کد خبر: ۲۱۱۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 17
در بازار خودرو معاملات رنگ و لعاب واقعی‌تری به خود گرفته و قیمت‌ها با کاهش پلکانی، به سمت واقعی‌شدن پیش می‌رود
شفاآنلاین>سلامت> تغییر پارادایم خرید و فروش‌ها در بازار، معاملات را به نحوی رقم زده که اکنون بسیاری از خریداران خودرو که با هدف سرمایه‌گذاری وارد بازار شده بودند، فروشنده‌اند، اما بازار، دیگر آن بازار نیست.

به گزارش شفاآنلاین، در بازار خودرو معاملات رنگ و لعاب واقعی‌تری به خود گرفته و قیمت‌ها با کاهش پلکانی، به سمت واقعی‌شدن پیش می‌رود.

ماجرای افزایش حبابی قیمت خودرو

همه‌چیز به نرخ دلار البته ربط پیدا می‌کرد و ماجرا به نحوی شکل می‌گرفت که نرخ‌های غیرواقعی دلار که به گفته مسئولان دولتی، تنها سه درصد از حجم معاملات ارزی کشور را در برمی‌گرفت و مشخص نبود با چه مکانیزمی در چهارراه استانبول نرخ می‌خورد، عامل تعیین‌کننده در تعیین قیمت (Price)خودرو هم به حساب می‌آمد. اینجا بود که ارزش پراید که به روایتی ارزبری ۱۸۰۰دلاری دارد، قیمتش از ۲۰میلیون تومان یکباره به ۴۰میلیون تومان رسید، اما بدتر از همه اینکه متقاضی خرید آن آنقدر زیاد شده بود که این خودرو با قیمتی که تصورش هم روزی برای خریداران تنها یک طنز بود،  متقاضی داشت و  معامله می‌شد. اینجا بود که کم‌کم بسیاری از مصرف‌کنندگانی که خریدهای خود را برای ماه‌های آینده و شاید انتهای سال برنامه‌ریزی کرده بودند و قصد داشتند که برای ایام نوروز ۹۸ خودرو بخرند و یا خودروی خود را تبدیل به احسن کنند، از ترس بالارفتن قیمت‌ها، وارد بازار شدند و تن به قیمت غیرواقعی سپردند؛ در حالی که خودشان هم به‌خوبی می‌دانستند که هزینه‌کردن این همه پول برای این خودروها، منطقی نیست. در این میان برخی‌ها هم با سودای کسب سود وارد این بازار شده و واسطه شده بودند، دلالان هم که جای خود.

بازار، دیگر آن بازار نیست

اما اکنون بازار، دیگر آن بازار نیست. قیمت‌ها به سمت واقعی‌شدن پیش می‌رود و کاهش پلکانی خود را آغاز کرده است؛ حتی در سایت‌های معامله خودرو نیز فروشندگان به این نتیجه رسیده‌اند که باید قیمت‌ها را کاهش دهند تا مشتری برای آن وجود داشته باشد، چراکه اکنون خریداران در بازار خودرو آن دسته از افرادی هستند که برای تامین نیازهای واقعی خود، اقدام به خرید خودرو می‌کنند؛ اینجاست که دیگر فروش خودرو با قیمت‌های فضایی جواب نمی‌دهد و خریداری نخواهد داشت.

در عین حال باید به این نکته توجه داشت که به زودی، حجم عظیمی از دارندگان خودروهایی که با تلاطمات بازار ارز، وارد گود شده و خودرو خریده‌ یا خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، از سمت تقاضا به سمت عرضه حرکت می‌کنند و اینطور است که توازن بازار به سمت عرضه بیشتر خودرو پیش می‌رود و این خود دلیل دیگری بر کاهش قیمت‌ها در هفته‌های آینده خواهد بود. آنگونه که فعالان بازار خودرو می‌گویند، چند روزی است که بازار روند منطقی قیمتی به خود گرفته و اگرچه هنوز هم نرخ خودرو در بازار حباب دارد، اما به سمت منطقی‌ترشدن در حال حرکت است.

بررسی‌های میدانی  از میان آگهی‌های خودرویی درج‌شده در سایت‌ها و نیازمندی‌های روزنامه‌ای حکایت از آن دارد که هم‌اکنون پراید۱۱۱ درب کارخانه ۲۲میلیون و ۴۹۲هزار تومان و به طور متوسط در آگهی‌ها رنج قیمتی ۳۵ تا ۳۶میلیون تومانی را دارد. پراید۱۳۱ هم درب کارخانه ۲۲میلیون و ۷۹۰هزار تومان و در بازار ۳۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان تا ۳۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت دارد. هر پراید۱۵۱ نیز درب کارخانه ۲۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان و در بازار ۳۲میلیون تومان تا ۳۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت خورده است. تیبا2 درب کارخانه ۳۰میلیون و ۳۸۹هزار تومان و در بازار(Market) ۴۳میلیون و ۵۰۰ تا ۴۳میلیون و ۷۰۰هزار تومان، پژو۴۰۵ درب کارخانه ۳۲میلیون و ۹۴۴هزار و ۶۰۰ تومان و در بازار تا ۵۰میلیون تومان هم قیمت خورده است.

در عین حال هر پژو SLX درب کارخانه ۳۵میلیون و ۱۰۵هزار و ۵۰۰تومان و در بازار ۵۶میلیون و ۳۰۰هزار تومان تا ۵۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت خورده است. هر دستگاه پژو۴۰۵ دوگانه‌سوز درب کارخانه ۳ میلیون و ۷۴۵هزار و ۲۰۰ تومان و در بازار ۵۳میلیون تومان قیمت دارد. مصرف‌کنندگان هر دستگاه پژو پارس را از درب کارخانه ۴۰میلیون و ۵۹۵هزار و ۷۰۰ تومان تهیه می‌کنند که البته اکنون فروش‌ها بسیار محدود است اما باید برای خرید همین خودرو از بازار آزاد ۶۵میلیون و ۷۰۰ تا ۶۵میلیون و ۹۰۰هزار تومان هزینه کنند؛ در عین حال هر دستگاه پژو پارسTU۵ کلاس۱۳ نیز درب کارخانه ۴۲میلیون و ۴۸۱هزار تومان و در بازار ۷۵میلیون و ۷۰۰هزار تومان است. هر دستگاه پژو۲۰۶ تیپ2 دو درب کارخانه ۳۶میلیون و ۲۸۶هزار تومان و در بازار آزاد ۵۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان، هر دستگاه پژو۲۰۶ تیپ۵ درب کارخانه ۴۱میلیون و ۹۴۲هزار تومان و در بازار آزاد ۶۶میلیون و ۲۰۰ تا ۶۶میلیون و ۴۰۰هزار تومان است. همچنین هر دستگاه۲۰۶ وی۸ صندوق‌دار درب کارخانه ۴۲میلیون و ۷۶۳هزار و ۱۰۰ تومان و در بازار آزاد ۶۷میلیون تومان است.

هر دستگاه سمندال‌ایکس درب کارخانه ۳۳میلیون و ۵۳۵هزار و ۴۰۰ تومان و در بازار ۵۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان، سمندEF۷ درب کارخانه ۳۴میلیون و ۳۳۸هزار و ۲۰۰ تومان و در بازار ۵۶میلیون تومان است. همچنین هر دستگاه سمند دوگانه‌سوز کلاس۱۶ نیز درب کارخانه ۳۶میلیون و ۶۱۶هزار تومان و در بازار آزاد ۵۸میلیون و ۲۰۰ تا ۵۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان است. هر دستگاه دنا دنده‌ای درب کارخانه ۴۶میلیون و ۹۸۹هزار و ۴۰۰ تومان و در بازار  آزاد ۷۶میلیون تومان، دناپلاس اتومات درب کارخانه ۵۳میلیون و ۲۶۵هزار و ۸۰۰ تومان و در بازار آزاد ۹۶میلیون تومان است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: