کد خبر: ۲۰۹۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 30
استرس بی وقفه موجب تاثیر گذاشتن بر نحوه عملکرد و مکانیزم هورمون استرس می شود. این به معنای آن است که داشتن استرس مداوم و ترشح بیش از حد کورتیزول موجب بروز یک سری اختلالات خواب، عدم پاسخ گویی مناسب سیستم ایمنی بدن، رخ دادن ناهنجاری هایی در سطح قند خون، افزایش اضافه وزن به ویژه در ناحیه شکم است
شفا آنلاین>سلامت>وجود هورمون استرس برای سلامتی لازم است اما گاهی افزایش آن برای شما دردسر ساز می‌شود، در این جا به راهکارهای ساده‌ای برای بهبود سلامتی‌تان اشاره کرده ایم.

به گزارش شفا آنلاین: هورمون استرس چه نام دارد و اصلا چه فایده ای دارد؟ نام اصلی این هورمون کورتیزول است که وجودش برای بدن ضروری به شمار می رود. غدد آدرنال موجب تشرح هورمون استرس در انسان می شوند.
 
فایده چنین هورمونی کمک آن به تنظیم فشار خون و سیستم ایمنی در زمان مواجه شدن با موقعیت های بحران است. البته فرقی ندارد که بحران زندگی شما چه نوعی باشد به هر حال این هورمون وظیفه اش را انجام می دهد چه بحران مالی و چه بحران عاطفی!!!

اما گاهی افزایش کورتیزول برای شما دردسر سازی می‌شود که بایستی به فکر"کاهش هورمون استرس" باشید. ما در این مقاله ساده‌ترین راهکارهای کاهش هورمون استرس را برای شما معرفی کرده ایم، با ما همراه باشید.

به دنبال کاهش هورمون استرس خود باشید!

استرس بی وقفه موجب تاثیر گذاشتن بر نحوه عملکرد و مکانیزم هورمون استرس می شود. این به معنای آن است که داشتن استرس مداوم و ترشح بیش از حد کورتیزول موجب بروز یک سری اختلالات خواب، عدم پاسخ گویی مناسب سیستم ایمنی بدن، رخ دادن ناهنجاری هایی در سطح قند خون،  افزایش اضافه وزن به ویژه در ناحیه شکم و ... . پس بهتر است به دنبال راهکارهای ساده کاهش هورمون استرس در زندگی تان باشید.

ساده ترین و مفیدترین روش های کاهش هورمون استرس

به اندازه کافی بخوابید!

به ساعات خواب خود نظم دهید و یک اتاق خواب مناسب و مختص خوابیدن برای خود در نظر بگیرید. برای داشتن خواب کافی و در عین حال مناسب از قرار دادن وسایل کار در کنار خود مانند لپ تاپ، گوشی موبایل، تبلت و... خودداری کنید.

اغلب متخصصان حوزه سلامت میزان خواب کافی برای انسان را در حدود 7 الی 9 ساعت می دانند که نبود این مقدار خواب موجب بروز برخی مشکلات سلامتی می شود.

خنده بر هر دردی دواست حتی کاهش هورمون استرس!

بر اساس تحقیقات انجام شده بسیاری از روانپزشکان و روانشناسان به این موضوع پی برده‌اند که خنده مزایای متعددی برای سلامتی روح و جسم انسان دارد. از جمله این مزیت ها تاثیرگذاری مثبت بر سطح هورمون استرس است. پس بخندید، شوخ طبع و سبک سر باشید تا با کاهش هورمون استرس (کورتیزول) در بدن خود مواجه شوید.

ورزش کنید تا آرام شوید!

از مزایای ورزش هر چه قدر بگویند باز هم کم گفته اند. بله ورزش کنید و این کار فوق العاده را برای سلامتی تان جدی بگیرید. با ورزش<Sport> می توان کورتیزول را از طریق آزاد کردن استرس فروخورده یا سایر احساسات متضاد دیگر کاهش داد. بر اساس برخی نظریه ها ترس موجب افزایش هورمون استرس می شود، پس می توان با انجام ورزش های ساده در طول روز با ترس خود مقابله کنیم و در نتیجه موجب کاهش هورمون استرس شویم.

موسیقی خوب گوش دهید!

وقتی می گوییم موسیقی گوش کنید، منظورمان این نیست که هر آهنگی که دم دست است گوش بدهید. بلکه هدفمان گوش فرا دادن به آهنگ های خوبی است که حالتان را بهتر می کند. موسیقی خوب بر تعداد اندروفین به عنوان هورمون احساس خوب اضافه می کند و در نهایت هورمون استرس (کورتیزول) کاهش پیدا می کند.

با آدم های خوب معاشرت داشته باشید!

برای کاهش هورمون استرس گفت وگو و معاشرت را فراموش نکنید. اما این را هم از یاد نبرید که با انسان های شاد صحبت کنید . با هم صحبتی با آدم های خوب و شاد حواستان از مشکلات کمی پرت خواهد شد. دوستان این چنینی تان را زیاد کنید و با خندیدن های دسته جمعی استرس را تا 50 درصد کاهش بدهید.

تغذیه را در کاهش هورمون استرس جدی بگیرید!

غذاهای سالم و خانگی را در کاهش دادن استرس بسیار جدی بگیرید. تخم مرغ، ماهی، گوشت بدون چربی، تخم کتان، مرکبات، توت ها ،سبزی های برگ دار را در لیست برنامه های غذایی تان قرار دهید. هم چنین تعداد وعده های غذایی را افزایش داده و حجمشان را کم کنید. در این صورت ولع غذا خوردن ناشی از سطح بالای کورتیزول نیز کاهش می یابد.  علاوه بر این موارد به فکر کاهش شکر و نشاسته نیز برای کاهش هورمون استرس در بدن باشید.

فراموش نکنید که زندگی شما، روابط شما و کارتان بستگی به حال و روان<Fluent> خودتان دارد. پس قبل از این که خیلی دیر شود اول از همه و بیش تر از هر کس دیگری به فکر سلامتی تان باشید. با راهکارهای ساده گفته شده به هدف خود یعنی کاهش هورمون استرس دست خواهید یافت .yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: