کد خبر: ۲۱۱۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 21
حتماً مسئولین خواهند گفت که اراک به علت این‌که قطب درمان سرطان در کشور است از استان‌های دیگر هم برای درمان به این شهر و بیمارستان خوانساری می‌آیند و به همین علت کمبود تخت وجود دارد
شفاآنلاین>سلامت> حتماً مسئولین خواهند گفت که اراک به علت این‌که قطب درمان سرطان در کشور است از استان‌های دیگر هم برای درمان به این شهر و بیمارستان خوانساری می‌آیند و به همین علت کمبود تخت وجود دارد.

به گزارش شفاآنلاین، اما اراک چطور به قطب درمان سرطان کشور تبدیل شد؟ من در جست‌و‌جوهایم سری هم به محل اقامت بیماران(patients) سرطانی و همراهان آنها در هتلی که مؤسسه خیریه تبسم ساخته زدم و در آنجا با توجه به لیست مراجعه‌کنندگان متوجه شدم که بیشترین مراجعه کنندگان این اقامتگاه از استان مرکزی و تعدادی هم از لرستان هستند.

در اراک انگشت‌ها آسمان را نشانه گرفته و دلیل اصلی سرطان را هوای آلوده می‌دانند. اما این آلودگی از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ حمیدرضا مهاجرانی استاد دانشگاه رشته فیزیولوژی با تأکید بر این‌که هیچ تحقیقی در زمینه تأثیر آلاینده‌ها بر سرطان در شهر اراک صورت نگرفته می‌گوید: «تنها چیزی که با اطمینان می‌شود گفت این است که یک سری آلاینده در استان مرکزی برطرف نشده و در کنارش یک سری سرطان‌ها مانند پوست و سینه و گوارش بیشتر شده. داده علمی خاصی هم در این زمینه وجود ندارد.»

او وجود 100 کارخانه بزرگ در اراک را یکی از دلایل آلودگی می‌داند و از احتراق ناقص در سوخت‌ خانه‌ها و سیستم حمل و نقل به عنوان فاکتورهای آلوده کننده نام می‌برد: «اما در رأس آلایندگی‌ها، شازند است و به دلیل بادهایی که از سمت شازند به اراک می‌وزد آلودگی را همراه خود می‌آورد. تلاش‌های زیادی اتفاق افتاده که در آن کارخانه‌ها مازوت نسوزانند ولی هنوز در زمستان که گاز کمتر می‌شود راحت‌تر سمت مازوت می‌روند. اما این‌که این آلودگی تا چه اندازه است، تحقیق دقیقی وجود ندارد.

کارخانه دیگر هم شرکتی است که آلومینیوم تولید می‌کند. این کارخانه آلاینده‌ای تولید می‌کند که دارای اثرات تنفسی است و هم پتانسیل سرطان زایی دارد. آلاینده‌ای که حتی در جدول‌های آلایندگی دنیا وجود ندارد به این دلیل که در فرایند تولید مدرن در دنیا دیگر چنین چیزی نیست و این تکنولوژی حداقل متعلق به 60 سال پیش است. این کارخانه هنوز چند خط قدیمی دارد که تعطیل نشده و بیش از 20 سال است که پرونده قضایی دارد و سازمان حفاظت محیط زیست شاکی پرونده است اما هنوز تعطیل نشده.»

او از آلاینده‌هایی(Pollutants) مانند ترکیبات فلوئور و co، nox نام می‌برد که تأثیرات خطرناکی بر روی انسان و اثرات زیست محیطی فراوانی دارد. مسأله اما به سالهایی برمی‌گردد که جانمایی غلطی برای تأسیس این کارخانه‌ها بخصوص در شازند اتفاق افتاده و باعث توسعه نامناسب منطقه شده و حالا چندین نسل از فعالین محیط زیست و مردم با آن دست به گریبان هستند.

رضا میرزایی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در پاسخ به سؤال در مورد آلودگی هوای اراک می‌گوید: «اراک شهری صنعتی است و با ابزاری که ما در اختیار داریم، چند فاکتور خاص را می‌توانیم اندازه‌گیری کنیم و نتیجه آن در اپلیکشین وجود دارد و مردم می‌توانند آنرا ببینند.»

او در مورد کارخانه آلومینیوم‌سازی و دیگ‌هایی که بدون دودکش کار می‌کنند و مواد آلاینده را در هوا پخش می‌کنند می‌گوید: «750دیگ قدیمی در این کارخانه بود که دودکش نداشت و با پیگیری و همکاری کارخانه بهینه‌سازی شد. الآن 40 دیگ دیگر دارد که چون دودکش ندارند نمی‌توان میزان آلودگی را درآنها سنجش کرد و کنترلی روی آنها نیست. این 40 دیگ هم قرار بود تا شهریور جمع‌آوری شود که نشد و حالا می‌گویند تا آبان این اتفاق می‌افتد.»

او در رابطه با سابقه طولانی و پرونده‌های این کارخانه در دادگاه می‌گوید: «این کارخانه در هیچ دادگاهی نتوانسته برای آلاینده نبودنش حکم قطعی بگیرد و صرفاً در دادگاه‌های بدوی حکم گرفته اما نتوانسته حکم قطعی بگیرد.»

او در رابطه با منابع آلاینده‌ها در شازند هم می‌گوید: «مگر می‌شود صنایع آلودگی نداشته باشند. اما این‌که چقدر این آلاینده‌ها روی هوای اراک تأثیر می‌گذراند، نمی‌دانیم و متأسفانه مسیر بادهایی را که از سمت شازند به اراک می‌آیند هم نمی‌شود تغییر داد.» جانمایی کارخانه‌ها آنقدر ابتدایی و اشتباه است که حتی درباره مسیر باد مطالعه نشده، هوای زرد و کدر اراک ریه را می‌سوزاند، بیمارستان تخصصی سرطان درحال گسترش است اما هنوز یک تحقیق کوچک در این زمینه صورت نگرفته تا به دو پرسش ساده پاسخ دهد؛ میزان آلودگی چقدر است و چه ارتباطی بین هوای آلوده و میزان رشد سرطان وجود دارد؟ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: