کد خبر: ۲۱۰۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 09
ولت حساسیت ویژه‌ای نسبت به تأمین داروی مورد نیاز مردم دارد. جهانگیری گفت: حدود 96 درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود که این موضوع از افتخارات کشور است
شفاآنلاین>سلامت> معاون اول رئیس جمهوری گفت: تأمین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور همیشه اولویت دولت است و در هر شرایطی دارو‌های مورد نیاز مردم تأمین می‌شود و دولت برای تأمین دارو 300 میلیون دلار در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است.

به گزارش شفاآنلاین، اسحاق جهانگیری روز گذشته درجلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با موضوع مدیریت تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در شرایط تحریم، افزود: دولت حساسیت ویژه‌ای نسبت به تأمین داروی مورد نیاز مردم دارد. جهانگیری گفت: حدود 96 درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود که این موضوع از افتخارات کشور است.

در سال‌جاری 3.5 میلیارد دلار برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی پیش‌بینی شده تا دغدغه‌ای در زمینه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور وجود نداشته باشد. 300 میلیون دلار نیز با مدیریت بانک مرکزی در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان تنخواه قرار گرفته تا این وزارتخانه بتواند در مواقع ضروری و مورد نیاز از این منابع در جهت رفع مشکلات(Difficulties) احتمالی تأمین دارو استفاده کند. جهانگیری ادامه داد: برای مبارزه با احتکار کالاهای اساسی و دارو نیز تصمیمات مناسبی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه اتخاذ شده و تولید‌کنندگان نباید از پر بودن انبارهای رسمی خود نگرانی داشته باشند چرا که پر بودن انبارهای رسمی کشور موضوعی مثبت است و احتکار و اخلال به مواردی اطلاق می‌شود که افرادی بخواهند کالا و دارو را از چرخه توزیع و دسترس مردم خارج کنند.
وی از وزارت امور خارجه خواست موضوع تحریم واردات دارو و تجهیزات پزشکی توسط امریکا و سنگ‌اندازی این کشور بر سر راه استفاده از منابع مالی ایران در خارج از کشور برای واردات دارو را از طریق مجامع و محاکم بین‌المللی پیگیری حقوقی کند.

تعیین کارگروه برای تأمین دارو
حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، نیز در این جلسه مهم‌ترین مشکل شرکت‌های داروسازی کشور را کمبود نقدینگی عنوان کرد و خواستار توجه هر چه بیشتر دولت برای رفع دغدغه این شرکت‌ها شد.

وی همچنین از تعیین کارگروهی برای تشکیل پرونده کسانی که به‌دلیل تحریم‌های دارویی امریکا با مشکل مواجه شده‌اند، خبر داد.

ریسک خرید دلار بالاست
عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: این قول را به مردم می‌دهم که هیچ محدودیتی برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی کشور نداریم. از اول سال تاکنون حدود 3 میلیارد دلار برای واردات دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تأمین کردیم.

آن چیزی که دولت برای ما تکلیف کرده و ما به‌طور جد دنبالش هستیم این است که دارو و تجهیزات پزشکی در مقایسه با هرچیز دیگری در اولویت باشد بنابراین ما هم در تأمین این اقلام اولویت را قائل شدیم حتی مبالغ کلان معادل چند صد میلیون دلار را به‌صورت آماده در اختیار وزارت بهداشت(Health) گذاشتیم تا هرلحظه که احساس نیاز کند بتواند خریدش را انجام دهد. همتی همچنین درباره بازار ارز و سکه گفت: ارز و سکه محصول خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست زیرا ریسکش بالاست بنابراین درخواست ما این است که مردم برای سرمایه‌گذاری خود به محصولات و ابزارهای دیگر سرمایه‌گذاری توجه کنند.

 وی افزود: بانک مرکزی قطعاً نظارت می‌کند و به‌طور جدی دنبال این است که تعادل را دربازار ایجاد کند زیرا معتقدیم ثبات در بازار ارز برای اقتصاد کشور بسیار مهم است، از این‌رو تمام تلاش خود را در این باره به‌کار خواهیم بست و مردم هم نتایج آن را به‌تدریج مشاهده خواهند کرد.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: