کد خبر: ۲۱۲۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 25
آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های مختلف باکتریایی مورد استفاده قرار میگیرند. این داروها می توانند تعدادی از باکتری های مفید بدن را کاهش دهند

شفا آنلاین>سلامت>بیماری قارچ پوستی ،نوعی بیماری پوستی است که در اثر قارچ ها بوجود می آید. قارچ ها موجودات زنده ای هستند که ایجاد عفونت می کنند. همه ی قارچ ها برای بدن ضرر ندارند و در بدن ما قارچ هایی هستند که بدون وارد کردن ضرر و آسیبی به ما، زندگی می کنند. اما گروه دیگری از قارچ ها درماتوفیتها که میکروارگانیسم های فرصت طلب میباشند ، بدین معنی که اگر محیط مساعد برای آنها پدید آید ، آنها در بدن انسان رشد کرده و لایه فوقانی پوست و همچنین ناخن و یا مو را آلوده میکنند. عفونت قارچی عمیق با تهاجم از طریق لایه های عمیق پوستی <Deep skin layers>ممکن است به خون و یا به اندام های داخلی تهاجم نمایند.

بیماریهای قارچی پوست به دلایل زیر ممکن است بوجود آیند:
استفاده از آنتی بیوتیک ها:
به گزارش شفا آنلاین:آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های مختلف باکتریایی مورد استفاده قرار میگیرند. این داروها می توانند تعدادی از باکتری های مفید بدن را کاهش دهند . هنگامی که تعداد آنها کاهش یابد، قارچ ها فرصتی برای رشد پیدا میکنند.

استفاده از کورتیکواستروئیدها:
کورتیکواستروئیدها به منظور کاهش التهاب و تعدادی از اختلالات پوستی مورد استفاده قرار می گیرند. گاهی اوقات این داروها پاسخ ایمنی بدن را کاهش میدهند و شرایط مساعدی برای رشد قارچ ها ایجاد میکنند.

بیماری ها:
بیماریهایی مانند دیابت و برخی از انواع سرطان ، باعث میشوند که شخص در معرض عفونت های قارچی قرار گیرد.

نقص در سیستم ایمنی بدن:
به علت شیمی درمانی و یا بروز سندرم اکتسابی نقص ایمنی و یا مواردی دیگر ، سیستم ایمنی بدن ممکن است دچار ضعف گردد و این عوارض فرصتی برای رشد قارچ ها پدید میاورند.

عوامل محیطی:
قارچ ها برای رشد و تکثیر خود به حرارت و رطوبت نیاز دارند . عفونت قارچی در انسان معمولا در نواحی مرطوب بدن رخ میدهد. کفش و لباس به عرق نشسته و مشاغلی كه با گرما و رطوبت سر و كار دارند موجب افزایش احتمال رشد عفونت های قارچی می شوند.

وراثت:
برخی از افراد دارای زمینه ژنتیکی نسبت به عفونت های قارچی دارند. تشخيص بیماری قارچی پوست تشخيص بر اساس ظاهر پوست ، مو و ناخن صورت مي گيرد و نمونه برداري از تکه هاي پوست، مو و ناخن و یا ترشحات دهانی و واژنی براي کشت يا آزمايش ميکروسکوپي لازم میباشد.

درمان انواع بیماریهای قارچی پوست
1-عفونت های قارچی پوست با کرمها و داروهای ضد قارچ درمان می شوند. در درمان کچلی کشاله ران، داروهای ضد قارچ خوراکی مانند گریزئوفولوین ، تربینافین و یا ایتراکونازول می توان استعمال نمود و همچنین میتوان کرمهای ضد قارچ بکار برد.
2-در درمان کچلی پا از داروهای ضد قارچ خوراکی استفاده میشود. در درمان کچلی بدن از داروهای موضعی ضد قارچ مانند کلوتریمازول ومیکونازول و داروهای خوراکی ضد قارچ میتوان استفاده کرد.
در درمان کاندیدیازیس (نوع شایع آن: برفک شیرخواران ونوزادان) میتوان از داروهای ضد کاندیدا مانند نیستاتین بکار برد.
در درمان ینئا ورسیکالر (کچلی رنگارنگ) می توان شامپوها و یا لوسیونهای ضد قارچ استفاده کرد.

مراقبت ها برای جلوگیری از پیشروی بیماری:
** در دوره دارویی همه لباسها و حوله های در تماس با‎ ‎ضايعات پوستي باید شسته شود.
**در دوره دارویی براي جلوگيري از پخش قارچ، سر با كلاه يا روسري پوشانده شود.
**گاهی تعریق زیاد باعث تشدید بیماری قارچی میشود. در آن صورت میتوان از مواد ضد تعرق استفاده کرد. تزریق موضعی سم بوتاکس نیز میتواند موجب کاهش تعرق گردد و قطع کردن اعصاب موضعی روش دیگری برای کاهش تعرق است.
**قارچ ها براي رشد به رطوبت نياز دارند و لاي انگشتان يا گوشه هاي ناخن ها محیط خوبی برای رشد آنهاست لذا خشک نگه داشتن این نواحی الزامی است. در ضمن محیط کاری مرطوب نیز می تواند عارضه را شدت دهد.

** قبل از دوره استعمال داروی موضعی در صورت مشاهده ضايعات متورم و ‏ترشح دار، میتوان از کمپرس‎ ‎آب نمک (يک قاشق ‏چايخوري نمک در یک استکان آب) ‏استفاده کرد. ‎
**در صورت عفونت پوستی ‎ناخنها، آنها را باید کوتاه نگه داشت.
**در زمان محو علائم باید بخاطر داشت که مواد شوينده چنان صابون و شامپو شرايط زيستي براي قارچ ها را نابود میکنند.

** در صورت عفونت پوستی ناحيه سر، مو ها را همه روزه باید شست و خشک نمود .لازم است مو ها را کوتاه‎ ‎نگه داشت و نترا شيد.

** مصرف ویتامین و یا مکملهای غذایی در صورت کم خونی لازم است.
**در دوره بعد از معالجه باید در نظر داشت که کفش نامناسب ، تعريق زياد، محيط گرم، خوب خشک نکردن بدن پس از شنا يا استحمام و جوراب تنگ در ايجاد و یا عود عارضه قارچی موثر هستند
**در صورت عفونت پوستی پا، باید کفش‎ ‎هاي رو باز پوشید و پاها را باید در معرض هوای آزاد ‏قرار داد . ‎پاها باید شسته شوند و خشک گردند. ‎

**در صورت عفونت پوستی ريش، نباید ریش را با تيغ تراشید . و در صورتی که خیلی لازم باشد، میتوان از دستگاه ریش تراش استفاده کرد. بیمار بعد از دوره دارویی نیاز به معاینه مجدد دارد.

پزشک آنلاین

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: