کد خبر: ۲۰۸۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 18
محققان بر این باورند ریزش موی سکه ای یک بیماری خود ایمنی است، اما در آن سیستم ایمنی به جای استخوانها و مفاصل به ریشه موها حمله میکند و در برخی موارد نیز افرادی که غدد تیروئیدی به خوبی کار نمیکنند و یا دیابتی هستند، در معرض این بیماری قرار دارند
شفا آنلاین>سلامت>ریزش موی سکه ای یک بیماری خود ایمنی است.

به گزارش شفا آنلاین:محققان بر این باورند ریزش موی سکه ای <Coin hair loss>یک بیماری خود ایمنی است، اما در آن سیستم ایمنی به جای استخوانها و مفاصل به ریشه موها حمله میکند و در برخی موارد نیز افرادی که غدد تیروئیدی به خوبی کار نمیکنند و یا دیابتی هستند، در معرض این بیماری قرار دارند.

این واکنش سیستم ایمنی در برابر موها موجب میشود تا مو از فاز رشد به یک فاز استراحت برود و ریزش پیدا کند. این ریزش مو میتواند به طریق و فرمهای مختلف باشد. مثلا در ناحیه ریش، سبیل، ابرو و یا در بخش حاشیه سر به صورت نواری و یا به صورت سکهای ایجاد شود.
در این بیماری التهاب در ریشه موها و عمق پوست ایجاد میشود و معمولا قابل رویت نبوده و اکثر مبتلایان علائمی مانند خارش و قرمزی پوست را مشاهده نمیکنند. مردان، زنان و کودکان در هر سنی ممکن است گرفتار ریزش سکهای مو شوند. در این بیماری ریزش به شکل دایره یا بیضی و طاسی کامل در یک یا چند منطقه از سر رخ میدهد. در بعضی از افراد ممکن است تمام قسمتهای سر را درگیر کند.


ریزش موی سکه ای ممکن است به طور ناگهانی یا طی چند روز و در هر منطقهای از سر ایجاد شود. برخلاف سایر بیماریهای خود ایمنی که به عضو مورد حمله صدمه غیر قابل ترمیم وارد میشود و چنانچه درمان به موقع انجام شود مجددا موها روییده خواهد شد.

افراد مبتلا به ریزش سکه ای ممکن است پس از درمان در سالهای بعد مجددا درگیر این بیماری شوند. عواملی مانند استرس زیاد، تغذیه ناصحیح و قرار گرفتن در معرض آلودگیهای شیمیایی میتوانند موجب برگشت این بیماری شوند

پزشک آنلاین
دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: