کد خبر: ۲۱۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014April 29
شفا آنلاین-معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره مساله دریاه ارومیه گفت:برای دریاچه ارومیه برنامه های متعددی پیش بینی شده و کارگروه نجات این دریاچه بزودی برنامه های نهایی را مصوب و اعلام می کند.
به گزارش شفاآنلاین ،معصومه ابتکار گفت:تغییر الگوی کشت، آبیاری و روش برداشت از آبهای زیرزمینی برای نجات دریاچه ارومیه اجتناب ناپذیر است و اصلاح روش ها و برنامه های بخش کشاورزی یکی از جهت گیری هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ابتکار تاکید کرد:برای نجات دریاچه ارومیه باید الگوی کشاورزی تغییر کند البته این موضوع فقط مختص دریاچه ارومیه نیست بلکه باید این تغییر الگوها در تمام کشور اعمال شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سیاست های بخش کشاورزی باید همگام با مناسبات زیست محیطی باشد و این کار طبیعتا نیازمند استفاده از تجربه جهانی و همکاری کشورهای مختلف و سازمان های بین المللی است.

وی گفت:خوشبختانه ژاپن در این زمینه همکاری خودش را با ایران آغاز کرده و اکنون خواستار همکاری با کشور فرانسه نیز هستیم.

ابتکار به نقش مردم درحفاظت از محیط زیست تاکیدکرد و گفت:جلب مشارکت مردم یکی از اقداماتی است که سازمان حفاظت محیط زیست با تدوین برنامه هایی مرحله اول آن را آغاز کرده است.

وی اضافه کرد همچنین نقش شوراهای اسلامی شهر و روستا در حفاظت از محیط زیست از اهمیت بسیار برخوردار است و این نهاد می تواند نقش مهمی در ارتقای شاخص های کیفیت زندگی برای شهروندان،روستاییان و شهرنشینان داشته باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شوراها برای توجه بیشتر به محیط زیست و حفاظت از منابع آب، ارتقای شاخص های کیفیت هوا به ویژه در شهرهای بزرگ و مدیریت پسماند، برنامه های جدی تری داشته باشند.

وی با بیان اینکه بسیار مهم است شوراها ساز و کار عملیاتی و ساختاری برای محیط زیست داشته باشند گفت: بهتر است کمیته محیط زیست و یا کمیسیون محیط زیست تشکیل دهند و در برنامه هایشان به ملاحظات زیست محیطی توجه ویژه داشته باشند.

ابتکار با اشاره به فردا (9 اردیبهشت) روز شوراها گفت:درخواست سازمان حفاظت محیط زیست از تمامی شوراهای اسلامی شهر و روستا این است که مسائل محیط زیست را جدی تر ببینند و برای آن برنامه ریزی، بودجه و هدف گذاری داشته باشند، در این زمینه ادارات کل حفاظت محیط زیست آمادگی کامل دارند تا از تجربه موفق شوراهای کشور و حتی خارج از کشور استفاده کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: حفاظت از عرصه های طبیعی اطراف شهرها و روستا،توسعه فضای سبز، توسعه کمربند سبز اطراف شهرها، توسعه برنامه های مدیریتی پسماند و بازیافت آنها، حفاظت از منابع آب و ارتقای کیفیت آب های سطحی و زیرزمینی،توسعه طرح های جمع آوری فاضلاب،توجه به کیفیت هوا و مقابله با ریزگردها باید جزو برنامه های شورای اسلامی شهر و روستا باشد.

ابتکار تاکید کرد:از تمام شوراها دعوت می کنم حرکتی در سطح ملی در راستای حفاظت از محیط زیست بوجود آورند و سازمان حفاظت محیط زیست هم نسبت به تقویت برنامه ها و جهت گیری های صحیح آنها پشتیبانی خواهد کرد.

** اقدامات سازمان محیط زیست برای بهبود شرایط معیشتی محیط بانان

ابتکار گفت: تاکنون اقدامات خوبی برای بهبود شرایط معیشتی محیط بانان در سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است.

وی گفت: طی مدت اخیرحدود 400 نفر از محیط بانان از لحاظ نوع قرارداد تبدیل وضعیت شده اندکه این گام موثری در بهبود شرایط آنان است.

معاون رییس جمهوری سال گذشته دولت حدود پنج میلیارد تومان اعتبار برای حق کشف و حمایت از محیط بانان تصویب کرد و امسال نیز برنامه های خوبی در این رابطه داریم.

ابتکار گفت: تعدادی از محیط بانان در زندان به سر می برند که خوشبختانه در شب عید امسال موفق شدیم چند تن از آنان را آزاد کنیم و در تلاشیم تا آزادی دیگر محیط بانان نیز فراهم شود.

وی گفت: ارتقای آموزشی محیط بانان با هدف بالا بردن سطح آگاهی های حقوقی،تنوع زیستی و دیگر توانمندی ها در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار داد.

ابتکار درباره انتقال آب خزر به سمنان نیز گفت: هنوز تصمیمی درباره این موضوع گرفته نشده و تا زمانی که ارزیابی زیست محیطی انجام نشود اقدامی صورت نخواهد گرفت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: