کد خبر: ۲۰۹۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 30
بیماری های نو پدید، بیماری هایی هستند که در تاریخچه پزشکی اسمی از آنها برده نشده است و به عنوان یک بیماری جدید شناخته شده اند. مهمترین این بیماری ها ایدز، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، ایبولا و.... هستند
شفا آنلاین>سلامت> امروز، خطر بیماری‌های نوظهور و نوپدید جامعه بشری را تهدید می کند و کشور ایران نیز از این موضوع مستثنا نیست.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر بیژن صدری زاده، متخصص بیماری های عفونی<infectious diseases> در این خصوص گفت: ما یک سری بیماری ها به نام نو پدید و باز پدید داریم. بیماری های نو پدید، بیماری هایی هستند که در تاریخچه پزشکی اسمی از آنها برده نشده است و به عنوان یک بیماری جدید شناخته شده اند. مهمترین این بیماری ها ایدز، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، ایبولا و....  هستند.

 پزشک و کارشناس معتمد ایران و سازمان بهداشت جهانی افزود: مهمترین علت پیدایش این بیماری ها تسهیل و آسان شدن مسافرت های بین المللی و تغییر در عادت های غذایی و شیوه زندگی مردم، مهاجرت ها، حاشیه نشینی و ... است. به عنوان مثال هم اکنون راه انتقال ایبولا ساده نیست. تنها افرادی که در تماس نزدیک به این افراد هستند مبتلا به این بیماری می شوند. مبتلایان به این بیماری دچار تب و خونریزی هستند. خوشبختانه این بیماری در آفریقا محدود باقی مانده و هیچ وقت وارد ایران نشده است. بیشتر مبتلایان کشورهای غربی به این بیماری نیز از طریق پرستاران منطقه آفریقا که از بیماران مبتلا به ایبولا مراقبت کرده‌اند و پس از مراجعت به کشورشان، انتقال یافته است.


عضو افتخاری فرهنگستان علوم پزشکی ایران اظهار کرد: تاکنون چند مورد تب کریمه کنگو نیز در ایران گزارش شده است. این بیماری اولین بار چند سال پیش در شهر کرد و اهواز پیدا شده است. در این بین بیماری نو ظهور ایدز در ایران از شیوع بیشتری برخوردار است. سال 1365 نخستین بیماری که بر اثر بیماری ایدز فوت کرد، یک کودک بود. همین مساله باعث شد برای اولین بار برنامه کشوری مبارزه با ایدز در ایران توسط بنده راه اندازی شود.

 ریيس انجمن علمی بهداشت ايران درباره ایدز و HIV که شایع ترین بیماری نو پدید عفونی جامعه بشری است و جامعه ایرانی را نیز درگیر خود کرده است، گفت: آلودگی به ویروس HIV با مبتلا شدن به بیماری ایدز متفاوت است. ویروس HIV( ویروس ایجاد کننده ایدز) از سه طریق خون و فرآورده های خونی، تماس جنسی و از مادر به کودک وارد بدن می شود. ایدز بیماری است که با شیوه زندگی انسان ها ارتباط مستقیمی دارد. اغلب این افراد به علت آگاهی نداشتن نسبت به این بیماری مبتلا به ویروس ایدز شده اند؛ چه بسا ممکن است افراد زیادی به علت نا آگاهی و داشتن رابطه جنسی محافظت نشده مبتلا به این بیماری شده باشند. همچنین رعایت بهداشت فردی در این افراد بسیار حایز اهمیت است زیرا لوازم نوک تیز و برنده آغشته شده به خون این افراد می تواند به دیگران نیز انتقال پیدا کند به همین دلیل ممکن است افراد معتاد تزریقی به علت استفاده از سرنگ مشترک مبتلا به این ویروس شوند.

مشاور رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور در امور بهداشتی و بین المللی بیان کرد: پیش بینی شده است که تاکنون نزدیک به 67هزار نفر در ایران آلوده به این ویروس شده اند.هم اکنون 80 درصد مبتلایان به ایدز و HIV را مردان و 20 درصد را زنان تشکیل می دهند. همچنین 52 درصد این افراد در گروه سنی 21تا 35 سال قرار دارند.

مقابله موسسه رازی با بیماری‌های نوپدید

مجتبی محرمی، معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از تشکیل گروه "آینده پژوهی"برای مقابله با بیماری های نوپدید خبر داد و گفت: با توجه به نیاز کشور به واکسن‌ها و فرآورده‌های بیولوژیک جدید و شیوع بیماری‌های نوپدید، یکی از گروه‌های تخصصی شکل گرفته در این موسسه گروه "آینده پژوهی" است.

وی وظیفه این گروه را آینده پژوهی در خصوص بیماری‌هایی که امکان وقوع آن ها در آینده وجود دارد برشمرد و افزود: آینده پژوهی از جدیدترین گروه‌های تخصصی تشکیل شده در موسسه است که همه جوانب امر برای آن دیده شده و این گروه کار خود را آغاز کرده است.

 به گفته محرمی در این گروه نیز مانند سایر گروه ها، مطالعات دقیقی در خصوص بیماری های مختلف پیش رو، صورت می‌گیرد و در نهایت پس از طی مراحلی، طرح هایی که به تحقیقات کاربردی منجر شود در کمیته علمی- فنی موسسه رازی تایید شده و به آنها بودجه اختصاص می یابد.

معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی همچنین از تشکیل شورای نظارت در موسسه رازی به منظور بررسی میزان پیشرفت طرح های تحقیقاتی خبر داد و گفت: در صورت تایید شورای نظارت، اعتبار مرحله دوم به مجری طرح پرداخت می شود.

وی یادآور شد: گروه های تخصصی-تحقیقاتی موسسه رازی موضوعات گوناگون حوزه های تحقیقات دامپزشکی و تولید فرآورده های بیولوژیک را بررسی می کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: