کد خبر: ۲۱۲۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 27
این اجلاس با حضور وزیران بهداشت و مقام های ارشد و کارشناسان دهها کشور از جمله وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران از روز گذشته در آستانه آغاز شد و عصر امروز جمعه بکار خود پایان داد
شفاآنلاین> اجتماعی>  اجلاس جهانی بهداشت با عنوان «چهلمین سالگرد بیانیه آلماتی» در آستانه پایتخت قزاقستان با صدور بیانیه ای بکار خود پایان داد.

به گزارش شفاآنلاین، این اجلاس با حضور وزیران بهداشت و مقام های ارشد و کارشناسان دهها کشور از جمله وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران از روز گذشته در آستانه آغاز شد و عصر امروز جمعه بکار خود پایان داد.

رسانه های قزاقستان ازجمله تارنمای «بی نیوز» خاطرنشان کردند که بیانیه آستانه شامل چهار موضوع کلیدی همچون «اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم برای بهبود وضع سلامتی مردم در همه عرصه ها»، «ایجاد ساختار پایدار کمک های پزشکی و درمانی اولیه»، «افزایش حقوق و امکانات برخی اقشار جامعه» و «حمایت از سیاست ها و استراتژی ها و طرح های ملی در عرصه بهداشت و درمان» بود.

«یرژان بیرتانوف» وزیر بهداشت قزاقستان درخصوص این بیانیه گفت: در تنظیم و تدوین این بیانیه بیش از یک هزار کارشناس از سراسر جهان نقش داشتند ضمن اینکه محافل کارشناسی و آکادمیک و بخش های غیردولتی و نیز سیستم های بهداشتی از کشورهای مختلف در تهیه این سند شرکت کردند.
«سید حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز گذشته در سخنان خود در این اجلاس به تجربیات کشورمان در زمینه استقرار نظام مراقبت های اولیه سلامت که از 45 سال پیش شروع شده اشاره کرد و گفت: نظام مراقبت ‌های اولیه سلامت به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و از سال 1364 در کل کشور استقرار یافته و در زمان جنگ تحمیلی نیز گسترش پیدا کرد.
به گفته وی، ایران با وجود جنگ تحمیلی توانست به عهد و پیمانی که بسته بود عمل کند و حدود 20 هزار خانه بهداشت در کشور مستقر شد که برای عدالت در دریافت خدمات سلامت مساله ای پایه ای محسوب می شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، افزود: در قالب طرح تحول سلامت هم توانستیم عهد و پیمان خود را کامل کنیم؛ به عبارتی اگر طرح تحول سلامت نبود امروز کار ما کامل نبود و در این اجلاس حرفی برای گفتن نداشتیم.

گفتنی است، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در دو روز حضور خود در قزاقستان، تفاهمنامه های همکاری پزشکی با همتایان خود از قزاقستان و اندونزی امضا کرد ضمن اینکه دیدارهای جداگانه ای با همتایان هندی، روسی و ارمنستانی خود داشت و در خصوص چگونگی گسترش همکاری ها با آنان گفت وگو و تبادل نظر کرد.

همچنین دولت قزاقستان مدال افتخار این کشور را به پاس زحمات قاضی زاده هاشمی در حوزه سلامت به وی اهدا کرد.

گفتنی است، اجلاس چهلمین سالگرد بیانیه آلماتی با حضور وزرای بهداشت 194 کشور جهان در دیروز (پنجشنبه) و امروز شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد.
بیانیه آلماتی در سال 1977 میلادی در سی‌امین مجمع جهانی بهداشت در اتحاد جماهیر شوروی سابق در آلماتی قزاقستان با شعار سلامتی برای همه تا سال 2000 میلادی صادر و به بیانیه آلماتی مشهور شد.

هدف بیانیه آلماتی تاکید بر دستیابی همه مردم جهان به سطحی از سلامتی جسمانی، روانی و اجتماعی در سال 2000 میلادی بود و این بیانیه درصدد است تا برای همه مردم امکان برخورداری از یک زندگی موثر و مولد را فراهم کند. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: