کد خبر: ۲۱۲۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 28
این غذا به علت داشتن ویتامین B12، اسید فولیک و آهن موجب ازدیاد گلبول‌های قرمز خون می‌شود، لذا برای افراد کم خون، زنان باردار و جنین مفید است
شفاآنلاین>سلامت> پژوهشگر طب سنتی مصرف غذایی محلی را به علت داشتن کلسیم و فسفر موجب تقویت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها دانست.

به گزارش شفاآنلاین، آش شله ماش، یکی از غذاهای استان لرستان (شهرستان دورود) است که حاوی کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، روی، کولین، اسیدفولیک، فیبر، سلنیوم، مس، ویتامین‌های A، B1، B2، B3، B5، B6، B9، B12، C، E، D، K است.

برای بررسی خواص آش شله ماش و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی مطالبی را عنوان نمودند.

مهم‌ترین خواص آش شله ماش

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی(Traditional medicine) درباره مهمترین خواص آش شله ماش اظهار کرد: این غذا به علت داشتن ویتامین B12، اسید فولیک و آهن موجب ازدیاد گلبول‌های قرمز خون می‌شود، لذا برای افراد کم خون، زنان باردار و جنین مفید است.

عظمایی افزود: این غذا به علت داشتن پروتئین بالا موجب تقویت عمومی بدن می‌شود و برای افرادی که کار فیزیکی می‌کنند و ورزشکاران مخصوصا بدنسازان مفید است.

این پژوهشگر درباره سایر خواص این غذای محلی بیان کرد: فیبر موجود در این غذا موجب عملکرد بهتر روده‌ها، هضم غذا و رفع یبوست می‌شود. این غذا به علت داشتن ویتامین D، منیزیم، کلسیم، فسفر، سلنیوم موجب تقویت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود، از پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: این غذا موجب تقویت سیستم قلبی عروقی و بینایی می‌شود، به علت داشتن گروه ویتامین‌های A، B، C، E و سایر املاح معدنی موجب تقویت، طراوت و جوانسازی پوست و مو می‌شود، این غذا خاصیت آرام بخشی دارد و از اضطراب، استرس و افسردگی(Depression) جلوگیری می‌کند.

مواد لازم برای آش شله ماش (4 تا 5 نفر)

ماش 4 لیوان
عدس یک لیوان
برنج نصف لیوان
لوبیا چیتی نصف لیوان
کشک به مقدار لازم
زعفران دم کرده به مقدار لازم
پیاز داغ و نعناع داغ به مقدار لازم
نمک، زردچوبه، فلفل و زیره به مقدار لازم
آب گوشت گوسفندی 5 لیوان

طرز تهیه آش شله ماش

لوبیا را از شب قبل خیس کنید و سپس بپزید.
برنج و عدس یک ساعت خیس بخورد سپس روی اجاق گاز بگذارید تا نیم پز شود.
مقداری گوشت گوسفند را داخل آب ریخته و بجوشانید و آب آن را جدا کنید. و با ماش مخلوط کنید تا نیم پز شود.
سپس مواد فوق را باهم داخل قابلمه بریزید.
نمک، زردچوبه ، فلفل و زیره را اضافه کنید و بگذارید در حرارت ملایم بپزد تا جا بیفتد.
سپس زعفران دم کرده را اضافه کنید.
بعد از آماده شدن با پیاز داغ، نعناع داغ و کشک تزئین کنید و میل کنید.

در بعضی سلیقه‌ها بعد از پختن غذا آن را داخل میکسر می‌ریزند و هم می‌زنند تا خوب له شود. سپس زعفران را اضافه می‌کنند و با کشک و نعناع داغ و پیاز داغ تزئین می کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: