کد خبر: ۲۰۹۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 25
اگر بخواهیم صریح و ساده صحبت کنیم باید بگوییم که اگر تا امروز (مرز چهل‌سالگی) به سلامت خود اهمیت داده‌ و از سلامت خود مراقبت کرده‌اید، باید از این به بعد این مراقبت‌ها بیشتر کنید؛ و اگر بدون توجه به سلامت و سبک زندگی به این سن رسیده‌اید، زمان زیادی را از دست داده‌اید و اگر تا امروز دچار مشکل خاصی در سلامت خود نشده‌اید، آدم خوش‌اقبالی بوده‌اید

شفا آنلاین>سلامت>چهل سالگی سن عجیبی است. تفسیرها و تعبیرهای زیادی از این سن سراغ داریم. یکی می‌گوید «اول چل‌چلی»؛ آن یکی می‌گوید «بحران چهل‌سالگی».<Forty years of crisis> یکی می‌گوید «اول پیری» آن یکی معتقد است «سن پختگی». اما جدا از تمام این برداشت‌ها حقیقت این است که در چهل سالگی ما با بدنی داریم که چهار دهه از آن کار کشیده‌ایم و در هر صورت ممکن است با آسیب‌هایی روبرو باشد که تا قبل از آن تجربه نکرده است. به خصوص اگر در این چهل سال، آن را به حال خود رها کرده باشید و سلامت خود اهمیت نداده باشید.

به گزارش شفا آنلاین:اگر بخواهیم صریح و ساده صحبت کنیم باید بگوییم که اگر تا امروز (مرز چهل‌سالگی) به سلامت خود اهمیت داده‌ و از سلامت خود مراقبت کرده‌اید، باید از این به بعد این مراقبت‌ها بیشتر کنید؛ و اگر بدون توجه به سلامت و سبک زندگی به این سن رسیده‌اید، زمان زیادی را از دست داده‌اید و اگر تا امروز دچار مشکل خاصی در سلامت خود نشده‌اید، آدم خوش‌اقبالی بوده‌اید.

به هر حال جزو هر کدام از این دو دسته که بوده باشید، از همین امروز باید سلامت را جدی بگیرید و بدن چهل‌ساله خود را از آسیب دور نگه دارید. برای آشنایی با ابعاد مختلف سلامت در چهل سالگی با ما همراه باشید:
 

    بيماري‌هاي قلبي- عروقی در کمین هستند

به طور کلی بيماري‌هاي قلبي عروقي به دو دسته تقسيم مي‌شوند. دسته اول گرفتگي عروق هستند كه مي‌توانند عامل سكته‌هاي قلبي، آرتريت و سكته‌هاي مغزي باشند  و دسته دوم پارگي عروق مغزي كه دومين علت سكته‌هاي مغزي هستند.
آمار جهانی نشان می‌دهد تعداد قربانيان بيماري‌هاي قلبي عروقي درحال حاضر بيش از سرطان است. در كشورهاي اروپايي علت مرگ يك نفر از هر سه مرگ، بيماري‌هاي عروقي است. به علاوه این بیماری‌ها از جمله دلایل اصلي معلوليت‌هاي شديد و عوارض خاص به‌ويژه بعد از سكته مغزي هستند. البته بیماری‌های قلبی عروقی چندان بدون علامت هم نیستند و می‌توان برای پیشگیری از آنها با توجه به این علایم اقدام کرد. زیرا پيشگيري، تشخيص به موقع و درمان صحیح، کلید یک زندگی توام با سلامت برای شما خواهد بود.
 
افراد در معرض خطر
عوامل زیادی در بروز بیماری‌های قلبی عروقی نقش دارند و هرچه این عوامل بیشتر باشند، خطر ابتلا به این بیماری‌ها نیز بیشتر است. بنابراین با شناسایی این عوامل می‌توان از بیماری‌های قلبی عروقی دور ماند. برخی از این عوامل خطر را با هم مرور مي‌كنيم:
بالارفتن كلسترول بد(LDL) يا پايين آمدن كلسترول خوب خون:(HDL)
كلسترول بد خون با رسوب كردن در ديواره عروق سبب گرفتگي و انسداد عروق و سكته مي‌شود. برای آگاهی از این موضوع لازم است تا در سنین بين 18 تا 30 سالگي آزمايش چربي بدهيد و در صورتي كه زمينه خانوادگي چربي خون بالا داريد، این موضوع را به پزشك اطلاع دهيد. در جواب آزمایش طبیعی، میزان LDL بايد زير6/1 گرم در ليتر و تري‌گليسيريد 5/1 گرم در ليتر باشد.
 
فشار خون
فشار خون بالا چه كنترل شده باشد و چه کنترل‌نشده، زمينه‌ساز ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي است. اين بيماري در اكثر موارد خاموش و بدون علامت است و معمولا  به صورت اتفاقی با اندازه‌گیری فشار خون خود را نشان می‌دهد.
 
دیابت
این بیماری آن قدر فراگیر شده که بسیاری از ما حداقل چند مورد از آن را در اطرافیان خود دیده‌ایم و کم و بیش با آن آشنا هستیم. ديابت به معني افزايش غير طبيعي ميزان قند در خون است. در اين بيماري انسولين كه كار آن كنترل قند خون و جذب آن توسط سلول را بر عهده دارد، نمي‌تواند پاسخگوی نیاز بدن باشد. بالارفتن آن تا 26/1 گرم در ليتر به معني ديابت است .احتمال بروز این بیماری با افزایش سن زیادتر می‌شود پس حتما آزمایش قند خون را در فهرست آزمایش‌های دوره‌ای خود قرار دهید.
 
دخانيات
یکی از عوامل موثر در بیماری‌های قلبی عروقی و بسیاری بیماری‌های دیگر بی شک مصرف دخانیات است که متاسفانه به‌رغم تمام اطلاع‌رسانی‌ها روزبه‌روز در بین جوانان گسترش می‌یابد. اگر تا امروز سیگار کشیده‌اید، چهل سالگی یک زمان مناسب برای ترک این عادت بیهوده است.
 
اضافه وزن
از مهم‌ترین معضلات زندگی شهری امروز کم‌تحرکی و عدم توجه به فعالیت‌های بدنی است که اضافه‌وزن و چاقی را به دنبال دارد و از عوامل بروز بیماری‌های قلبی عروقی است و در میانسالی باید بیش از پیش مورد‌توجه قرار گیرد.
 
زمينه خانوادگي
زمینه خانوادگی بیماری‌های قلبی عروقی از مواردی است که خود فرد در ایجاد آن نقشی ندارد ولی می‌تواند سبک زندگی خود را با آگاهی از این مساله مدیریت کند. زمینه خانوادگی بیماری‌های کرومری، مرگ ناگهانی پدر یا برادر قبل از 55 سالگی یا مرگ مادر یا خواهر قبل از 65 سالگی و یا سکته مغزی در یکی از اعضای خانواده قبل از 45 سالگی را شامل می‌شود.
 
توجه داشته باشید که اگر هیچ یک از عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی در شما وجود ندارد، بعد از 40 سالگی باید هر 5 تا 10 سال و اگر یکی از این عوامل خطر را دارید هر سه سال و اگر زمینه‌ خانوادگی دارید هر سال آزمایش‌های لازم را انجام دهید.مجله سلامانه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: