کد خبر: ۲۰۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۳ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014April 26
شفاآنلاين -وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم ورود تمام مسئولان و دستگاه‌ها در مقوله سلامت در جهت تحقق اهداف سیاست‌های کلی نظام سلامت، از تشکیل جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی پس از سه سال تعطیلی خبر داد.

به گزارش شفاآنلاين، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم بزرگداشت هفته سلامت که صبح امروز با حضور معاون اول رییس جمهور و وزرای آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد با اشاره به شعار خودمراقبتی که برای امسال درنظر گرفته شده گفت: شعار خودمراقبتی شروعی است برای توانمند کردن و آگاهی بیشتر مردم چرا که آگاهی از بیماری‌ها و همچنین علت ابتلا به آنها سبب پیشگیری از 50 درصد بیماری‌ها می‌شود. بنابراین افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر بیماری‌ها بسیار اهمیت دارد. نقش رسانه‌ها و صدا و سیما در این زمینه بسیار مهم است.

وی جمعیت 12.5 میلیون نفری دانش‌آموزان را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ دانش آموزان همراه با خانواده‌هایشان تقریبا بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که باید از این ظرفیت استفاده شود. همچنین همکاری‌های بین بخشی برای ارتقای سلامت جامعه بسیار مهم است چرا که سلامت همگانی بدون رویکردهای مشارکت‌جویانه قابل دسترس نیست. این موضوع واقعیتی است که همه به آن اعتقاد داریم. بنابراین باید با تعامل و همفکری تمام دستگاه‌ها بتوانیم هم‌افزایی موثری برای ارتقا سلامت جامعه داشته باشیم.

وزیر بهداشت افزود: فقر، بیکاری، آلودگی هوا، آب، صوت، سموم محصولات کشاورزی، حوادث جاده‌ای و ... جزء عواملی هستند که اثر سوء بر سلامت جامعه دارند. آنچه که مسلم است بدون همکاری و عزم ملی رسیدن به اهداف عالی نظام سلامت میسر نخواهد شد.

هاشمی از تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در روز یکشنبه (هفتم اردیبهشت‌ماه) پس از سه سال تعطیلی خبر داد و گفت: امیدواریم شاهد تغییر نگاه مدیران اجرایی به حوزه سلامت باشیم.

وی سیاست‌های کلی نظام سلامت که اخیرا از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده را مورد اشاره قرار داد و گفت: براساس این سیاست‌ها تمام طرح‌های بزرگ ملی و حتی طرح‌های کوچک در استان‌ها باید پیوست سلامت داشته باشند.

هاشمی توجه رییس جمهور به مبحث امنیت غذایی را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ جلسات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با تاکید رییس جمهور برگزار خواهد شد. بی‌تردید این شورا یکی از کانون‌هایی است که رییس‌جمهور محترم می‌توانند سیاست‌هایشان را اجرایی کنند. امنیت غذایی از مهم‌ترین نیازهای جوامع است که مسئولیت تامین آن با دولت‌هاست.

وی مجددا با اشاره به سیاست‌های کلی نظام سلامت افزود: اگرچه این سیاست‌ها کلی هستند اما الگوی بومی و فراروی تمام مسئولان به ویژه مسئولان بهداشت و درمان کشور است. این سیاست‌های ابلاغی فرصت بسیار خوبی در اختیار ما قرار داده که باید هماهنگ، مقتدر و متمرکز در جهت اهداف این سیاست‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد:‌ تدوین این سیاست‌ها ماه‌ها و سال‌ها به طول انجامید. کلی بودن آنها ممکن است برای برخی مسئولان ابهاماتی ایجاد کند. البته در مواردی که پیش از این شبهه وجود داشت، تقریبا تعیین تکلیف شده است. ضروری است تمام دستگاه‌ها در جهت تحقق سیاست‌های کلی نظام سلامت تلاش کنند چرا که سلامت مردم در گرو مدیریت یک بخش نیست.

هاشمی در این‌باره افزود: معتقد نیستم که مدیریت امروز بهداشت و درمان کشور کارآمد است، اما بخشی از مشکلات متوجه سایر دستگاه‌هاست. آنچه که ما باید انجام دهیم آن است که شبکه بهداشتی کشور را گسترش دهیم چرا که این شبکه همچنان به شکل 30 سال قبل خود مدیریت می‌شود. از طرف دیگر این زنجیره هنوز کامل نشده و به حاشیه و داخل شهرها نیز وارد نشده است.

وی ناکارآمدی بیمه‌های درمانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیمه‌ها ناکارآمد، متعدد و متناقض هستند. لازم است مجموعه‌ای بیمه‌ای کارآمد را تعریف کند.

وی منابع حوزه سلامت را مورد اشاره قرار داد و ضمن تشکر از مجلس و دولت گفت: منابع حوزه سلامت باید پایدار باشد. هرچقدر هزینه کنیم اما نظام ارجاع و توجه به بهداشت محور اصلی فعالیت‌ها نباشد، طبیعی است که اتفاقی نخواهد افتاد. بنابراین باید به سراغ نظام ارجاع برویم. این کار بسیار سخت است و لازم است که با هماهنگی بیمه‌ها عمل شود. بیمه‌ها در جلوگیری از افزایش مصرف القایی نقش موثری دارند.

وی درباره منابع اختصاص‌ داده شده به حوزه سلامت از محل هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت:‌ منابع حوزه سلامت باید پایدار بوده و در بودجه‌های سالیانه بیاید تا مسئولان امر نگران این بخش نباشند. در عین حال توانمندسازی مردم موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.

هاشمی افزود: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها آغاز شده و یکی از بخش‌هایی که قرار است در آن تحول ایجاد شود، سلامت است. توقع مردم از حوزه سلامت بسیار افزایش یافته است. همان‌طور که رییس جمهور نیز فرمودند تا چند ماه آینده سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمان حدود 10 درصد کاهش می‌یابد. این در شرایطی است که طبق قانون برنامه پنجم توسعه که اکنون حدود یک سال و اندی از آن باقی مانده، باید هزینه‌های پرداختی مردم در این حوزه به زیر 30 درصد می‌رسید. اما در حال حاضر این روند معکوس است و آمارها حاکی از آن است که مردم حدود 70 درصد هزینه‌های سلامت را می‌پردازند. در مجموع باید امیدوار باشیم تغییرات جدی در حوزه سلامت اتفاق خواهد افتاد اما در عین حال توقعات جامعه از این حوزه باید کنترل شود.

در پایان با حضور معاون اول رییس جمهور از خیرین و حامیان سلامت تجلیل شد.ايسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: