کد خبر: ۲۱۱۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۳ - ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 14
سینوس ها کیسه های کوچک هوا هستند که پشت پیشانی، بینی، استخوان گونه، و چشم های شما وجود دارند. سینوس ها مخاطی تولید می کنند که مایعی ژله مانند است و با به دام انداختن میکروب ها، از بدن محافظت می کند
شفاآنلاین> سلامت> عفونت سینوس ها یا سینوزیت مشکل رایجی است که هر ساله تعداد بسیار زیادی را درگیر می کند. سینوزیت هنگامی رخ می دهد که سینوس ها و راه بینی متورم شود.

به گزارش شفاآنلاین: سینوس ها کیسه های کوچک هوا هستند که پشت پیشانی، بینی، استخوان گونه، و چشم های شما وجود دارند. سینوس ها مخاطی تولید می کنند که مایعی ژله مانند است و با به دام انداختن میکروب ها، از بدن محافظت می کند. گاهی باکتری و یا مواد حساسیت زا (آلرژن) می توانند موجب  تولید بیش از حد مخاط<Mucus> شوند و دموجب می شوند دهانه سینوسها بسته شود.

اگر سرماخورده و یا دچار آلرژی باشید، ترشح بیش از حد مخاط شایع است. این تجمع مخاط می تواند حفره سینوس را تبدیل به محیطی مناسب برای رشد باکتری ها و میکروب کند و منجر به عفونت باکتریایی یا ویروسی شود. بیشتر عفونت های سینوسی، ویروسی هستند و طی یک یا دو هفته بدون درمان، بهبود می یابند. اگر پس از گذشت چند هفته علائم شما التیام نیافتند، به احتمال زیاد دچار عفونت های باکتریایی شده اید و باید به پزشک مراجعه کنید.

انواع سینوزیت

سینوزیت حاد. این نوع سینوزیت کوتاه مدت ترین نوع آن است. عفونت ویروسی<Viral infection> ای که به دلیل سرما خوردگی به وجود می آید، می تواند بین یک و دو هفته طول بکشند. اگر عفونت باکتریایی باشد، سینوزیت حاد ممکن است تا چهار هفته طول بکشد.

سینوزیت نیمه حاد. علائم این نوع سینوزیت می توانند تا سه ماه به طول بینجامند. این مشکل اغلب به عفونت باکتریایی یا حساسیت فصلی مرتبط است.

سینوزیت مزمن. این نوع سینوزیت بیش از سه ماه طول می کشد، اما اغلب چندان شدید نیست. این نوع سینوزیت معمولاً منشا باکتریایی ندارد. سینوزیت مزمن عموماً به آلرژی مزمن یا مشکلات ساختاری بینی مرتبط است.

عواملی که خطر سینوزیت را افزایش می دهند:

انحراف تیغه بینی (زمانی که دیواره بافتی که سوراخهای بینی شما را از هم جدا می کند، به یک سمت منحرف شده باشد.)
زائده استخوانی بینی (رشد استخوان در بینی)
پولیپ بینی (رشد غیر سرطانی در بینی)
سابقه آلرژی
یک عفونت تنفسی
فیبروز کیستیک، که باعث می شود در ریه مخاط ساخته شود
 عفونت دندان
سفر هوایی
سیگار کشیدن که می تواند پوشش بینی شما را تحریک کند
ضعف سیستم ایمنی
 

علایم عفونت سینوزیت

بعضی از علایم اولیه سینوزیت عبارتند از:

کاهش حس بویایی
  تب
گرفتگی بینی
سردرد (ناشی از فشار و یا تنش سینوس)
خستگی
سرفه و خلط
گلو درد
آبریزش بینی
شاید برای والدین تشخیص عفونت سینوس در کودکان دشوار باشد. علائمی که می توانند به والدین در تشخیص کمک کنند، عبارتند از:

هنگامی که علائم سرماخوردگی یا آلرژی ظرف 14 روز بهبود نمی یابند.
تب بالا (بالاتر از 102.2 درجه فارنهایت)
هنگامی که مخاط غلیظ و تیره رنگی که به مدت بیش از 72 ساعت از بینی بیاید.
هنگامی که سرفه بیش از 10 روز طول می کشد.

علائم  عفونت حاد، نیمه حاد و مزمن سینوس مشابه هستند. با این حال، شدت و مدت علائم شما متفاوت خواهند بود.

تشخیص عفونت سینوس

پزشک برای تشخیص عفونت سینوس، شما را معاینه می کند و در مورد علائمتان از شما سوال خواهد پرسید. او با فشار دادن انگشت روی سر و گونه، تورم و حساسیت آنها را بررسی می کند. ممکن است پزشک درون بینی شما را معاینه کند تا بتواند علائم التهاب را بررسی کند.

در اغلب موارد، پزشک بر اساس علائم و نتایج معاینات فیزیکی می تواند عفونت سینوس را تشخیص دهد. با این حال اگر مبتلا به عفونت مزمن باشید ممکن است پزشک برای معاینه سینوس و مجاری بینی آزمایش های تصویربرداری برای شما تجویز کند. این آزمایش ها می تواند انسداد مخاط و هر گونه مشکل ساختار غیر طبیعی مانند پولیپ را نشان دهد. برای تعیین علت عفونت مزمن آزمایش های زیر را انجام خواهند داد:
 

سی تی اسکن (یک آزمایش تصویربرداری است که تصویری سه بعدی از سینوس های شما فراهم می کند)
MRI (یک آزمایش تصویربرداری است که از آهن ربایی قوی استفاده می کند تا تصاویری از ساختار داخلی فراهم کند)
اندوسکوپ فیبراپتیک (یک لوله انعطاف پذیر است که از طریق بینی وارد می شود و تصاویری از سینوسها فراهم می کند)
یک تست آلرژی برای شناسایی محرک هایی که ممکن است باعث یک واکنش حساسیتی شوند.
یک آزمایش خون برای بررسی بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند، مانند ایدز
 

درمان های خانگی سینوزیت

 استراحت کافی برای در مبارزه با عفونت ها مفید است و باعث افزایش سرعت بهبودی می شود.
نوشیدن مایعات همچون آب و آب میوه به ترشح مخاط رقیق و  بهبود تخلیه بینی کمک می کند. از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین و الکل اجتناب کنید. مصرف الکل می تواند باعث وخیم تر شدن ورم سینوس ها و بینی شود.
حفره های سینوسی را مرطوب نگه دارید. یک حوله  روی خود بگذارید و بخار آب جوش را استنشاق کنید. این کار به بهبود درد و تخلیه مخاط کمک می کند. همچنین می توانید در یک حمام گرم و پر از بخار بنشینید.
ازکمپرس گرم برروی صورت استفاده کنید. یک حوله گرم و مرطوب را بر روی نواحی اطراف بینی خود از  جمله گونه و چشم ها بگذارید.
هنگام خواب سر خود را بالاتر از حد عادی گذاشته تا احتقان شما کاهش یابد.
از ضد احتقان ها و یا قطره های بینی همچون مانند نئو سینفرین استفاده کنید.
شست ‌و شوی بینی با سرم مخصوص یا آب نمک باعث پاکسازی ترشحات آلوده و مواد محرک از بینی می‌شود. بهمچنین شست ‌و شو، سینوس‌ها و مجاری بینی را مرطوب می کند. برای شست‌ و شو، سر خود را روی سینک دستشویی خم کنید و مایع را به داخل بینی بریزید. دقت کنید در این حالت جهت جریان مایع باید به سمت پشت بینی باشد، نه رو به بالا.

آنتی بیوتیک

اگر نشانه های شما در عرض چند هفته بهبود پیدا نکردند، به احتمال زیاد دچار عفونت های باکتریایی شده اید و باید به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم زیر را داشته باشید، پزشک ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند:

آبریزش بینی، احتقان یا سرفه ای که پس از سه هفته بهبود نمی یابد.
درد  در ناحیه صورت یا سردرد
تورم چشم
تب
اگر برای شما آنتی بیوتیک تجویز شده، باید آن را براساس توصیه پزشک بین سه تا 14 روز مصرف کنید. مصرف داروهای خود را زودتر از موعد قطع نکنید تا عفونت دوباره عود نکند.

جراحی سینوس ها

در صورتی که آنتی بیوتیک ها و سایر درمان ها برای باز شدن سینوس ها کافی نبود، احتمالاً نیاز به عمل جراحی خواهید داشت. همچنین اگر سینوزیت در نتیجه مشکلاتی همچون پولیپ بینی باشد، برای درمان التهاب سینوس ها نیاز به جراحی وجود دارد.

جراحی سینوس ها را می توان با بیهوشی کامل و یا بی حسی موضعی و بوسیله آندوسکوپ انجام داد. اکثر افراد 5 تا 7 روز بعد از جراحی به زندگی عادی بازمی گردند. بهبود کامل حدود 4 تا 6 هفته طول می کشد.

به تاخیر انداختن درمان سینوزیت می تواند باعث افزایش درد و نارحتی شود. در موارد بسیار نادر سینوزیت درمان نشده می تواند باعث آبسه مغزی و یا مننژیت و عفونت استخوانی شود.

پیشگیری از سینوزیت

راه های زیر می توانند برای پیشگیری از ابتلا به سینوزیت مفید باشند:

هر ساله واکس آنفولانزا بزنید.
تغذیه سالمی داشته باشد و میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
سعی کنید کمتر با افرادی که دچار عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی (مثل سرماخوردگی) هستند در تماس باشید و دستان خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید.
اگر مبتلا به آلرژی هستید، بیماری خود را به دقت مدیریت کنید، برای بهبود آلرژی و کاهش شدت آن با پزشک مشورت کنید.
از دود سیگار و هوای آلوده اجتناب کنید. سیگار و سایر آلاینده ها می تواند باعث التهاب و آزردگی ریه و مجاری تنفسی شوند. بوی مواد شوینده، رنگ، انواع اسپری مو، عطر ها و مهم تر از همه دود سیگار مشکل سینوزیت شما را تشدید می کند. اجازه ندهید دوستان و یا افراد خانواده ، در خانه و خصوصاً در اتاق خواب شما سیگار بکشند. برای جلوگیری از دردهای سینوزیتی از مواد شوینده ای استفاده کنید که مواد شیمیایی کمتری دارند.
محیط داخلی منزل یا محل کار خود را با دستگاه‌های رطوبت ساز مرطوب نگه دارید. با افزایش رطوبت هوا احتمال ابتلا به سینوزیت کاهش می ‌یابد. دقت کنید که دستگاه تمیز باشد و خود عاملی برای آلودگی هوا نباشد. ابر سلامت



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: