کد خبر: ۲۱۱۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 17
در شرایطی که سرماخوردگی به‌طور معمول بی‌خطر است، اما می‌تواند تا دو هفته ادامه داشته باشد. در گام نخست باید از ورود سرما به بدن خود پیشگیری کنید
شفاآنلاین>سلامت> سرماخورگی یکی از بیماری‌های شایع در ماه‌های سرد سال است. سرماخوردگی معمولی یک عفونت ویروسی گلو و بینی، دستگاه تنفسی فوقانی، است. بسیاری از ویروس‌ها می‌توانند موجب سرماخوردگی شوند، اما شایع‌ترین نمونه راینوویروس است. آبریزش بینی، گلو درد، سرفه، گرفتگی بینی، بدن درد خفیف و سر درد، عطسه و تب خفیف می‌توانند احساس ناتوانی را پیش از بهبود بیماری در فرد ایجاد کنند.

به گزارش شفاآنلاین، در شرایطی که سرماخوردگی به‌طور معمول بی‌خطر است، اما می‌تواند تا دو هفته ادامه داشته باشد. در گام نخست باید از ورود سرما به بدن خود پیشگیری(prevention) کنید. روش‌های مختلفی برای پیشگیری از سرماخوردگی و کاهش مدت زمان بیماری وجود دارند که در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می‌شوید.

دستگاه مرطوب‌ کننده هوا

رطوبت کم موجب خشکی مسیرهای هوایی بینی می‌شود و از این‌رو به دام‌انداختن و نابودی میکروب‌ها دشوارتر می‌شود که در نهایت سرماخوردگی را به‌همراه دارد. با استفاده از یک دستگاه مرطوب‌کننده هوا می‌توانید از این شرایط پیشگیری کنید.دستگاه مرطوب کننده هوا می‌تواند به مرطوب نگه داشتن غشاهای مخاطی کمک کند. خشکی غشاهای مخاطی در بینی توانایی بدن برای به دام انداختن میکروب‌های ورودی را کاهش می‌دهد.

دریافت ویتامین D کافی

نتایج یک پژوهش نشان داد افرادی که به میزان کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند، نسبت به آنهایی که به میزان کافی از این ماده مغذی دریافت می‌کنند، احتمال بیشتری دارد به یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مبتلا شوند. سلول‌ها برای فعال کردن واکنش‌های مبارزه خود با عفونت به ویتامین D وابسته هستند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف 400 واحد بین‌المللی ویتامین D در روز ممکن است از عفونت‌های(Infections) دستگاه تنفسی پیگشیری کند.

تمیز نگه‌داشتن دست‌ها

ممکن است متوجه نباشید اما احتمالا در طول روز بارها صورت خود را با دست لمس می‌کنید. مطالعه‌ای در سال 2008 نشان داد، شرکت‌کنندگان به‌طور میانگین 16 بار در هر ساعت صورت خود را لمس می‌کنند.این کار به‌ویژه در فصول سرد می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. زمانی که از طریق تماس با فردی دیگر یا سطوح آلوده به میکروب در معرض یک ویروس قرار می‌گیرید، امکان ورود آن به بدن در صورت عدم پاکسازی دست‌ها وجود دارد.

ضد عفونی کردن تلفن همراه

تلفن همراه یکی از دستگاه‌های پر استفاده در دنیای امروز محسوب می‌شود، از این‌رو با سطوح مختلف در تماس است.مطالعه‌ای که توسط دانشگاه آریزونا در سال 2012 انجام شد، نشان داد که تلفن همراه ممکن است از نظر مقدار باکتری‌ها 10 برابر آلوده‌تر از صندلی توالت باشد.برای پاکسازی این دستگاه‌ها می‌توانید از دستمال‌های ضد عفونی کننده استفاده کنید. این کار را زمانی که تلفن همراه خاموش است انجام دهید و با استفاده از یک دستمال یا پارچه نرم دیگر دستگاه خود را خشک کنید.

مصرف پروبیوتیک‌ها

همه باکتری‌ها بد و مضر نیستند و انواع خوبی از آنها در روده انسان زندگی می‌کنند که در غذاهای پروبیوتیک مانند ماست، کلم ترش، و کامبوچا یافت می‌شوند و ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. همچنین، باید به این نکته توجه داشت که دستگاه گوارش بخش بزرگی از سیستم ایمنی را در خود جای داده است.مطالعه‌ای نشان داد بازیکنان راگبی مصرف کننده مکمل پروبیوتیک، نسبت به آنهایی که دارونما دریافت کرده بودند، سرماخوردگی به مراتب کمتری را تجربه کرده‌اند.

افزایش مصرف روی

نتایج یک پژوهش نشان داد که روی می‌تواند رشد ویروس‌ها را کاهش دهد. افزون بر این، مصرف روی به‌نظر می‌رسد که مدت زمان و شدت علائم بیماری را نیز کاهش می‌دهد.اگرچه یک دوز مصرف خاص برای همه وجود ندارد، اما مطالعات صورت گرفته مصرف بیش از 75 میلی گرم در روز را مفید نشان داده‌اند. تامین روی از منابع غذایی بهتر از مصرف مکمل‌ها است. از منابع غذایی خوب برای روی می‌توان به گوشت، توفو، صدف چروک و عدس اشاره کرد.

کسب آرامش

اضطراب و استرس می‌توانند توانایی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت را کاهش دهند. زمانی که با استرس و خستگی مواجه هستید، بدن هورمون کورتیزول ترشح می‌کند که ممکن است در توانایی بدن برای پیشگیری یا مبارزه با سرماخوردگی اختلال ایجاد کند.برای کسب آرامش می‌توانید انجام یوگا، مدیتیشن، پیاده‌روی در فضای سبز، وقت گذرانی به‌همراه خانواده یا دوستان پس از کار یا هر فعالیت دیگر که به کسب آرامش در شما کمک می‌کند را مد نظر قرار دهید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: