کد خبر: ۲۱۱۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 18
عطسه کردن در واقع واکنش شما به برخی از محرک‌هاست؛ این واکنش ماهیچه‌های سینه، ماهیچه‌های گرداگرد ریه، گردن و دهان را درگیر کرده و فشاری زیاد به آن‌ها وارد می‌کند
شفاآنلاین>سلامت> یک متخصص گوش گلو و بینی با بیان اینکه انقباض عضلات، هوای داخل ریه را با فشاری بالا به سمت بیرون هدایت می‌کنند، گفت: نگه داشتن عطسه می‌تواند آسیب‌هایی جدی به ریه، گوش و گلو وارد کند.

به گزارش شفاآنلاین، محمد عمرانی متخصص گوش گلو و بینی درباره نگه داشتن عطسه و ضررهای ناشی از آن گفت: عطسه کردن در واقع واکنش شما به برخی از محرک‌هاست؛ این واکنش ماهیچه‌های سینه، ماهیچه‌های گرداگرد ریه، گردن و دهان را درگیر کرده و فشاری زیاد به آن‌ها وارد می‌کند.

وی ادامه داد: در واقع عطسه برای بازگرداندن ناگهانی هوای داخل ریه‌ها (lungs)و مقابله با عامل محرک رخ می‌دهد، در این بین نگه داشتن عطسه ممکن است در برخی موارد منجر به آسیب رسانی به بافت‌های دهانی، گلو، تار‌های صوتی، بینی و گوش‌ها شود.

عمرانی تاکید کرد: انقباض عضلات، هوای داخل ریه‌ را با فشاری بالا به سمت بیرون هدایت می‌کنند؛ اگر این هوا امکان خروج از دهان را نداشته باشد، برای خروج مجاری دیگر مانند گوش و بینی را انتخاب می‌کند و از آنجایی که فشار(Pressure) بسیار بالاست و راهی برای آن وجود ندارد، به ایجاد آسیب‌های بافتی در افراد منجر می‌شود.

این متخصص گوش، گلو و بینی با اشاره به اینکه به عطسه پر فشار نیازی نیست،‌گفت: گاهی فشار وارد شده به اندازه‌ای زیاد می‌شود که به مخاط و مجاری تنفسی و یا پرده گوش فرد آسیب می‌رسد؛ ممکن است خونریزی‌های شدید بینی، پارگی پرده گوش و در مواردی بسیار نادر پارگی ریه و تجمع هوا درون قفسه سینه فرد را به دنبال داشته باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: