کد خبر: ۲۱۱۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 16
یک بیماری که رایج در میان مردان جوان است. علامت اصلی، مجموعه ای از جراحات است که اغلب بر روی اندام تحتانی ایجاد می شوند اما می توانند بخش های دیگر بدن، از جمله دست را تحت تاثیر قرار است.
شفا آنلاین>سلامت.|بیماری شامبرگ، که به عنوان درماتیت پیشرفته پورپورایی رنگدانه نیز شناخته شده است، یک بیماری که رایج در میان مردان جوان است. علامت اصلی، مجموعه ای از جراحات است که اغلب بر روی اندام تحتانی ایجاد می شوند اما می توانند بخش های دیگر بدن، از جمله دست را تحت تاثیر قرار است. این ضایعات شکلی نامنظم داشته و به رنگ نارنجی یا قهوه ای رنگ هستند، که به دلیل به آهن بیش از حد است.

به گزارش شفا آنلاین:ممکن است نقاطی به نام لکه های فلفل قرمز در داخل و یا در امتداد لبه های ضایعات وجود داشته باشند. تعداد آنها متفاوت است و معمولا بدون علامت بوده و در بعضی موارد ممکن است با خارش خفیف همراه باشند. ممکن است سالهای زیادی باقی بمانند اما الگوی خود را تغییر دهید، یا به آرامی گسترش و یا گاهی اوقات خود به خود از میان بروند.

چه عواملی باعث این بیماری می شود؟
بیماری شامبرگ زمانی رخ می دهد که دیواره رگ های خونی نشت دار اجازه دهند سلول های قرمز خون وارد پوست شوند. سپس این سلول ها از هم جدا شده و آهن منتشر می شود، باعث می شوند رنگ این ضایعات قرمز یا نارنجی شوند. هر چند علت اصلی نشت رگ های خونی شناخته شده نیست، اما محققان چندین عامل احتمالی مانند عفونت های ویروسی<Viral infections>، حساسیت به برخی از عوامل سببی و واکنش به برخی از داروها مانند تیامین و آسپرین را تعیین کرده اند.
همچنین چندین مورد مجزا از این بیماری وجود داشته که در چندین نسل از یک خانواده روی می دهد، منجر به این باور در محققان شده که نوعی عامل ژنتیکی دخیل است. هیچ محرک ژنتیکی خاص شناسایی نشده است.

چگونه می توان شامبرگ را درمان نمود؟
هیچ درمان دائمی برای بیماری شامبرگ وجود ندارد و به دلیل آنکه معمولا بدون علامت است، اغلب درمان ضرورت ندارد. اگر خارش به یک مشکل تبدیل شود، می توان آن را با یک کرم کورتیزون یا آنتی هیستامین خوراکی کنترل نمود.
بررسیهای متعددی در مورد فرم های احتمالی درمان انجام گرفته است و یکی از این درمان ها که با موفقیت هایی هم همراه بوده، نور درمانی با باند باریک نور ماوراء بنفش است. یک بررسی جداگانه در خصوص تاثیر دارویی به نام aminaphtone انجام شده، که معمولا برای اختلالات وریدی استفاده می شود. این دارو موفقیت هایی محدود در کنترل علائم بیماری Schamberg داشته است.

مصرف مکمل های ویتامین C و با استفاده از شلنگ پشتیبانی (support hose) برای کنترل پارگی وریدی ممکن است موجب کاهش عوارض شود، اما هیچ مدرک مبسوطی مبنی تاثیر هر از این روشهای درمانی وجود ندارد.
از آنجا که هیچ علائمی غیر از خود ضایعات وجود ندارد، و بیماری بسیار نادر است، بیماری شامبرگ را به راحتی می توان با دیگر بیماری ها اشتباه گرفت. به منظور تشخیص مثبت، دکتر شما باید برای اجرای آزمایش های های مختلف از جمله آزمایش خون و بیوپسی پوست اقدام نماید. اشکال دیگر واکنش های پورپورایی رنگدانه وجود دارد، بنابراین ضروری است که دکتر شما قبل از هر گونه اقدام درمانی، بتواند این بیماری را تفکیک نماید.

پزشک آنلاین
دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناهید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
0
0
عالی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: