کد خبر: ۲۰۸۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 15
دریکی از موارد نادر در دنیای پزشکی، متخصصان متوجه مرگ ۴ نفر از ۵ فرد گیرنده عضو از یک اهدا کننده شدند
شفاآنلاین>سلامت> برخی بیماری‌ها به شکل مخفیانه در بدن وجود دارند و حتی می‌توانند از اهدا کننده عضو به گیرندگان منتقل شوند.

به گزارش شفاآنلاین، دریکی از موارد نادر در دنیای پزشکی، متخصصان متوجه مرگ ۴ نفر از ۵ فرد گیرنده عضو از یک اهدا کننده شدند.

اهدا کننده زنی ۵۳ ساله در اثرسکته مغزی درسال ۲۰۰۷ جان خود را از دست داده بود؛ پزشکان کلیه ها، ریه، کبد و قلب این زن را به ۵ نفر که در لیست انتظار دریافت عضو بودند، پیوند زدند.

اما نکته‌ای که پزشکان(physicians) به آن توجه نکرده بودند بیماری مخفی سرطان سینه دربدن اهدا کننده بود و در نتیجه با دریافت عضو به تدریج پیوند گیرندگان به انواع سرطان مبتلا و بیشتر آن‌ها جان خود را از دست دادند.

کارشناسان اعتقاد دارند شانس ابتلای افراد گیرنده عضو به سرطان از عضو پیوندی یک از هر ده هزار مورد است، اما در این مورد ۴ نفر از گیرندگان عضو در طول ۶ سال به سرطان مبتلا شدند.

کارشناسان تاکنون چنین موردی را دردنیای پزشکی مشاهده نکرده و اعلام کرده اند از این پس پزشکان باید آزمایش‌های بیشتری از اهدا کننده‌ها به عمل آورند تا سبب ابتلای گیرندگان عضو به انواع بیماری‌ها نشوند.

تحقیق درباره این مورد نادر پزشکی به وسیله دانشمندان دانشگاه تیبینگن کشور آلمان و مرکز پزشکی دانشگاه UV در آمستردام کشور هلند درحال انجام است.

اولین فرد گیرنده عضو از اهدا کننده زنی ۴۲ ساله بود که هر دو ریه‌های او را دریافت کرده بود و پس از یک سال در بیمارستان به دلیل انسداد ریوی بستری شد و پزشکان ابتلای او به سرطان سینه پیش رونده که به ریه، کبد (Liver)و استخوان‌های او ریشه دوانده بود را شناسایی کردند.

مورد بعدی زنی ۶۲ ساله بود که کلیه چپ را دریافت و مردی ۳۲ ساله که کلیه راست را دریافت کرده بود و هردو مبتلا به سرطان شدند.

نیاز به دریافت عضو پیوندی در جهان رشدی فزونی داشته است و اکنون میلیون‌ها نفر در دنیا در لیست انتظار برای دریافت عضو هستند.

بسیاری از افراد به دلیل پیدا نشدن عضوپیوندی یا پس زدن پیوند به وسیله سیستم ایمنی یا ابتلا به سایر بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

اهدای عضو از افراد سالم یا افرادی که در اثر بیماری‌های مختلف، چون مرگ مغزی امکان بازگشت به زندگی ندارند انجام می‌شود و با پیوند عضو شانس دوباره‌ای برای زندگی به فرد گیرنده عضو داده می‌شود.

مورد نادر پزشکی ابتلای افراد گیرنده عضو به سرطان از اعضای بدن فرد اهدا کننده نشان می‌دهد پیش از اهدا باید آزمایش‌های کاملی از فرد اهدا کننده انجام شود تا خطر انتقال بیماری به گیرندگان کاهش یابد.

این مورد نادر نشان می‌دهد ارگان‌های بدن فردی که مبتلا به یکی از انواع سرطان است می‌توانند حتی خارج از بدن او و دربدن فردی دیگر به رشد و تکثیر تومور سرطانی بپردازند و سبب ابتلای فرد گیرنده به سرطان شوند.

افراد گیرنده عضو نیز به دلیل مصرف دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از پس زدن عضو پیوندی به شدت درمقابل بیماری‌ها آسیب پذیر هستند و به این ترتیب با درصد بالایی امکان دارد به بیماری فرد اهدا کننده مبتلا شوند.

زن اهدا کننده عضو به سرطان سینه مبتلا بود، اما در افراد پیوند گیرنده سبب ابتلای آن‌ها به انواع سرطان‌ها ازجمله سرطان سینه، ریه، کلیه و کبد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: