کد خبر: ۲۱۲۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۴ - ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 26
کمتر کسی از پیامدهای منفی مصرف مواد بی خبر است اما باز هم به دلایل مختلف مانند تفریحات سودگذر، خوشی های لحظه ای و کسب لذت آنی اقدام به مصرف این مواد می کنند
شفاآنلاین> اجتماعی> سلامت> رئیس بخش مسمومیت های بیمارستان لقمان حکیم تهران، مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر <drugs>و محرک را در صدر مسمومیت های شیمیایی عنوان کرد.

به گزارش شفاآنلاین: دکتر شاهین شادنیا افزود: کمتر کسی از پیامدهای منفی مصرف مواد بی خبر است اما باز هم به دلایل مختلف مانند تفریحات زودگذر<Ephemeral fun>، خوشی های لحظه ای و کسب لذت آنی اقدام به مصرف این مواد می کنند.

وی با تقسیم بندی مسمومیت ها به دو گروه شیمیایی و دارویی تاکید کرد: مسمومیت های ناشی از سوءمصرف مواد مخدر و محرک ها مانند مسمومیت با تریاک، هروئین، کراک، شیشه و آمفتامین ها بسیار خطرناک است که تاخیر در تشخیص، درمان و ارجاع آنها به بیمارستان موجب بروز عوارض جبران ناپذیر مانند ضایعات مغزی و زندگی نباتی و حتی مرگ می شود.

رئیس بخش مسمومیت های بیمارستان لقمان حکیم تهران، افزود: مسمومیت با مواد مخدر و محرک های جدید کمتر از دیگر مواد است و درباره ماده مخدر «گل» نیز مسمومیت با آن اغلب در صورت ترکیب آن با ماده دیگر اتفاق می افتد.
شادنیا که متخصص سم شناسی و مسمومیت ها نیز هست، مسمومیت با مواد شوینده و آفت کش ها را از دیگر انواع مسمومیت های شیمیایی عنوان کرد و گفت: آفت کش ها نیز به دلیل مصرف کشاورزی به راحتی فروخته می شوند و در دسترس مردم قرار دارند.
رئیس بخش مسمومیت های بیمارستان لقمان حکیم تهران اظهار داشت: مسمومیت با داروهای آرامبخش و خواب آور، بنزودیازپین‌ها، ترامادول و حتی استامینوفن ها از جمله شایعترین مسمومیت های دارویی به شمار می روند.
وی ادامه داد: شیوع مسمومیت با این داروها به آن علت است که در دسترس هستند و بیشتر بدون تجویز نسخه پزشک به مردم داده می شوند.
شادنیا با تاکید بر پرهیز از خوددرمانی هنگام مسمومیت ها، گفت: درصورت بروز مسمومیت ها به شرط آنکه مسمومیت با مواد نفتی و سوزاننده نباشد و بیمار تشنج نکرده و هشیار باشد در دقایق اولیه توصیه به القای تهوع می شود.
وی خاطرنشان کرد: در اینگونه مواقع باید از خوراندن مواد لبنی، شیر و چربی پرهیز کرد چراکه این مواد جذب ترکیبات سمی را سریع تر می کنند.
اول تا هفتم آبان ماه به نام هفته پیشگیری از مسمومیت ها با شعار «با افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم» نامگذاری شده است. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: