کد خبر: ۲۰۸۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۹ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 12
میزان فشار خون باید بر اساس چند نوبت اندازه‌گیری در موقعیت‌های جداگانه، در طول یک دوره زمانی تعیین شود.
شفا آنلاین>سلامت>دکتر فرزانه فربخش رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر‌واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص بیماری فشار خون بالا گفت: فشار خون بالا یک بیماری مزمن شایع است بسیاری از افراد ممکن است سال‌ها مبتلا به آن مبتلا باشند بدون اینکه از بیماری خود مطلع باشند؛ بنابراین کنترل، خود‌مراقبتی و درمان به موقع می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به افزایش فشار خون بسیار تأثیرگذار باشد

به گزارش شفا آنلاین:وی بهترین راه برای پی بردن به میزان فشارخون<blood pressure> را اندازه‌گیری منظم آن در فواصل زمانی مناسب دانست و تاکید کرد: میزان فشار خون باید بر اساس چند نوبت اندازه‌گیری در موقعیت‌های جداگانه، در طول یک دوره زمانی تعیین شود. که البته باید نیم ساعت قبل از اندازه‌گیری فشار خون، از مصرف غذا و نوشیدنی به‌خصوص قهوه و چای خودداری کنید، فعالیت بدنی نداشته باشید، مثانه کاملاً خالی باشد، سیگار مصرف نکرده باشید و تحت فشارهای عصبی هم قرار نگرفته باشید.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر‌واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: عوامل زیادی نظیر وضعیت بدن، فعالیت مغز، فعالیت گوارشی، فعالیت عضلانی، تحریکات عصبی، تحریکات دردناک، مثانه پر، عوامل محیطی مثل دمای هوا و میزان صدا، مصرف دخانیات، مصرف الکل و قهوه، چای و دارو در افزایش فشار خون موثر هستند.

دکتر فربخش سابقه فشار خون بالا در افراد درجه یک خانواده را نیز از عوامل بسیار مهم در افزایش احتمال بروز این بیماری در فرد عنوان کرد و افزود: در کسانی که سابقه خانوادگی بیماری را دارند، انجام مشاوره ژنتیک در پیشگیری و کنترل این بیماری مؤثر است.

وی در مورد سن شایع ابتلا به فشار خون یادآور شد: شیوع فشار خون بالا در مردان قبل از سن ۵۰ سالگی بیشتر از زنان همسن آنها مشاهده می‌شود اما بعد از ۵۰ سالگی به دلیل یائسگی، شیوع فشار خون بالا در زنان افزایش می‌یابد.

دکتر فربخش یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش و کنترل فشار خون را مصرف کمتر نمک ذکر کرد و گفت: رژیم غذایی ایرانیان معمولا پرنمک است و این موضوع در افزایش فشار خون به‌خصوص در سالمندان بسیار موثر است. همچنین فعالیت بدنی کافی، کم کردن مصرف غذاهای چرب، ترک سیگار و تناسب اندام از عوامل مهم کنترل و تنظیم فشار خون هستند. سلامانه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: