کد خبر: ۲۰۹۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 02
برای قوی نگهداشتن مغز کودکان و نوجوانان و بهبود عملکرد آن، باید آنها کمتر از ۲ ساعت اجازه دسترسی به تلویزیون و صفحات نمایش دیگر ابزارهای الکترونیکی داشته باشند.
شفا آنلاین>اجتماعی>اگر به کودکان و نوجوانان خود اجازه دهید که بیش از ۲ ساعت در روز، به تماشای تلویزیون بنشینند یا به صفحه نمایش تلفن همراه‌شان خیره شوند، قدرت و توان مغزشان، آسیب می‌بیند. بنابه گفته محققان موسسه تحقیقاتی CHEO در اوتاوا (کانادا)، اختصاص زمان زیاد به تماشای برنامه‌ها و انجام بازی‌های ویدیویی و حضور در شبکه‌های اجتماعی، از رشد مطلوب مغز کودکان و نوجوانان که هنوز در مراحل رشد قرار دارند، می‌کاهد.

 به گزارش شفا آنلاین:محققان اوتاوا می‌گویند، عملکرد شناختی در کودکانی که زمان زیادی در مقابل ابزارهای الکترونیکی یا تلویزیون می‌گذرانند، ۵ درصد کمتر از کودکان دیگر است. این محققان می‌گویند، صفحات نمایش این ابزارها جلوی رشد مغز را می‌گیرند و در عین حال از کیفیت خواب کودکان که برای رشد کودک ضروری است، می‌کاهند.

محققان اوتاوا، بررسی‌های خود را روی بیش از ۴۵۰۰ کودک آمریکایی انجام دادند و زمان قرار گرفتن در برابر صفحه نمایش، مقدار خواب و فعالیت‌های فیزیکی آنها را ثبت کردند. فقط ۲۰ درصد از کودکان، ۹ تا ۱۱ ساعت می‌خوابیدند و یک ساعت فعالیت فیزیکی در روز داشتند. سپس از تمام کودکان خواسته شد که در آزمون مربوط به عملکرد شناختی شرکت کنند و بدین ترتیب توانایی زبانی، مهارت‌های اندیشیدن، مقدار توجه، حافظه فعال و سرعت پردازش در آنها بررسی شد. درانتها، مشخص شد کودکانی که کمتر در برابر صفحات نمایش تلویزیون و تلفن همراه قرار داشتند و به جای آن بیشتر در فعالیت‌های فیزیکی شرکت کرده بودند، از توان مغزی و عملکرد شناختی بهتری برخوردار بودند.

در این بررسی درآمد خانواده، تحصیل والدین، قومیت، شرایط بلوغ نوجوانان، شاخص توده بدنی و احتمال آسیب‌های مغزی گذشته در کودکان نیز مورد توجه قرار گرفت. بنابر نتایج این تحقیق، هر یک دقیقه وقت گذراندن در برابر صفحات نمایش، یک دقیقه از خواب کودک و فعالیت‌هایی که برای بهبود مغز او ضروری است، کم می‌کند.

برای قوی نگهداشتن مغز کودکان و نوجوانان و بهبود عملکرد آن، باید آنها کمتر از ۲ ساعت اجازه دسترسی به تلویزیون و صفحات نمایش دیگر ابزارهای الکترونیکی داشته باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: