کد خبر: ۲۱۱۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۷ - ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 15
سل یک بیماری میکروبی مسری است و از قدیمی‌ترین بیماری‌های بشر به شمار می‌رود؛ این بیماری میکروبی تمام اعضای بدن را مبتلا می‌کند و شامل انواع مختلفی همچون سل ریوی، سل دستگاه گوارش، سل استخوان، سل غدد لنفاوی و در نهایت سل مفاصل می‌شود که مهمترین آنها مربوط به سل ریوی است
شفاآنلاین> سلامت> یک متخصص عفونی گفت: سل یک بیماری میکروبی مسری است و از قدیمی‌ترین بیماری‌های بشر به شمار می‌رود که تمام اعضای بدن را مبتلا می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین: داود یادگاری متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: سل یک بیماری میکروبی مسری است و از قدیمی‌ترین بیماری‌های بشر به شمار می‌رود؛ این بیماری میکروبی تمام اعضای بدن را مبتلا می‌کند و شامل انواع مختلفی همچون  سل ریوی، سل دستگاه گوارش، سل استخوان، سل غدد لنفاوی و در نهایت سل مفاصل می‌شود که مهمترین آنها مربوط به سل ریوی است چرا که بیشترین  انتقال بیماری از راه تنفس صورت می‌گیرد.

یادگاری تصریح کرد: اگر فردی در محیط بسته، با یک فرد مصدوم ریوی مثبت در تماس باشد، فرد بیمار می‌تواند از طریق سرفه، صحبت و عطسه میکروب را به فرد سالم انتقال دهد؛ ثابت شده است فرد مصدوم سل ریوی تا 20 نفر از اعضای خانواده را مبتلا می‌کند به همین دلیل سل ریوی اهمیت زیادی دارد.

آیا بیماری سل کاهش یافته است؟
وی تصریح کرد: روند شیوع سل در دنیا رو به کاهش بود تا اینکه بیماری ایدز به وجود آمد؛ ایدز بیماری‌های است که باعث نقص ایمنی می‌شود و زمان پیدایش باعث تشدید بیماری سل شد و افراد زیادی به آن مبتلا شدند؛ قابل ذکر است که بیماران مبتلا به اچ آی وی ممکن است مبتلا به سل شوند، سل بیشتر در افراد فقیر، در تراکم جمعیتی بالا  و یا  در کسانی که مشکل تغذیه‌ای یا نقص ایمنی دارند، دیده می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: مقاومت میکروب سل به داروها،  مشکلی که اخیرا دنیا با آن مواجه و درمان را دشوار کرده است.

سل چه علائمی دارد؟
وی تصریح کرد: بیماری سل ریوی از نظر علائم بالینی شامل سرفه‌های طولانی مدت،‌ خلط خونی،‌ تعریق شبانه،‌ خستگی،‌ بی‌اشتهایی، لاغری، کاهش وزن و تنگی نفس است و هر فردی که بیشتر از سه هفته بدون علت سرفه کند، باید حتما از نظر سل بررسی شود؛ به خصوص اگر موارد سل در خانواده وجود داشته باشد.

یادگاری یادآوری کرد:‌ یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از شیوع بیماری سل پیدا کردن بیمار و درمان آن است، خوب است بدانید که سل بعد از چند هفته پس از درمان قابل انتقال نیست؛ در مواردی که سل در خانواده‌ای پیدا می‌شود تمام افراد باید به مراکز درمانی مراجعه و تحت درمان قرار گیرند، واکسن سل که در کشور ما به نوزادان تزریق می‌شود، عامل پیشگیری از بیماری سل نیست اما باعث کاهش موارد سل‌های خطرناک می‌شود و خوشبختانه تمام نوزادان تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: