کد خبر: ۲۰۹۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 24
برگزاری نخستین نشست پرستاران بخش‌های دیالیز و پیوند کلیه با مسئولان انجمن بیماران کلیوی ایران
پرستاران حوزه دیالیز ، دستان خدا در زمین هستند و کار اصلی حوزه سلامت بر دوش پرستاران است. بنابراین جایگاه پرستاری بخصوص پرستاران بخش های دیالیز در حوزه سلامت از جایگاه عظیمی برخوردار هستند

شفا آنلاین>سلامت>نخستین نشست هم اندیشی پرستاران بخش های دیالیز و پیوند کلیه بیمارستان های استان تهران به میزبانی انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران با حضور مسولان وزارت بهداشت، پروفسور بهروز برومند، پدر نفرولوژی ایران و جمعی از متخصصان دیالیز برگزار شد.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از  روابط عمومی انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران، در این مراسم داریوش آرمان، مدیرعامل انجمن، در سخنانی با تاکید بر اهمیت نقش پرستاران و سرپرستاران بخش‌های دیالیز و پیوند کلیه بیمارستان‌ها در رسیدگی به مشکلات درمانی و روحی بیماران گفت: تلاش ما آن است که با استفاده از نظرات تخصصی پرسنل بخش های تخصصی بیمارستان ها، بتوانیم شرایط  مساعدتری برای بیماران خود فراهم آوریم.

وی افزود: وظیفه ما در انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران، ارائه خدمات حمایتی، اجتماعی، فرهنگی، پیشگیرانه و موارد مشابه است ولی بدلیل مشکلات موجود تلاش کرده ایم در بخش درمان نیز توان خود را بکار بگیریم که برای موفقیت بیشتر در این زمینه نیازمند همکاری همه جانبه تمامی دست اندرکاران نظام سلامت و بویژه پرستاران هستیم که در خط مقدم کمک و یاری به بیماران هستند.


در ادامه این مراسم، مهدی شادنوش رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت، درباره جایگاه پرستاری در حوزه سلامت گفت: پرستاران حوزه دیالیز ، دستان خدا در زمین هستند و کار اصلی حوزه سلامت بر دوش پرستاران است. بنابراین جایگاه پرستاری بخصوص پرستاران بخش های دیالیز در حوزه سلامت از جایگاه عظیمی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه حوزه دیالیز امروز در کشور نسبت به سال 65 قابل مقایسه نیست، بیان داشت: پیشکسوتان و پزشکان در طول انقلاب اسلامی، 8 سال جنگ تحمیلی و پس از آن دین خود را به نظام و مردم ادا کرده اند. چون که وضعیت سلامت و دسترسی عادلانه مردم به خدمات حوزه دیالیز قابل مقایسه با سال 65 نیست.
رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت پرستاری با اشاره به برکات خدمتکاران در حوزه سلامت تصریح کرد: مشاغل زیادی در کشور وجود دارد که در کنار کسب درآمد از برکات برخوردار است که پرستاری در حوزه دیالیز از این نوع مشاغل است. چون که بیماران دیالیزی در کنار پرستار رشد می کنند و به عنوان همراه خوب قرار می گیرند.

 شادنوش درخصوص کمبودها و کاستی های حوزه دیالیز در کشور اظهارداشت: در هر کار اجرایی در کشور کاستی هایی وجود دارد ولی در زمانی که موج بحرانی به میان می آید ما و سایر مسولان در حوزه ستادی بیشتر درگیر می شویم که امیدواریم با ارتقا فرهنگ و آگاهی هر چه بیشتر آحاد جامعه به روزگار بهتری برسیم.



وی به شرکتی که تولید محلول دستگاه های دیالیز را در کشور انجام می دهد اشاره کرد و گفت: در این شرکت کار تنظیماتی در حال انجام است و بزودی شرکت دیگری در کشور وارد چرخه تولیدی محصولات مصرفی دیالیز خواهد شد و این را بدانیم که بیماران دیالیزی به خاطر سوابق طولانی بیماری در کشورنسبت به سایر بیماری ها  از نظم بیشتری برخوردار هستند.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت ادامه داد: دستگاه های دیالیز از سال های گذشته وجود داشته است و طبق بررسی های صورت گرفته به جای دستگاه های برند از دستگاه های داخلی استفاده می کنیم.

31 هزار و 540 بیمار در کشور دیالیز می شوند

دکتر عقیقی رییس مرکز بیماری های خاص وزارت بهداشت نیز در ادامه این نشست در خصوص وضعیت موجود بیماران دیالیزی در کشورگفت: در حال حاضر 31 هزار و 540 بیماری در کشور وجود دارد که از این تعداد بیمار دیالیزی 5 هزار و 454 نفر در تهران دیالیز می شوند.

وی تعداد دستگاه همودیالیز فعال در کشور را 6 هزار و 999 دستگاه دانست و افزود: در کشور با 567 بخش دیالیز خونی، 3 هزار و 725 پرستار دیالیز خونی، 2 هزار و 626 پرستار آموزش دیده بخش دیالیز خونی، یک هزار و 99 پرستار آموزش ندیده بخش دیالیز خونی و 177 مربیان پرستاری برخوردار هستیم.
رئیس مرکزبیماری های خاص وزارت بهداشت در ادامه تعداد بخش دیالیز خونی دربیمارستان های  تهران را 90 بخش و تعداد کل پرستار دیالیز خونی را 571 نفر دانست و بیان داشت: همچنین تعداد دستگاه همودیالیز فعال در تهران یک هزار و 310 دستگاه است که به دنبال آن 14 مربی پرستاری فعالیت دارند.

عقیقی به برنامه های مرکز بیماری های خاص اشاره کرد و گفت: برگزاری سمینار سالیانه پرستاری دیالیز، تامین ماشین های دیالیز، پیگیری اصلاح تعرفه ملزومات مصرفی و گلوبال دیالیز، پیگیری عقد قرارداد سازمان های بیمه گر با بخش خصوصی براساس قرارداد مصوب، درمان بیماران دیالیزی، بازسازی ماشین های دیالیز مستعمل و آموزش پزشکان متخصص داخلی بخش های دیالیز براساس کوریکولوم تدوین شده توسط این مرکز از برنامه های ما در بخش دیالیز است.

رئیس مرکزبیماری های خاص وزارت بهداشت اثرگذاری پرستاران در حوزه دیالیز را حدود 80 درصد دانست و افزود: اگرچه دیالیز خدمت فوق تخصصی است ولی همه ما می دانیم انجام فرآیند دیالیز به فعالیت پرستار بستگی دارد و مسولیت پرستاران و مسولان وزارت بهداشت را چندین برابر می کند.


جامعه پرستاری بخش دیالیز ایثارگران گمنام هستند
پروفسور بهروزبرومند پدر نفرولوژی ایران نیز در ادامه با بیان اینکه جامعه پرستاری و دست اندرکاران در بخش دیالیز  همانند جامعه پزشکی کشور از ایثارگران گمنام هستند، گفت:دغدغه انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی حضور پرستارانی است که با توجه به مشکلات دریافتی و سایر صادقانه فعالیت می کنند. چون که یک ضلع انجمن وزارت بهداشت و سایر اضلاع آن جامعه پزشکی و پرستاری است که دست به دست هم می دهیم تا بتوانیم به عنوان خادمان بیماران قرار بگیریم.

وی ضمن قدردانی از جایگاه رفیع پرستاران در نظام سلامت بویژه در بخش‌های دیالیز و پیوند گفت: نباید هرگز نقش این عزیزان در بهبود و نگهداری بیماران را دستکم گرفت. زیرا مراقبت های پرستاران تکمیل کننده همه اقدامات پزشکان است.

دکتر برومند در سخنان خود به بررسی تاریخچه تشکیل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران پرداخت و با تشریح زحماتی که افراد بسیاری در طول زمان برای ایجاد و نگه‌داری این تشکل کشیده اند برای مدیریت جدید انجمن آرزوی توفیق کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: