کد خبر: ۲۱۱۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 11
این شربت به علت داشتن ماده‌ای به نام «کلشی‌سین» برای مبتلایان به نقرس، سیاتیک (عِرقُ‌ النساء)، اسید اوریک بالا و روماتیسم بسیار مفید است
شفاآنلاین>سلامت> یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی شربت را به علت داشتن «کلشی‌سین» برای مبتلایان به سیاتیک و نقرس مفید دانست.

به گزارش شفاآنلاین، شربت سورنجان حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶ ، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، قند مانند گلوکز، ساکاروز و فروکتوز، پروتئین، کلسیم، منیزیم، فنول، کلشی‌سین، موسیلاژ، آمیدون و تانِن است.

برای بررسی خواص شربت سورنجان و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی مطالبی را عنوان کردند.

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی(Traditional medicine) درباره مهم‌ترین خواص شربت سورنجان اظهار کرد: این شربت به علت داشتن ماده‌ای به نام «کلشی‌سین» برای مبتلایان به نقرس، سیاتیک (عِرقُ‌ النساء)، اسید اوریک بالا و روماتیسم بسیار مفید است.

وی درباره خواص دیگر شربت سورنجان بیان کرد: این شربت بلغم اضافی را از بدن خارج می‌کند بنابراین برای افرادی که دچار درد‌های استخوانی و مفصلی هستند بسیار مناسب است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: شربت سورنجان نقشی موثر در افزایش قدرت باروری در مردان و رفع سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارد، این شربت نشاط‌آور است بنابراین اضطراب، استرس و افسردگی را از بین می‌برد.

عظمایی تاکید کرد: شربت سورنجان ضد نفخ و بادشکن است و حالت تهوع و استفراغ را برطرف می‌کند، این شربت تاثیری چشمگیر در بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و جلوگیری از ابتلای افراد به آلزایمر دارد.

وی تصریح کرد: شربت سورنجان به علت داشتن ویتامین‌های A ، C و E خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد بنابراین سیستم ایمنی(Safety system) بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

موارد منع مصرف شربت سورنجان

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره موارد منع مصرف شربت سورنجان گفت: استفاده از این شربت برای زنان باردار ممنوع است، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، معده و کلیه هم باید شربت سورنجان را زیر نظر پزشک مصرف کنند.

عظمایی یادآوری کرد: افرادی که دچار سیاتیک و نقرس هستند برای رفع مشکلشان باید علاوه بر مصرف شربت سورنجان، ۱۰ گرم از هر یک مواد سورنجان، هلیله سیاه، پوست هلیله زرد، شاه‌تره و عصاره صبر زرد را با هم مخلوط، پودر، الک و با مقداری عسل ترکیب کنند سپس باید مخلوط مواد را به شکل قرص‌های به اندازه نخود دربیاورند و بگذارند تا خشک شوند؛ مبتلایان به سیاتیک و نقرس باید یک عدد از این قرص‌ها را ۳۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی میل کنند.

مواد لازم برای تهیه ۲ لیتر شربت سورنجان

سورنجان                                   ۳۵ گرم
زنجبیل                                       ۱۵ گرم
عسل                                       ۵۰۰ گرم
زعفران دَم‌کرده                            یک لیوان

طرز تهیه شربت سورنجان

- نخست سورنجان و زنجبیل را نیم‌کوب سپس آنها را داخل ۱.۵ لیتر آب بریزید و بگذارید یک روز بماند.
- مخلوط سورنجان، زنجبیل و آب را در حرارت ملایم ۱۰ دقیقه بجوشانید.
- پس از اینکه دمای مخلوط مواد متعادل شد (به ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسید) آن را صاف کنید.
- زعفران دَم‌کرده و عسل را به مخلوط مواد صاف شده اضافه کنید.
- شربت را به خوبی هم بزنید تا قوام بیاید.
- شربت را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید.
- برای تهیه یک لیوان شربت سورنجان سه تا چهار قاشق غذاخوری از شربت غلیظ را داخل لیوان بریزید بقیه لیوان را آب جوشیده شده ولرم اضافه کنید.
- شربت سورنجان را می‌توان روزانه سه تا چهار لیوان میل کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: