کد خبر: ۲۱۱۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 15
قانون بیمه همگانی خدمات درمانی در سوم آبان سال ۷۴ تصویب شد تا گروه‌های مختلف را تحت پوشش بیمه قرار دهد؛ بنابراین در ابتدا شش تا هفت میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و امروز ۴۰ میلیون نفر در کشور تحت پوشش هستند که ۸۵ درصد آنها به‌صورت رایگان بیمه شده‌اند
شفاآنلاین>سلامت> مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به به‌روز شدن پرداخت‌های این سازمان به مراکز ارائه‌کننده خدمت در سال ۹۷، از پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد تومان از مطالبات این سازمان در هفته آینده خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، طاهر موهبتی در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه و در آستانه هفته بیمه سلامت، اظهار داشت: «قانون بیمه همگانی خدمات درمانی در سوم آبان سال ۷۴ تصویب شد تا گروه‌های مختلف را تحت پوشش بیمه قرار دهد؛ بنابراین در ابتدا شش تا هفت میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و امروز ۴۰ میلیون نفر در کشور تحت پوشش هستند که ۸۵ درصد آنها به‌صورت رایگان بیمه شده‌اند. البته ما اعلام کردیم کسانی که توانایی مالی پرداخت حق بیمه را دارند، خودشان بیمه پرداز شوند و این موضوع می‌تواند بسیاری از مشکلات اعتباری را حل کند.»

تعرفه دیالیز ۶۵ هزار تومان شد
موهبتی در ادامه گفت: «اخیراً در جلسه شورای عالی بیمه برای ست و صافی دیالیز افزایش قیمت ایجاد شد؛ زیرا چهار سال بود که در این حوزه افزایش قیمتی نداشتیم و بر همین اساس اخیراً برخی مراکز ارائه خدمت با مشکل(Problem) مواجه شده بودند.» وی اضافه کرد: «در حال حاضر سازمان بیمه سلامت تعداد ۱۶ هزار و ۵۰۰ بیمار دیالیزی تحت پوشش دارد که سالانه یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار دیالیز خونی برایشان انجام می‌شود و ۱۷۰۰ نفر هم تحت پوشش سازمان دیالیز صفاقی می‌شوند که ما این خدمات را از سوی شرکت‌های طرف قرارداد، درب منزل بیماران تحویل می‌دهیم.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: «ازاین‌رو در شورای عالی بیمه تعرفه ست و صافی دیالیز افزایش یافت و قیمت آن از ۴۵ هزار تومان فعلی به ۶۵ هزار تومان رسید که تاخیر در افزایش قیمت این تجهیزات را جبران می‌کند. بر این اساس امیدوارم خدمات با کمیت و کیفیت بیشتری ارائه و نگرانی‌های مراکز ارائه خدمات دیالیز و بیماران دیالیزی برطرف شود.» موهبتی گفت: «ما ۱۶ هزار و ۵۰۰ بیمار دیالیزی تحت پوشش بیمه سلامت داریم و ۶۷ هزار بیمه خاص را هم تحت پوششمان قرار داده‌ایم که در سال ۹۶، ۱۱۰۰ میلیارد تومان برایشان هزینه شده است.»

پرداخت 5 هزار میلیارد تومان از ابتدای سال
موهبتی در ادامه با اشاره به وضعیت پرداخت مطالبات، گفت: «خوشبختانه در سال ۹۷ پرداخت‌ها منظم شده و امیدوارم بتوانیم همین روال را ادامه دهیم. البته نگرانی ما این است که در ادامه تغییری در این حوزه ایجاد نشود و ما باید از هر اتفاقی که نظم پرداختی‌ها را به هم بزند، جلوگیری کنیم.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: «بر همین اساس در هفته آینده ۱۰۰۰ میلیارد تومان به ارائه‌دهندگان خدمت پرداختی خواهیم داشت. ضمناً از ابتدای سال ۵۰۰۰ میلیارد تومان به ارائه‌کنندگان خدمت پرداخت شده که این میزان جدای از ۳۰۰۰ میلیارد تومانی است که به‌صورت اسناد خزانه در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته است. البته برخی دانشگاه‌ها برای تاخیر در ارائه اسناد خزانه گلایه داشتند که علت تاخیر بیشتر متوجه بانک عامل است و قرار شده تا سرعت بیشتری داشته باشد.»

وی با بیان اینکه اولویت پرداخت‌ها با شرکت‌های دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی است، گفت: «با ۱۰۰۰ میلیارد تومانی که در هفته آینده پرداخت می‌شود در بخش دولتی ۷۰ درصد شهریورماه و ۱۰۰ درصد تیرماه را پرداخت خواهیم کرد و در بخش غیردولتی نیز ۶۰ درصد تیرماه و ۱۰۰ درصد خردادماه پرداخت خواهد شد. البته قرار شده تا در سال ۹۷ ظرف دو هفته ۶۰ درصد مطالبات را به‌صورت علی‌الحساب بپردازیم و مابقی را ظرف سه ماه پرداخت کنیم که حتی جلوتر از برنامه هم هستیم.»

موهبتی با اشاره به کاهش مطالبات سال ۹۶ نیز گفت: «مطالبات مراکز دولتی در ماه‌های منتهی به اسفند ۹۷، ۷ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان بود که در حال حاضر کاهش یافته و در بخش خصوصی ۹۵۰ میلیارد تومان و در دانشگاه‌ها ۳۷۰۰ میلیارد تومان است. در کنار این از ابتدای سال ۹۷ هم هیچ بدهی نداریم و پرداخت‌هایمان به‌روز شده است.»

بودجه 98 واقعی دیده شود
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در ادامه با اشاره به فصل بودجه گفت: «خوشبختانه در بودجه سال ۹۷ احکام خوبی مانند بحث رفع همپوشانی‌ها، استحقاق‌سنجی، اجرای گایدلاین‌ها و ایجاد پایگاه جمعیتی درمان بیمه‌شدگان کشور صادر شد و امروز نمی‌توانید حکمی را در قانون برنامه ششم و بودجه سال ۹۷ پیدا کنید که ما به آن ورود نکرده باشیم.» وی افزود: «درباره بودجه ۹۸ از دولت و سازمان برنامه انتظار داریم که بودجه را واقعی ببینند. ضمناً عملکرد بیمه سلامت در سال ۹۷ نشان داد که نباید انتظار داشت بیش از بودجه مصوب ارائه خدمت کند؛ چراکه در غیر این صورت اتفاقی که در سال‌های گذشته رخ داده، می‌افتد و بدهی‌ها و کسری‌های ۱۰ تا ۱۵ هزارمیلیاردی ایجاد می‌شود؛ بنابراین باید در چهارچوب بودجه ارائه خدمت کرد و طبق قانون هم خلاف این موضوع مجازات قانونی دارد.»
موهبتی تاکید کرد: «باید یاد بگیریم که متناسب و در چهارچوب بودجه خرید خدمت کنیم؛ بنابراین هر افزایشی که می‌خواهد در تعرفه یا بسته خدمتی سال ۹۸ اتفاق افتد، باید بودجه واقعی آن هم دیده شود. بارها اعلام کرده‌ام که برای یک خانواده سه‌نفره ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ما می‌دهند، اما آنچه هزینه می‌کنیم، ۱۳۲ هزار تومان است. حال اگر محاسبه کنیم ۴۵۰۰ تا ۵۶۰۰ میلیارد کسری خواهیم داشت.»

موهبتی با بیان اینکه باید واقع‌بین بود و منابع و مصارف را تنظیم کرد، گفت: «اگر منابع کافی نداریم باید مدیریت هزینه کنیم و به بسته خدمتی به‌صورت منطقی نگاه کنیم. البته تاکید می‌کنم که آخرین بخشی که باید در منابع آن صرفه‌جویی شود، حوزه سلامت است. ازاین‌رو ابتدا باید در حوزه‌های دیگر منابع محدود شود و آخرین بخش حوزه سلامت باشد که البته امیدواریم هیچ‌وقت این اتفاق نیفتد.»

پرداخت از جیب باید به ۲۵ درصد برسد
موهبتی ادامه داد: «قبل از اجرای طرح تحول سلامت پرداخت از جیب مردم ۶۰ درصد بود، اما در قانون برنامه پنجم به صراحت گفته شد که پرداخت از جیب مردم باید کاهش یابد. این در حالی بود که قانون‌گذار گفته بود پرداخت از جیب مردم باید به ۳۰ درصد کاهش یابد و در برنامه ششم توسعه هم گفته شده که پرداخت از جیب به ۲۵ درصد برسد.»

موهبتی ادامه داد: «اگر قرار است پرداخت از جیب مردم را به ۲۵ درصد کاهش دهیم باید بیمه را تقویت کنیم. از طرفی ۹۵ درصد منابع بیمه منوط به منابع دولتی است. پس باید سهم منابع دولت افزایش یابد. نمی‌شود با تعارف این حوزه‌ها را اداره کرد. البته باید محدودیت‌های کشور را هم درک کنیم.» وی ادامه داد: «در این صورت ما هم باید به بهترین نحو این حوزه را مدیریت کنیم، اما نمی‌توانیم خلق منابع داشته باشیم.»

وی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد بودجه‌ای سازمان بیمه سلامت گفت: «در سال ۹۷ بودجه پیشنهادی ما با بودجه‌ای که سازمان برنامه‌وبودجه توانست به ما دهد، تفاوت داشت. امیدواریم منابع کشور اجازه دهد تا بودجه این سازمان واقعی شده و بتوانیم خدمات را بیش از قبل ادامه دهیم. البته به اشتباه اجرای یک سری سیاست‌های ما را به محدودیت‌ منابع وصل کردند. به‌عنوان‌مثال در حوزه بیمه رایگان اعلام کردیم که افراد تحت پوشش این بیمه باید به بخش دولتی مراجعه کنند؛ چراکه بیمه رایگان برای کسانی است که توانایی پرداخت تعرفه دولتی را ندارند. چنین فردی قطعاً نمی‌تواند مابه‌التفاوت بخش دولتی و خصوصی را هم بپردازد. ضمن اینکه در بخش تخصصی دولتی هیچ نقصان و کاستی وجود ندارد. از طرفی هتلینگ بیمارستان‌های دولتی هم ارتقا یافته و در حوزه تخصصی بدون شک توان‌بخش دولتی بسیار ارزشمند است.»

موهبتی با تاکید بر اینکه بخش دولتی ما در حوزه تخصص بسیار توانمند است، افزود: «البته وقتی با ۲۰۰ میلیون بار مراجعه خدمات را ارائه می‌کنیم حتماً مشکلاتی هم ایجاد می‌شود. پس وقتی بار مراجعه بالاست و تخت کافی نیست قطعاً با مشکل روبرو خواهیم شد.»

موهبتی در پاسخ به سوال دیگری درباره سرانجام تقسیط پرداخت حق بیمه(Insurance) صندوق ایرانیان گفت: «در آیین‌نامه ارزیابی وسع پیشنهاد تقسیط پرداخت حق بیمه را مطرح کردیم تا بیمه‌شدگان بتوانند حق بیمه را به‌صورت قسطی پرداخت کنند. حتی شاید برخی تمایل داشته باشند یارانه‌ آنها به این بخش اختصاص یابد که دراین‌باره بحث و بررسی می‌کنیم و امیدواریم به مشکلی برنخورد چراکه تقسیط حق بیمه می‌تواند به مردم کمک کند و امیدواریم سازمان برنامه‌وبودجه و دولت کمک کنند تا این اقدام انجام شود تا هم مشکل مردم رفع شود و هم مشکل سازمان بیمه سلامت.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: