کد خبر: ۲۰۹۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 26
در خانه و محل کار خود به روش‌های متفاوتی می‌توانید از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید اما باید بدانید که این دستگاه، ریسک‌هایی هم دارد. در این مطلب به شما می‌گوییم مزایای استفاده از دستگاه رطوبت ساز چیست، چگونه به درستی از آن استفاده کنید و مراقب چه مواردی باید باشید
شفاآنلاین>سلامت> دستگاه رطوبت ساز یا همان بخور سرد و گرم، رطوبت هوا را بیشتر می‌کند و برای افرادی که خشکی پوست یا مشکلات تنفسی دارند مفید است.

به گزارش شفاآنلاین، در خانه و محل کار خود به روش‌های متفاوتی می‌توانید از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید اما باید بدانید که این دستگاه، ریسک‌هایی هم دارد. در این مطلب به شما می‌گوییم مزایای استفاده از دستگاه رطوبت ساز چیست، چگونه به درستی از آن استفاده کنید و مراقب چه مواردی باید باشید.

    خشکی و رطوبت

هوای خشک می‌تواند سبب شود رطوبت پوست تبخیر شده و علائم تنفسی به مرور زمان تشدید شوند. افزودن رطوبت به هوا با کمک دستگاه رطوبت ساز می‌تواند این مشکلات را برطرف کند.

دستگاه رطوبت ساز برای موارد زیر مفید است:
* خشکی پوست
* حساسیت چشم‌ها
* خشکی گلو یا راه‌های هوایی
* آلرژی
* سرفه‌های مکرر
* خونریزی بینی
* سردردهای سینوسی
* خشکی و ترک‌خوردگی لب‌ها

    شش کاربرد دستگاه رطوبت‌ساز و فواید آن‌ها

برخی از افراد در ماه‌های تابستان که هوا گرم است و حاوی آلرژن‌های بیشتری است، دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. کولرها و پنکه‌ها می‌توانند هوای خشک داخل اتاق را به گردش درآورند و کولرگازی می‌تواند هرگونه رطوبتی را از هوا حذف کند. در چنین شرایطی دستگاه رطوبت ساز می‌تواند مفید باشد؛ اما بیشتر افراد طی ماه‌های سرد سال که هوای سرد باعث خشکی ریه‌ها، بینی و لب‌ها می‌شود از بخور سرد سود می‌برند. همچنین برخی از انواع سیستم‌های گرمایشی مرکزی، هوای داخل را خشک می‌کنند.

امتیازات استفاده از دستگاه رطوبت ساز شامل موارد زیر می‌شود:

    1. پیشگیری از آنفلوانزا

برخی مطالعات نشان داده‌اند دستگاه رطوبت ساز می‌تواند ریسک ابتلا به آنفلوانزا را کاهش(Decrease) بدهد. محققان بعد از وارد کردن ویروس آنفلوانزا به هوا از طریق سرفه‌های مصنوعی دریافتند سطح رطوبت ِ بالای 40 درصد به سرعت توانسته بود ذرات ویروس معلق در هوا را غیرفعال کند و از عفونی‌کنندگی آن‌ها بکاهد.

    2. مؤثرتر کردن سرفه‌ها

هوای خشک می‌تواند موجب شود فرد، سرفه‌های خشک و بی‌فایده داشته باشد. افزودن رطوبت به هوا باعث می‌شود رطوبت بیشتری وارد راه‌های هوایی شده و سرفه‌ها بهتر بتوانند ترشحات اضافی و خلط را دفع کنند و انسداد حلق برطرف شود.

    3. کاهش خروپف

افزودن مقداری رطوبت به هوا می‌تواند از خروپفتان نیز کم کند. اگر هوا خشک باشد، راه‌های هوایی نمی‌توانند نرم و روان باشند که خروپف را تشدید می‌کند. بنابراین افزودن رطوبت به هوا با کمک بخور سرد در شب می‌تواند از این جهت نیز مفید باشد.

    4. حفظ رطوبت پوست و مو

برخی از افراد در فصل زمستان دچار خشکی پوست و مو و لب‌ها می‌شوند. بسیاری از انواع سیستم‌های گرمایشی در خانه‌ها، هوا را خشک می‌کنند که باعث بدتر شدن علائم می‌شود. هوای سرد و خشک بیرون هم می‌تواند پوست را خشک و حساس کند. استفاده از دستگاه رطوبت ساز برای افزودن رطوبت هوای داخل می‌تواند احتمال ترک خوردن پوست را تا حدود زیادی کاهش بدهد.

5. کاهش علائم آسم و آلرژی
استفاده‌ی درست از دستگاه رطوبت ساز راه خوبی برای کاهش علائم آسم و آلرژی است. افرادی که سینوس‌ها یا راه‌های هوایی‌شان خشک است، مستعد واکنش‌های آلرژیک هستند و دستگاه رطوبت ساز می‌تواند مشکلشان را تسکین دهد.

    6. مفید برای خانه

هر گیاه رطوبت دوستی که در خانه دارید با وجود دستگاه رطوبت ساز ، شاداب‌تر و سرحال‌تر خواهد بود و کفپوش‌های چوبی و مبلمان خانه نیز طول عمرشان بیشتر خواهد شد. رطوبت می‌تواند کمک کند کاغذ دیواری‌ها ترک نخورند و الکتریسیته‌ی ساکن در محیط خانه به وجود نیاید. هوای مرطوب نسبت به هوای خشک، حس گرم‌تری دارد که برای کاهش هزینه‌های گرم کردن خانه نیز سودمند است.

    ریسک‌های استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز

دستگاه رطوبت‌ساز راهی بسیار عالی برای افزودن رطوبت به محیط است؛ اما خطراتی هم وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

    دستگاه آلوده

دستگاه رطوبت‌ساز، آب را به بخاری قابل تنفس در هوا تبدیل می‌کند. اگر مخزن آب دستگاه کثیف باشد، بخاری که تنفس می‌کنید نیز کثیف و آلوده خواهد بود. مخزن آب تاریک و مرطوب محیطی است که میکروب‌ها را پرورش می‌دهد؛ اما اگر مرتباً آن را تمیز کنید می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید. همیشه طبق دستورالعمل کارخانه، دستگاه را کاملاً تمیز کنید. آب داخل مخزن نباید مدت طولانی آنجا بماند. اگر دستگاه شما فیلتر دارد، حتماً هر چند وقت یکبار آن را عوض کنید.

    رطوبت بیش از اندازه

مقداری رطوبت در هوا بسیار خوب است؛ اما اگر سطح رطوبت هوا خیلی بالا برود می‌تواند نفس کشیدن را دشوار کرده و علائم آلرژی را بدتر کند. مثلاً آلرژن‌های متداول مانند مایت‌های خاک، کپک و لکه‌های قارچی، در محیط مرطوب رشد می‌کنند. طبق توصیه‌های کارشناسان، رطوبت داخل باید چیزی بین 30 تا 50 درصد باشد. رطوبت بالای 60 درصد خیلی زیاد است.

    استفاده از آب سخت

بسیاری از سازنده‌های دستگاه (Device)رطوبت ساز توصیه می‌کنند فقط از آب خالص و تمیز و سبک برای دستگاه استفاده کنید که چند دلیل دارد. آب تصفیه نشده حاوی مقادیر زیادی از املاح و سایر ذرات است. املاح آب سخت ممکن است در دستگاه تجمع کنند و موجب خرابی یا از کارافتادگی پیش از موعد دستگاه شوند. ضمناً دستگاه رطوبت ساز می‌تواند این املاح و ذرات را وارد هوا کند و شما آن‌ها را تنفس کنید یا اینکه با ورود به فضای اتاق، به عنوان گرد و غبار در اطراف بنشینند.

    سایر خطرات

برخی از خطرات دیگر استفاده از دستگاه رطوبت ساز شامل سوختگی در مدل‌هایی که گرما تولید می‌کنند و رشد قارچ و کپک در دیوارها یا سقفی است که معمولاً رطوبت در آنجا تجمع می‌کند. پس زیاد نزدیک به دستگاه نشوید و اگر کودکی در خانه دارید حتماً مراقب باشید و تحت نظارت خودتان از دستگاه استفاده کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: