کد خبر: ۲۱۰۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 04
هر ساله بر تعداد والدینی که کودکان خود را با تلفن همراه به مدرسه می فرستند، افزوده می شود. برای نمونه می توان گفت در سال 2013 میلادی 19 درصد از دانش آموزان با تلفن همراه به مدرسه می رفتند و این رقم در سال 2017 میلادی به 45 درصد افزایش پیدا کرد
شفا آنلاین>اجتماعی> محققان در بررسی های اخیر خود نسبت به استفاده کودکان ابتدایی از تلفن همراه در طول زمان مدرسه دریافتند که تلفن همراه امنیت کودکان را در برابر کودک آزاران و زورگیران افزایش نداده و برای آنها خطرسازتر است.

به گزارش شفا آنلاین:هر ساله بر تعداد والدینی که کودکان خود را با تلفن همراه به مدرسه می فرستند، افزوده می شود. برای نمونه می توان گفت در سال 2013 میلادی 19 درصد از دانش آموزان با تلفن همراه به مدرسه می رفتند و این رقم در سال 2017 میلادی به 45 درصد افزایش پیدا کرد. این افزایش برای رده های اول، دوم و سوم دوره ابتدایی یکسان بوده است. دانش آموزان دو رده چهارم و پنجم در سال 2017 میلادی با 70 درصد افزایش، با تلفن همراه به مدرسه رفتند.


    بررسی پژوهشگران مشخص کرده است، همراه داشتن موبایل توسط کودکان باعث می شود تا بیشتر قربانی زورگویان و دزدان شوند. محققان در این تحقیقات حدود 4 هزار و 500 کودک مقطع ابتدایی را در ایالات متحده آمریکا مورد نظارت قرار دادند که این کودکان با داشتن تلفن همراه، با چه مشکلات و تهدیدهایی درگیر بوده اند و قربانیان کودک آزاری و دزدان چه مقدار با به همراه داشتن تلفن همراه به آنها تعرض می کنند.

بیشترین ترسی که والدین را وادار می کند تا کودکان خود را با تلفن همراه به مدرسه بفرستند، خطرات دزدان کودکان، بیماران جنسی و زورگیران است. آنها این وسیله را به عنوان بالا بردن میزان ایمنی و سلامت کودکان به کار می گیرند. برخی از مدارس دولتی سیاست هایی اتخاد می کنند که این ارتباط شخصی که با تلفن همراه صورت می گیرد، بین دانش آموزان و معلمان را محدود کند.

بررسی پژوهشگران مشخص کرده است، همراه داشتن موبایل توسط کودکان باعث می شود تا بیشتر قربانی زورگویان و دزدان شوند. محققان در این تحقیقات حدود 4 هزار و 500 کودک مقطع ابتدایی را در ایالات متحده آمریکا مورد نظارت قرار دادند که این کودکان با داشتن تلفن همراه، با چه مشکلات و تهدیدهایی درگیر بوده اند و قربانیان کودک آزاری و دزدان چه مقدار با به همراه داشتن تلفن همراه به آنها تعرض می کنند.

در این تحقیقات نشان داده شده است که بیش از نیمی از کودکان سوم ابتدایی، تلفن همراه با خود داشتند و 35 درصد از آنها مورد آزار و اذیت زورگویان قرار گرفتند. برای مقاطع چهارم و پنجم نیز نتایج مشابه اما کمی ضعیف تر بوده است.

با این حال می توان اقداماتی را انجام داد تا احتمال درگیر شدن کودک با زورگویان کاهش پیدا کند. در اینجا به برخی از این اقدامات اشاره می شود:

    ایجاد مالکیت: تلفن همراه برای شماست نه برای کودک شما بنابراین شما حق دارید آن را برداشته چک کنید و پیام های ارسالی و دریافتی آن را مشاهده کنید. ممکن است پیامی از سوی زورگویان دریافت شده باشد و شما باید از آن اطلاع داشته باشید. این مساله برای فعالیت های آنلاین نیز صدق می کند. در پژوهش ها آمده است که نیمی از کودکان فعالیت های آنلاین خود را از والدینشان مخفی می کنند.
    تلفن همراه باید در زمان شام از کودک گرفته شود: یک مطالعه انجام شده در سال 2014 میلادی توسط محققان دانشگاه مک گیل نشان داده که زمان شام اگر کودک با خانواده باشد، ارتباط احساسی بین افراد خانواده برقرار شود حتی اگر هیچ مکالمه ای بین آنها رد و بدل نشود. ممکن است در این زمان کودکان بتوانند مشکلات خود را با والدین خود در میان بگذارد. اگر موبایل همراه کودک روی میز باشد و بتواند آن را چک کند، یک پیام می تواند ارتباط و اتصالش را با خانواده قطع کند و به عقیده پژوهشگران ترویج ارتباطات خانوادگی قوی می تواند کودکان را در برابر زورگیران و زورگویان محافظت کند.
    محدود کردن استفاده از تلفن همراه به ویژه در هنگام انجام تکالیف: والدین باید قوانینی برای استفاده کودک از موبایل وضع کنند و کودک باید موظف به اجرای آن باشد. برای نمونه تا تکالیف مدرسه تکمیل نشود استفاده از موبایل ممنوع است. استفاده تلفن همراه هنگام انجام تکالیف مدرسه عملکرد حافظه، یادگیری و عملکرد شناختی کودک را کاهش می دهد.

    استفاده از تلفن همراه پیش از خواب ممنوع: والدین باید بدانند که نور تلفن های همراه الگوی خواب کودکشان را تغییر داده و به تعویق خواهد انداخت. کمبود خواب و نداشتن خواب مناسب می تواند روحیه کودک را حساس کند و این باعث بیشتر درگیر شدن اینگونه افراد با زورگیران خواهد شد. اینکه استفاده از تلفن همراه پیش از خواب ممنوع است را به عنوان قانون در خانه وضع کنید و خود نیز به اجرای آن اهمیت دهید.

    تلفن همراه نباید هنگام خواب در اتاق خواب کودک قرار داشته باشد: دستگاه تلفن همراه باید هنگام خواب در خارج از اتاق کودک نگهداری شود تا کودک برای استفاده از آن برای ارسال پیام، خواندن پیام، بازی کردن و غیره وسوسه نشود.

    استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی ممنوع: بهتر است به کودک خود از همان دوران کودکی بیاموزید که استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی خطرساز بوده و ممکن است جان چندین نفر به خطر بیافتد. هر روز 11 نوجوان در اثر تصادفات ناشی از ارسال پیامک توسط راننده در حین رانندگی کشته می شوند. phys
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: