاص به عنوان بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون وجود ندارد. اگر می خواهید زمان خاصی را برای اندازه گیری فشار خون اختصاص دهید، چند نکته را باید مد نظر بگیرید:

    علت اندازه گیری فشار خون چیست؟
    برنامه فعالیت های روزانه شما چگونه است؟
    چه زمانی برای اندازه گیری فشار خون برای شما مناسب است؟

اگر فشار خون توسط پزشک اندازه گیری شود، پزشک زمان های مختلف را امتحان می کند تا بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون را مشخص کند. اندازه گیری فشار خون در زمان های مختلف تصویر دقیق تری از وضعیت سلامت فرد ارائه می دهد. در این شرایط تفاوت در سطح فعالیت ها، استرس و تغییرات هورمونی هم به حساب می آیند.

اگر فشار خون را برای بررسی میزان اثربخشی نوع درمان اندازه گیری می کنید، در خانه یا با مراجعه منظم به پزشک می توانید آن را اندازه گیری کنید. اندازه گیری فشار خون که هر روز انجام می شود، اگر در یک زمان خاص باشد، احتمالا هر روز یک نتیجه مشابه خواهد داشت، مگر اینکه عوامل بیرونی بر روی فشار خون تاثیر بگذارند، مانند ورزش کردن. اگر فشار خون در یک زمان اندازه گیری شود بهتر می توان اثربخشی درمان را سنجید.

در مورد انتخاب بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون باید در نظر داشته باشید که این زمان باید طوری باشد که انجام این کار برایتان راحت باشد، چرا که اندازه گیری فشار خون نباید کارهای دیگر را مختل کرده یا منجر به بروز چالش خاصی برایتان شود.


چند نکته دیگر در مورد اندازه گیری فشار خون


رعایت این چند نکته نیز به شما کمک می کند فشار خون را به طور دقیق تر و درست تر اندازه گیری کنید:

    سالم بودن دستگاه اندازه گیری فشار خون را بررسی کنید: سالم بودن دستگاه اندازه گیری فشار خون بسیار مهم است چرا که وجود هر گونه مشکل در دستگاه بر روی نتیجه اندازه گیری تاثیر گذاشته و این امر پیامدهایی خواهد داشت.

    حداقل نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار خون از این موارد اجتناب کنید: مصرف تنباکو، کافئین، خوردن غذا یا مصرف الکل. در زمان اندازه گیری فشار خون باید کاملا راحت باشید، به علاوه بهتر است قبل از چک کردن فشاره خون به دستشویی بروید و مثانه خود را خالی کنید زیرا فشار ناشی از ادرار در مثانه بر روی نتیجه فشار خون تاثیر می گذارد.

    در یک وضعیت کاملا راحت بنشینید. قبل از اندازه گیری فشار خون در یک وضعیت کاملا راحت قرار بگیرید، پاها یا دست ها را روی هم نیندازید و پشت خود را به جایی تکیه دهید. سعی کنید آرام باشید و به مسائل استرس زا فکر نکنید.

    اطمینان حاصل کنید که دست هایتان در وضعیت درستی قرار گرفته اند. هر روز می توانید فشار خون خود را بر روی یک دست مشخص انجام دهید، دست را تا موازات قلب بالا بیاورید و آن را روی صندلی یا میز قرار دهید تا دست در حالت استراحت باشد. شاید لازم باشد از یک بالشت یا کوسن برای زیر دست خود استفاده کنید.

    کاور فشار خون باید مستقیما روی پوست قرار بگیرد (بدون لباس). اما به یاد داشته باشید جمع کردن آستین در قسمت بالای بازو ممکن است باعث سفتی دور بازو شود که این امر می تواند روی نتیجه فشار خون تاثیر بگذارد.
     
    فشار خون را چند بار و به صورت مکرر اندازه گیری کنید. زمانی که فشار خون را اندازه گرفتید، به مدت 2 تا 3 دقیقه صبر کنید و سپس مجدد فشارتان را اندازه گیری کنید و هر دو نتیجه را با هم مقایسه کنید. به این ترتیب می توانید نتیجه دقیق تر را به دست آورید. سیمرغ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: