کد خبر: ۲۱۰۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 09
ارز تک نرخی دارو از وجود رانت و قاچاق جلوگیری می کند. اما تجربیات تلخی در سال‌های گذشته در این زمینه داشته ایم
شفاآنلاین>سلامت> سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با تخصیص ارز برای دارو توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش شفاآنلاین، ایرج حریرچی، در ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت حوزه سلامت کشور در روزهای اخیر پرداخت و در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.

وی در ارتباط با تخصیص ارز برای دارو، گفت: دو دیدگاه برای تخصیص ارز وجود دارد.

حریرچی افزود: یک دیدگاه معتقد است که ارز دو نرخی یا چند نرخی نباید داشته باشیم و به جای یارانه‌های مختلف در قالب ارز چند نرخی، مستقیما به مصرف کننده یا بیمه ها پرداخت شود که استدلال درستی است و قبول داریم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ارز تک نرخی دارو از وجود رانت و قاچاق جلوگیری می کند. اما تجربیات تلخی در سال‌های گذشته در این زمینه داشته ایم.

وی افزود: در سال های گذشته تک نرخی شدن ارز دارو مشکلاتی به وجود آورد بطوریکه در سال ۹۱ که نرخ ارز سه برابر شد، برای دارو ۱۹۲۶ میلیارد تومان مابه التفاوت ارز دادند که این میزان در سال های بعد کاهش یافت و به ۱۶۰۰ میلیارد تومان رسید. در حالی که مصرف دارو بیشتر شد.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر مکانیسم پرداخت ارز در کشور به صورت شفاف باشد و ارز به درستی در اختیار بیمه‌ها قرار بگیرد و البته بیمه ها نیز به موقع پرداخت داشته باشند، می توان به ارز تک نرخی دارو امیدوار بود.

حریرچی در پاسخ به سئوال ، مبنی بر وضعیت بودجه سال آینده وزارت بهداشت، طرح تحول سلامت و تعرفه‌های پزشکی، گفت: در حال حاضر پیشنهادات دستگاه‌ها در سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی است و پس از تصویب، به صحن دولت می‌رود.

وی افزود: امیدواریم بودجه قبل از ۱۵ آذر به تصویب برسد. در مورد تعرفه‌های پزشکی، توافق شده که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، احتمالا افزایش دستمزد نداشته باشیم. اما در هتلینگ بیمارستان‌ها، تغییراتی صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت، در ارتباط با بسته‌های طرح تحول سلامت، گفت: به هیچ عنوان بسته های طرح تحول سلامت کوچک نخواهد شد، بلکه حمایت از بیماران(patients) را افزایش خواهیم داد.

وی توضیح داد: بعضی بسته های طرح تحول سلامت اصلاح شده و در جاهایی که مازاد هزینه وجود دارد، مبنی بر راهنماهای بالینی اقدام خواهد شد.

حریرچی افزود: ما معتقدیم با توجه به منابع جدید حاصل از اصلاح بسته‌های طرح تحول سلامت، می‌توانیم خدمات جدیدتری در بخش سرپایی به مردم و بیماران ارائه دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت ، تاکید کرد: با توجه به اینکه ۸۲ درصد پرداختی از جیب مردم مربوط به هزینه‌های سرپایی است، با اقدامات در دست انجام، بر توسعه و گسترش کلینیک‌های ویژه تلاش داریم.

وی در ادامه نسبت به انگیزه‌های مالی در تزریق سرم و ویتامین تزریقی در درمانگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه درخواست مردم به خصوص در شهرهای کوچک برای تزریق سرم و ویتامین ب کمپلکس و ب ۱۲، باعث شده هزینه هایی از ۲۰ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان و حتی تا ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

حریرچی افزود: در حالی که ۹۹ درصد مردم به هیچ عنوان احتیاج به تزریق (Injection)ویتامین‌های تزریقی ندارند. اما انگیزه‌های مالی در تزریق سرم و ویتامین‌های تزریقی در درمانگاه‌ها، باعث افزایش مصرف غیر منطقی سرم و ویتامین‌های تزریقی در کشور شده است.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: