کد خبر: ۲۱۲۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 24
مصرف شیر و لبینات برای رشد استخوان و تأمین کلسیم مورد نیاز بدن ضروری است و به طور کلی مواد لبنی باعث پیشگیری از پوکی استخوان و سرطان‌های دستگاه گوارش و تخمدان می‌شوند و جایگاه مهمی در تأمین سلامت مردم جامعه دارد
شفاآنلاین>سلامت> عبدالهی گفت: مصرف پنیر تازه به مردم توصیه نمی‌شود، پنیر باید مدتی در آب نمک باقی بماند تا عامل بروز بیماری خطرناک نباشد.

به گزارش شفاآنلاین، زهرا عبدالهی معاون دفتر سلامت و تغذیه وزارت بهداشت اظهار کرد: مصرف شیر و لبینات برای رشد استخوان و تأمین کلسیم مورد نیاز بدن ضروری است و به طور کلی مواد لبنی باعث پیشگیری از پوکی استخوان و سرطان‌های دستگاه گوارش و تخمدان می‌شوند و جایگاه مهمی در تأمین سلامت مردم جامعه دارد.

وی ادامه داد: توصیه می‌کنم که همه گروه‌های سنی مصرف روزانه شیر و لبنیات را جزو برنامه‌های غذایی خود قرار دهند البته این مواد لبنی باید سالم باشد و این مسئله به رعایت نکات بهداشتی مربوط می‌شود.

معاون دفتر سلامت و تغذیه وزارت بهداشت تأکید کرد: نحوه فرآوری شیر و لبنیات، رعایت بهداشت در مراحل مختلف از جمله ظروف به کار رفته برای توزیع مواد لبنی بسیار اهمیت دارد و کارخانه‌ها باید استانداردهای لازم را در تهیه مواد لبنی رعایت کنند.

نکات مهم در تهیه لبنیات

عبدالهی اضافه کرد: شیر باید از لحاظ تغذیه‌ای دارای کیفیت و ارزش لازم باشد؛ در تهیه لبنیات سالم باید از شیر پاستوریزه و یا جوشانده استفاده کرد؛ لبنیات سنتی باید با مواد لبنی جوشیده تهیه شود تا بیماری تب مالت در مصرف کنندگان شیوع پیدا نکند.

وی اظهار کرد: برای تهیه پنیر و سایر فرآورده‌های لبنی باید از شیر پاستوریزه یا جوشیده استفاده کرد تا میکروب‌های شایع در آن بر اثر حرارت از بین بروند؛ همچنین انتظار داریم نقش لبنیات و صنایع لبنی در کشور افزایش پیدا کند و کارخانجات لبنیاتی، به اصول بهداشتی و دستورالعمل‌های صادره وزارت بهداشت توجه داشته باشند.

ابلاغ دستورالعمل رعایت بهداشت در تهیه مواد لبنی سنتی، به زودی

معاون دفتر سلامت و تغذیه وزارت بهداشت اضافه کرد: یکی از ضوابط ابلاغی وزارت بهداشت، رعایت اصول بهداشتی در تهیه مواد لبنی سنتی است و دستورالعمل آن در حال نهایی شدن است.

عبدالهی در خصوص توصیه‌های بهداشتی به مردم گفت: همه مردم باید روزانه 2 تا 3 واحد شیر و لبنیات مصرف کنند و بهتر است مردم روزانه یک لیوان شیر، یک لیوان ماست و در حدود 50 گرم پنیر مصرف کنند.

وی ادامه داد: مردم باید برای پیشگیری(prevention) از اضافه وزن، چاقی و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی از شیر و لبنیات کم چرب در برنامه‌های روزانه غذایی خود استفاده کنند.

معاون دفتر سلامت و تغذیه وزارت بهداشت گفت: برخی از گروه‌های سنی مانند کودکان که در دوره رشد قرار دارند و همچنین زنان باردار، باید روزانه شیر و لبنیات بیشتری مصرف کنند برای مثال زنان باردار باید روزانه 3 تا 4 واحد شیر و لبنیات مصرف کنند.

عبدالهی گفت: فرایند پاستوریزه کردن شیر و مواد لبنی از اهمیت بالایی برخوردار است و مصرف کننده‌ها باید هنگام مصرف شیر از سلامت آن اطمینان کامل داشته باشند.

وی یادآوری کرد: مصرف(Consumption) پنیر تازه به مردم توصیه نمی‌شود، پنیر باید یک الی دو ماه در آب نمک باقی بماند زیرا مصرف پنیر تازه سبب ابتلای افراد به بیماری تب مالت می‌شود و این بیماری ناتوان کننده است و عوارض متعددی به همراه دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: