کد خبر: ۲۰۸۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 15
کاهش وزن اگر خیلی سریع صورت بگیرد ممکن است عوارض جانبی مخربی داشته باشد و کارایی چندانی نیز نداشته باشد به این معنی که احتمال اینکه کسی که به سرعت وزن خود را کاهش می‌دهد مجددا به وزنش اضافه شود، از فردی که از روی اصول وزن کم می‌کند بیشتر است
شفاآنلاین>سلامت> یک متخصص تغذیه با بیان اینکه کاهش وزن سریع ممکن است عوارضی را برای بدن فرد در پی داشته باشد گفت: بدن در کاهش وزن سریع ممکن است وقت‌هایی که حس گرسنگی می‌کند به جای چربی آب و عضله بسوزاند و به همین دلیل کارشناسان کاهش وزن تدریجی را توصیه می‌کنند.

به گزارش شفاآنلاین، محمد آذرفر متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار داشت: کاهش وزن اگر  خیلی سریع صورت بگیرد ممکن است عوارض جانبی مخربی داشته باشد و کارایی چندانی نیز نداشته باشد به این معنی که احتمال اینکه کسی که به سرعت وزن خود را کاهش می‌دهد مجددا به وزنش اضافه شود، از فردی که از روی اصول وزن کم می‌کند بیشتر است.

وی افزود: برخی برای اینکه در مجلس رسمی خاصی که پیش رو دارند بتوانند لباس مورد علاقه خود را به تن کنند و یا به خاطر اینکه دوست دارند زندگی سالم‌تری را تجربه کنند می‌خواهند به سرعت وزن کم کنند. این دسته از افراد باید حواسشان باشد که از محدوده کاهش وزن بی‌خطر خارج نشده و زیاد به خود فشار وارد نکنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه اگر فردی در مرحله کاهش وزن قرار دارد و در حال تلاش برای رسیدن به تناسب اندام است شاید روند کاهش وزن برایش به اندازه‌ای که انتظار دارد سریع نباشد توضیح داد: برای اینکه در هنگام تغییر در بدن به سلامتی آسیب وارد نشود یک سری محدودیت‌های وجود دارند که البته برای همه اشخاص یکسان و مثل هم نیست.

آذرفر تصریح کرد: رژیم‌های غذایی که با کاهش سریع وزن همراه هستند ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند که مخرب است اما با وجود این عوارض هم کارایی چندانی نداشته باشند. به یاد داشته باشید که افرادی که خیلی سریع وزن کم می‌کنند احتمال اینکه دوباره وزنشان اضافه شود بیشتر است.

وی از جمله عوارض کاهش سریع وزن را خستگی، تهوع، اسهال، یبوست، سنگ کیسه صفرا و ریزش مو دانست.

آذرفر ادامه داد: برخی از رژیم‌های غذایی که محدودیت‌های بسیار دارند ممکن است باعث سوء تغذیه شده و گیجی و خستگی در فرد و اختلال در تمرکز و یا افسردگی را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این در این نوع رژیم‌ها فرد به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نمی‌کند و همین امر می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به عفونت(Infection) کند. یکی دیگر از عوارضی که این گونه برنامه‌های غذایی کاهش وزن برای بانوان دارد این است که در چرخه قاعدگی در بانوان اختلال ایجاد می‌کند و یا در صورت وجود اختلال آن را افزایش می‌دهد.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: فردی که در روز کمتر از ۸۰۰ کالری دریافت کند و در طول هفته به میزان ۱.۳ کیلوگرم کاهش وزن دارد ممکن است عوارض جانبی مذکور را داشته باشد. شاید این کاهش وزن چندان هم سریع به نظر نرسد اما کارشناسان معتقدند کاهش وزن باید آهنگی کندتر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در واقع کسی که قصد دارد وزن خود را با یک برنامه غذایی خاص و تغییر در سبک زندگی‌اش کاهش دهد باید از این روند لذت ببرد تا آن را در بلندمدت حفظ کند. از این رو متخصصان توصیه می‌کنند ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن طی یک بازه زمانی بیش از شش ماه باید طول بکشد.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: به عنوان مثال فردی که در حال حاضر ۱۱۳ کیلوگرم وزن دارد و قصد دارد وزن خود را کاهش دهد، ایده‌آلش این است ۵.۵ تا ۱۱ کیلوگرم از وزن خود را طی شش ماه یا یک تا دو کیلوگرم از وزن خود را در ماه کاهش دهد.

وی در پایان گفت: بدن در کاهش وزن سریع ممکن است وقت‌هایی که حس گرسنگی می‌کند به جای چربی آب و عضله بسوزاند و به همین دلیل است که کارشناسان کاهش وزن تدریجی را توصیه می‌کنند. جالب است بدانید وقتی توده عضلانی خود را از دست می‌دهید کاهش وزن(Weight Loss) شما دشوارتر به نظر می‌رسد. در زندگی موارد زیادی هستند که بهتر است آهسته و پیوسته طی شوند تا نتیجه بهتری حاصل شود. کاهش وزن نیز یکی از همین موارد است.فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: