کد خبر: ۲۱۲۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 25
ما انسان ها در طول زندگی با مراحل مختلفی از رشد مواجه می شویم و این مراحل رشد با اتفاقات و نوسانات متعددی همراه است. برخی اتفاقات در زندگی به یاد ماندنی و برجسته هستند و همراه با نقش ها، مسئولیت ها و وظایف تازه ای است
شفا آنلاین>یادداشت>اجتماعی>انتشار عکسی از مراسم تولد بسیار ساده پسر «لئوناردو بونوچی» با دستمزد بیش از 200 میلیارد تومان در سال با واکنش های زیادی در زیر پست اینستاگرامی این بازیکن و شبکه های اجتماعی روبه رو شد. بسیاری از کاربران به سادگی بیش از حد کیک تولد پسر این بازیکن اعتراض کردند تا این که خودش در کامنتی به این حواشی پاسخ داد و نوشت: «خوشبختی با سایز کیک اندازه گیری نمی شود.» درباره «بونوچی» و افتخاراتش باید بدانید که او در یوونتوس به شش قهرمانی متوالی در ایتالیا، سه سوپر کاپ ایتالیا، سه جام حذفی و دو نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دست یافته ‌است و پس از انتقال به میلان، پر درآمدترین بازیکن سری «آ» لقب گرفت. در این بین، چند نکته قابل تامل درباره مراسم تولد پسر این بازیکن، وجود دارد.

هدف اصلی برگزاری مراسم ازدواج، تولد و ...
ما انسان ها در طول زندگی با مراحل مختلفی از رشد مواجه می شویم و این مراحل رشد با اتفاقات و نوسانات متعددی همراه است. برخی اتفاقات در زندگی به یاد ماندنی و برجسته هستند و همراه با نقش ها، مسئولیت ها و وظایف تازه ای است. مثلا تاریخ تولد نشان دهنده تحولی تازه و افزوده شدن یک سال تجربه و زندگی در دنیاست یا جشن عروسی نشان دهنده این است که فرد نقش تازه ای را در زندگی شروع کرده است. بنابراین پذیرش چنین نقشی بهتر است با تشریفاتی همراه باشد که عده ای نیز در کنار او حضور داشته باشند و این اتفاق را به او تبریک بگویند تا از لحاظ روانی راحت تر این پذیرش نقش و مرحله جدید اتفاق بیفتد.

نتایج برگزاری چنین مراسمی
وقتی هدف، برگزاری یک جشن تولد است باید دید که نتایج چنین هدفی چه باید باشد. معمولا مراسمی مانند جشن تولد، جشن ازدواج و جشن دانش آموختگی با هدف گذر از یک مرحله مهم در زندگی برگزار می شود. مثلا شخصی که ازدواج می کند، جشن عروسی برایش می گیرند تا پذیرش بهتری از این دوره گذار پیدا کند و تشریفات مربوط به مراسم جشن، خود اقدامی برای شکل گیری هویت تازه در فرد است. به همین دلیل وقتی فردی جشن تولد می گیرد در واقع می خواهد به این باور برسد که یک سال دیگر از عمرش سپری شده و به پاس این اتفاق جشنی برگزار می شود که فرد بتواند با هویت تازه همراه شود.

وقتی هدف قربانی تشریفات می شود
در این بین، مشکل این جاست که گاهی و شاید اغلب اوقات، هدف قربانی تشریفات می شود. مثلا وقتی می خواهند برای یک کودک جشن تولد بگیرند، مسائل جانبی مهم تر می شود از جمله کیک تولد، چشم و هم چشمی ها، کادوها و ... . این اتفاق می تواند هدف اصلی را نادیده بگیرد. هدفی که به دنبال کمک به کودک برای رشد بیشتر و رویارویی با اتفاقات تازه در زندگی اوست. به همین دلیل مشاهده می شود که بسیاری از خانواده ها برای برگزاری جشن تولد، هدف اصلی را فدای فرعیات می کنند؛ کیک تولد آن چنانی، غذای آن چنانی و نوعی رقابت در خرید کادوی تولد. گاهی مشاهده می شود پدر و مادر برای فرزندشان عروسکی خریداری می کنند که حتی قادر به تکان دادن آن نیست و برای جابه جایی آن باید از وانت استفاده کرد! در چنین مواردی به نظر می رسد که خانواده ها بیشتر به دنبال پاسخ گویی به نیازها و کنجکاوی های خودشان هستند نه نیازهای کودک. به وضوح و در حد شدیدتر چنین اتفاقاتی در مجالس عروسی قابل مشاهده است که مهمانان بیشتر نیازها و کمبودهای خود را در چنین مراسمی دنبال می کنند نه تبریک گفتن و پاسخ گویی به نیاز عروس و داماد.

وقتی پول هست اما آگاهی نیست
در چنین شرایطی و در دنیای امروز شاهدیم که وقتی پول باشد اما آگاهی نباشد، استفاده درستی از این پول نخواهد شد و اگر هم استفاده شود در راه نادرست آن خواهد بود. تمایل خودآگاه یا ناخودآگاه والدین برای پاسخ گویی به نیازهای برآورده نشده خود در دوران کودکی آن ها را به بیراهه می کشاند. پدر یا مادری که در کودکی برایش تولد نگرفته اند، برای فرزندش تولدی می گیرد که همه انگشت به دهان بمانند یا مراسم عروسی که تمام فامیل متحیر شوند اما یک روز بعد از ازدواج زندگی را بر آن ها تلخ می کنند.

توصیه ای برای برگزاری چنین مراسمی
نباید فراموش کرد که تشریفات در واقع هدفی ارزشمند دارد و آن کمک به افراد برای درونی سازی هویت است. هر عاملی که فرد را از رسیدن به این مقصود دور کند می تواند انتظارات غیر واقع بینانه در او ایجاد کند. مثلا اگر در یک جشن تولد، هدایای گران قیمت مهم جلوه داده شود، ممکن است این انتظار در کودک ایجاد شود که اهمیت برگزاری جشن تولد در هدایای گران قیمت آن است و اگر این اتفاق نیفتد، باعث ناکامی یا خشم او خواهد شد.

خوب است که در چنین مراسمی یادداشتی تهیه و در حضور جمع درباره دلایل برگزاری چنین جشنی صحبت شود و با اشاره به کودک گفته شود که بهاری دیگر در زندگی اش آغاز شده و راهکارهایی برای موفقیت بیشتر و برنامه ریزی برای یک سال پیش رو برای کودک در نظر گرفته شود تا بدین طریق کودک بیشتر بر اهمیت ورود به سال جدید زندگی اش متمرکز شود نه صرفا حاشیه های آن مراسم. بنابراین به نظر می رسد رفتارهای والدین و اطرافیان در برگزاری جشن ها و مراسمی مانند تولد، نقش تعیین کننده ای در شکل گیری شخصیت فرزندان شان خواهد داشت. در پایان پیشنهاد می کنیم که به جای تجمل گرایی به دنبال ایجاد حس خوب در فرزندان مان باشیم؛ یک خاطره به یاد ماندنی همراه با لحظاتی شاد در کنار کودک. پس می توان گفت که خوشبختی با سایز کیک اندازه گیری نمی شود و شاید باید مقیاس های دیگری برای آن در نظر گرفت مانند: مهربانی، محبت، عشق و...


نویسنده : رضا یعقوبی| روان شناس سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: