کد خبر: ۲۱۲۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 28
تیروئیدیت اصطلاح پزشکی است که برای التهاب (تورم) غده تیروئید استفاده می‌شود. این التهاب می‌تواند باعث شود که سطح هورمون تیروئید در خون به صورت غیر طبیعی بالا یا پایین بیاید
شفا آنلاین>سلامت>تیروییدیت بیماری‌ای است که در آن غده تیرویید ملتهب می‌شود و معمولا افراد میانسال ۳۰ تا ۵۰ ساله از هر دو جنس را مبتلا می‌کند ولی در زنان شایع‌تر است.

به گزارش شفا آنلاین: تیروئیدیت اصطلاح پزشکی است که برای التهاب (تورم) غده تیروئید استفاده می‌شود. این التهاب می‌تواند باعث شود که سطح هورمون تیروئید <Thyroid hormone>در خون به صورت غیر طبیعی بالا یا پایین بیاید. غده تیروئید غده پروانه ای شکل است که در گردن قرار دارد. این غده هورمون‌هایی را تولید می‌کند که پس از ورود به جریان خون، رشد و متابولیسم بدن را کنترل می‌کنند.

این هورمون‌ها بر روی فرآیندهای مانند ضربان قلب و دمای بدن تاثیر می‌گذارند و به تبدیل غذا به انرژی برای سالم نگه داشتن بدن کمک می‌کنند.

تورم غده تیروئید ممکن است باعث ایجاد یک توده در گلو شده که در پزشکی به آن گواتر گفته می‌شود. این بیماری به دلیل آن که سرعت پیشرفتش بسیار کم است، ممکن است سال‌ها یا حتی ماه‌ها در بدن باشد و فرد متوجه حضور آن نشود.

علت ابتلا به این بیماری خود ایمنی هنوز مشخص نیست. اما به نظر می‌رسد که این بیماری ارثی است. یعنی داشتن ژن آن موجب می‌شود فرد شانس بیشتری برای ابتلا داشته باشد. گاهی نیز تیروئیدیت‌هاشیموتو با دیگر بیماری‌های خود ایمنی مانند بیماری آدیسون و دیابت نوع ۱ همراه است. وقوع این عوارض به صورت همزمان معمولا در زنان بین سنین ۳۰ تا ۵۰ ساله دیده می‌شود.

درد ناشی از التهاب تیروئید اغلب با مسکن‌هایی مانند آسپیرین، یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، کاهش پیدا می‌کند. در مواردی که این داروها مؤثر نباشند، کورتون ممکن است تجویز شود. این بیماری معمولا در عرض چند روز درمان می‌شود. اما فعالیت غده تیروئید ممکن است ظرف چند ماه به حالت عادی خود باز گردد. گاهی اوقات ممکن است بیماری مجدد عود کند و سطح هورمون‌های غده تیروئید به صورت دائمی‌دچار تغییر شود. در این شرایط ممکن است برای درمان، نیاز به استفاده از داروهای جایگزین هورمون برای طولانی مدت باشد.

اگر سطح هورمون تیروئید کم باشد و باعث علائم شدید شود، ممکن است نیاز به استفاده از هورمون‌های جایگزین تیروئید وجود داشته باشد تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

نوعی از تیروئیدیت وجود دارد که آن را «تیروئیدیت خاموش» می‌نامند که این اختلال نیز یک اختلال در سیستم ایمنی است. در این اختلال یک مرحله سطح هورمون تیروئید بالا است و باعث بروز علائم پرکاری غده تیروئید می‌شود. پس از آن یک مرحله علائم کم کاری غده تیروئید ایجاد می‌شود. این اختلال در نهایت ظرف ۱۲ تا ۱۸ ماه از بین می‌رود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: