کد خبر: ۲۰۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014April 28
عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران گفت: اعتماد به نفس یعنی این که فرد از توانمندی هایش آگاه باشد و در عین حال از حمایت های لازم محیطی نیز احساس اطمینان کند.
دکتر فربد فدایی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب افزود: اعتماد به نفس يعني اينكه فرد بداند اگر می خواهد از ظرفیت هایش بهره بگیرد نه تنها مانعی بر سر راهش وجود ندارد بلکه کارهايش نيز تسهیل خواهد شد.
وی ادامه داد: انسان ها علاوه بر آن که در محیط اطراف باید هماهنگ باشند بلکه باید با خودشان نیز هماهنگی داشته باشند.
متخصص اعصاب و روان تصریح کرد:يعني افرادنبايد خودشان را پائین تر یا بالاتر از آنچه که هستند تلقی کنند.
وی اظهار کرد: اگر فردی خودش را پائین تر از آنچه که هست ببیند یا تصور کند  در یک محیط خصمانه قرار گرفته در آن صورت اعتماد به نفس اش ضعیف می شود.بنابراین نمی تواند از توان خود استفاده کند. اما بر عکس اگر فردی خود را بالاتر از آنچه که هست ببیند یا گمان کند همه پذیرای کارهایش هستند به علت ارزیابی نادرست، خود و دیگران را دچار مشکل می کند.
وی خاطرنشان کرد: برای نمونه دانش آموزی که با وجود داشتن هوش کافی حس می کند هوشش کم است در نتیجه با نخواندن درس هایش در عین حال با گمان بر این که آموزگارش دوستش ندارد هیچ وقت در امتحان موفق نمی شود.
دکتر فدایی ادامه داد: بر عکس دانش آموزی که با خود می گوید من خیلی باهوشم و نیازی به مطالعه درس هایم ندارم و یا گمان می کند آموزگار به او نمره بالایی خواهد داد او نیز درس نمی خواند و در امتحان مردود می شود.
وی به خبرنگار شفا آنلاین گفت: حال دانش آموزی که می داند قادر به یادگیری درس هاست درس خود را می خواند و در عین حال به حسن نیت آموزگار خود اطمینان دارد و درنتیجه نمره خوبی می گیرد.
مدیرگروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تأکید کرد: به طور کلی نه بزرگ بینی و نه احساس حقارت هیچ کدام صحیح نیست .بلکه واقع بینی و آگاهی از توانمندی و در عین حال برخورداری از حمایتی محیطی پایه گذار اعتماد به نفس است.
وی برای افزایش اعتماد به نفس نيز گفت: هر چه دستاوردهای فرد بیشتر باشد طبعأ او نیز احساس اطمینان بیشتری نسبت به خود پیدا خواهد کرد.
متخصص اعصاب و روان به جوانانی که اعتماد به نفس ندارند توصیه کرد: تا آنجا که می توانند آگاهی های خود را به وسیله مطالعه بالا ببرند و با مهربانی و جلب دیگران از حمایت آنان اطمینان پیدا کنند که این یعنی رمز اعتماد به نفس.
گفتگو:شبنم طاهري
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: