کد خبر: ۲۱۱۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 20
با توجه به اینکه سنین کودکی و نوجوانی از مهم‌ترین دوران رشد و بلوغ افراد است از این‌رو توجه به برنامه غذایی در این دوران از اهمیت بسزایی برخوردار است
شفاآنلاین>سلامت> با توجه به اینکه سنین کودکی و نوجوانی از مهم‌ترین دوران رشد و بلوغ افراد است.

به گزارش شفاآنلاین، از این‌رو توجه به برنامه غذایی در این دوران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

پنیر و سبزیجات

مخلوط نان و پنیر با سبزیجات از نظر پروتئین کامل است و تمام نیاز پروتئین دانش‌آموزان (students)را برآورده می‌سازد.

نان و تخم‌مرغ و کره

ساندویچی سرشار از پروتئین و کالری است که رشد دانش‌آموزان به‌خصوص در سنین رشد و دوران نوجوانی را تامین می‌کند.

نان و سیب‌زمینی

می‌توانید به این ساندویچ مقداری جعفری اضافه و طعمی جدید و بی‌نظیر را برای فرزندتان ایجاد کنید.

نان، پنیر و گردو

این ساندویچ سرشار از منیزیم، فسفر و مس است و برای تقویت هوش دانش‌آموزان مناسب است.

میان‌وعده‌های لبنیاتی

مصرف لبنیات برای دانش‌آموزان بسیار ضروری است؛ زیرا لبنیات علاوه بر اینکه از چاقی(Obesity) جلوگیری می‌کند، کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و از ابتلا به پوکی‌استخوان در سنین میانسالی پیشگیری می‌نماید. شیر به‌همراه کیکی کوچک، خرما، موز و... پیشنهاد مناسبی است. البته ماست هم برای افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند، می‌تواند میان‌وعده‌ای جذاب و مناسب باشد.

آب‌میوه‌های طبیعی

آب پرتقال طبیعی یکی از بهترین و مناسب‌ترین آب‌میوه‌ها در فصل پاییز است که از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌کند و احساس نشاط خوبی را به دانش‌آموزان می‌دهد. آب پرتقال را صبح قبل از رفتن دانش‌آموز به مدرسه تهیه کنید، در یک بطری کوچک بریزید و از وی بخواهید که آن را در یخچال بوفه مدرسه بگذارد و زنگ تفریح اول مصرف کند. علاوه بر آب پرتقال؛ آب هویج، آب انار، آب سیب، آب مخلوط مرکبات مانند آب پرتقال و نارنگی و گریپ‌فروت هم بسیار مناسب می‌باشند.

هله‌هوله‌های مناسب

برخی از مواد غذایی که در گروه هله‌هوله قرار می‌گیرند، به اندازه موارد ذکرشده در بالا مناسب و پر خاصیت نیستند ولی مانند میان‌وعده‌های مضر هم نیستند که خطرناک باشند. از این گروه می‌توانید به‌صورت متعادل مصرف کنید. البته مصرف این گزینه‌ها برای هر روز توصیه نمی‌شود هفته‌ای 1-2 مرتبه از این گروه می‌توانید مصرف کنید. این موارد عبارت‌اند از: پاپ کورن، ژله خانگی، بستنی، کاکائو و...

میوه‌خشک‌

در بسیاری از آجیل‌فروشی‌ها اکنون انواع میوه‌ها به‌صورت خشک‌شده وجود دارد. خود شما هم می‌توانید به‌سادگی بسیاری از میوه‌هایی را که در اختیار دارید خشک کنید. برگه‌های هلو، زردآلو، انجیر خشک، توت خشک، کشمش و... هم علاوه بر اینکه سرشار از مواد مغذی مانند روی، مس، آهن، منیزیم و ویتامین E می‌باشند؛ از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند.

میوه‌ها و سبزیجات

خوردن میوه‌ها و سبزیجات در زمان زنگ تفریح برای دانش‌آموزان ممکن است کمی مشکل باشد زیرا اکثر دوستانشان ممکن است این قبیل مواد غذایی را مصرف نکنند؛اما اکثر افراد در دلشان چنین فردی را تحسین می‌کنند و به وی غبطه خواهند خورد و همه او را به‌عنوان شخصی که برای سلامتی خود ارزش قائل است خواهند شناخت. بوفه مدارس هم بهتر است به‌جای فروش مواد غذایی کم اهمیت و بی‌ارزش؛ میوه خریداری نمایند و دانه‌ای به دانش‌آموزان بفروشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: