کد خبر: ۲۰۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 20
حس‌گرهای بو، از جمله حسگرهای شیمیایی موجود در بدن انسان است که سیگنال‌های هرمونی را تشخیص می‌دهد. به گفته دانشمندان این حس‌گرها، در مناطقی غیر از بینی نیز وجود دارد
شفاآنلاین>سلامت> یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی از عطری خبر دادند که احتمالا می‌تواند پیازچه‌های موی انسان را فعال‌تر کند.

به گزارش شفاآنلاین، در گزارشی که مجله «نیچر کامیونیکیشنز» روز سه‌شنبه 18 نوامبر 2018 منتشر کرد آمده، می‌توان از این ترکیب شیمیایی به عنوان روشی برای مقابله با ریزش مو استفاده کرد.

حس‌گرهای بو، از جمله حسگرهای شیمیایی موجود در بدن انسان است که سیگنال‌های هرمونی را تشخیص می‌دهد. به گفته دانشمندان این حس‌گرها، در مناطقی غیر از بینی نیز وجود دارد.

زمانی که ماده مناسبی که پیام هرمونی خاصی دارد، به این حس‌گرها برسد، این حس‌گرا هم سلسله پیام‌هایی را به سلول‌های خاصی ارسال می‌کند. این چرخه سبب استشمام بو و دیگر واکنش‌های مرتبط با آن می‌شود. برای نمونه حس‌گر بویایی R2AT4 با بهبود زخم‌ها در سلول‌های پوست بدن انسان در ارتباط است.

گروهی از پژوهشگران به مدیریت رالف بوس از دانشگاه(University) منچستر و جرمی شیریت از آزماشگاه موناستریم، در آزمایشگاه‌های شهر مونستر آلمان روی این موضوع که آیا این حس‌گر می‌تواند نقشی در رشد مو داشته باشد، تحقیق کردند. آن‌ها تعداد از پیازچه‌های موی انسان را در شرایط آزمایشگاهی کشت داده و سپس با استفاده از عطر چوب صندل، عوامل انگیزشی به این پیازچه‌ها وارد کرده و واکنش‌های پیازچه‌ها را مورد مطالعه قرار دادند.

عطری خوش‌بو که جلوی ریزش موهایتان را می‌گیرد!

نتایج این بررسی‌ها نشان داد عطر چوب صندل با کاهش مرگ و میر سلول‌های کراتینی موجود در پیازچه‌ها و افزایش تولید عامل رشد IGF-1، دوره رشد مو در لایه بیرونی پیازچه‌ها را طولانی‌تر می‌کند. سلول‌های کراتینی 90 درصد پوست انسان را تشکیل می‌دهد.

دانشمندان برای بررسی بیشتر این یافته جدید، ماده دیگری که این حس‌گر را متوقف می‌کند، به پیازچه‌ها تزریق کردند و مشاهده شد با از کار افتادن این حس‌گر، واکنش‌ها نیز متوقف شد.

پژوهشگران (researchers)به این نتیجه رسیدند که سیگنال‌هایی که از طریق حسگر بویایی OR2AT4 به پیازچه مو می‌رسد برای نگاه داشتن پیازچه‌ها در مرحله رشد ضروری است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: