کد خبر: ۲۰۸۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 12
مهم‌ترین تعجب ما این بود که چطور کشور پیشرفته‌ای مانند فرانسه، پیکر مرحوم کیارستمی را بدون کالبدشکافی و تعیین علت مرگ وکیوم‌ شده به ایران اعزام کرده است
شفاآنلاین>سلامت> علت مومیایی کردن جسد «عباس رستمی» چیست؟ سوالی که شاید اذهان عمومی را به خود درگیر کرده و برخی‌ها ندانند که اگر این جسد مومیایی نمی‌شد، به ایران انتقال نمی‌یافت.

به گزارش شفاآنلاین، این در حالی است که خرداد 96 علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور از عدم همکاری کشور فرانسه گلایه کرد و گفت: مهم‌ترین تعجب ما این بود که چطور کشور پیشرفته‌ای مانند فرانسه، پیکر مرحوم کیارستمی را بدون کالبدشکافی و تعیین علت مرگ وکیوم‌ شده به ایران اعزام کرده است. در این گزارش به سراغ احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور رفتیم و با او به گفت‌وگو پرداخته ایم.

مومیایی ماهانه 10 جسد در ایران

هم‌اکنون تعداد زیادی از اجساد در ایران به دستور قانون مومیایی می‌شوند. مسئولان پزشکی قانونی از جمله دکتر قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، تعداد این مومیایی‌ها را 10 جسد در ماه اعلام کرده و گفته آنها با هزینه سه میلیونی به دلیل انتقال جسد با هواپیما مومیایی می‌شوند.

البته مومیایی کردن جسد برای حمل و نقل با شکل و شمایل مومیایی‌های مصر و مومیایی‌های موزه‌ای متفاوت است. اجسادی که با این روش مومیایی می‌شوند، ماندگاری ندارند و فقط در حدی ماندگار می‌شوند که در طول پرواز فاسد نشده و مایعات بدنشان به بیرون نشت نکند. جنازه مومیایی شده به این شکل کاملا تازه می‌ماند و بعد از دفن کم کم تاثیر مواد به‌کار رفته در آن از بین می‌رود و جسد تجزیه می‌شود. از جمله جسد کسانی که اخیرا با این روش مومیایی شد، جسد کارگردان مشهور ایران، عباس کیارستمی بود.

کیارستمی در فرانسه و هنگام اجرای عملیات درمانی فوت کرده بود و جسد او باید با هواپیما به ایران منتقل می‌شد و همین مساله باعث شد تا جسد کیارستمی به دلیل قانونی مومیایی شود. هرچند زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی عنوان کرده بود «جسد کیارستمی وکیوم شده» اما عملیات مومیایی قانونی اجساد برای انتقال با هواپیما، معمولا با وکیوم شدن جسد در لایه‌های محافظ پلاستیکی، تابوت چوبی و تابوت آهنی پلمب شده، همراه است. واقعیت این است که قانون شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌های دنیا و همچنین هواپیمایی ایران این است که اگر بخواهند جسدی را از مسیر هوایی منتقل کنند برای اینکه جسد دچار فساد نشود، باید حتما مومیایی شوند.

به این صورت که تمام خون بدن تخلیه و به‌جای آن ماده فرمالین تزریق(Injection) می‌کنند. در روش دیگر مومیایی کردن اجسادی که از مسیر ایرلاین‌ها به‌صورت هوایی منتقل شود، امعا و احشا بدن متوفی خارج و به‌جای آن فرمالین ریخته می‌شود، برای اینکه جسد تا زمان رسیدن به مقصد و دفن، دچار تعفن و فساد نشود. در سازمان پزشکی قانونی که فعلا تنها در تهران این کار انجام می‌شود، مومیایی اجساد کمتر از نصف روز وقت می‌گیرد و یک تکنسین تشریح زیر نظر پزشک این فرآیند را انجام می‌دهد. اجساد بعد از مومیایی شدن در سردخانه نگهداری می‌شوند تا خانواده متوفی هماهنگی‌های اداری لازم را با سفارت و شرکت هواپیمایی انجام دهند.

بعد از آن، جسد در جعبه‌هایی قرار می‌گیرد که بدنه خارجی آن فلزی و پوشش داخلی‌اش چوبی است. این جعبه بعد از پلمب شدن در اختیار شرکت هواپیمایی قرار می‌گیرد. در این روش نیز بعد از کالبدگشایی جسد، محتویات روده و معده که زودتر فاسد می‌شوند تخلیه شده و با تزریق مواد شیمیایی مانند فرمالین به جسد، این مواد وارد بافت‌ها می‌شوند و فساد جسد متوقف می‌شود. این فرآیند از آنجایی که به انتقال هوایی منتهی می‌شود و این مرحله بسیار حساس و مهم است، تنها در تهران صورت می‌گیرد و به ندرت ممکن است، پزشکی قانونی شهرهای دیگر اجساد را مومیایی کنند. البته هم اکنون برخی شرکت‌های خصوصی فعال هستند که خدمات مربوط به انتقال جسد به پزشکی قانونی، تحویل جسد مومیایی شده، حمل و نقل هوایی آن و تحویل در کشور مقصد را انجام می‌دهد.

محل نگهداری جسد در طول پرواز قسمت بار هواپیما است که البته فضایی جدا از بخش چمدان‌ها دارد، این فضا دمای متفاوتی دارد که مانع از فساد جسد خواهد شد. به گزارش خبرآنلاین، هرچند که اجسادی که در پزشکی قانونی مومیایی شده‌اند و ۴۸ تا ۷۲ ساعت سالم خواهند ماند. این را هم باید گفت اجساد را می‌توان از راه زمینی هم انتقال داد که بیشتر به مقصد کشورهای همسایه است.

جسد مومیایی‌نشده به کشور دیگری منتقل نمی‌شود

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره مومیایی کردن اجساد می‌گوید: مومیایی کردن جسد از فاسد شدن آن جلوگیری می‌کند. به ویژه اگر قرار باشد جسدی از یک کشور به کشور دیگری انتقال پیدا کند. احمد شجاعی می‌افزاید: اصلا این قانون بین‌المللی است تا جسدی مومیایی نشود به کشور دیگر منتقل نمی‌شود. این قانون ضوابطی دارد. بنابراین وقتی قرار است اجسادی به یک کشور انتقال یابند، حتما باید مومیایی شوند. او ادامه می‌دهد: مومیایی کردن یک هنر است. در واقع اجساد با مواد مومیایی می‌شوند تا فاسد نشوند.

رئیس سازمان پزشکی(medical) قانونی کشور توضیح می‌دهد: افرادی که می‌خواهند جسد خود را به خارج بفرستند، درخواست خود را اعلام می‌کنند. وگرنه تا به حال نداشتیم فردی بخواهند که جسد مومیایی شده خود را دفن کند. شجاعی اظهار می‌کند: البته مومیایی کردن اجساد هزینه دارد. افرادی که این تقاضا را دارند هزینه می‌کنند و این کار برایشان انجام می‌شود. او با بیان اینکه مومیانی کردن اجساد در ایران منع قانونی ندارد، می‌گوید: روش مومیایی کردن به گونه‌ای است که مواد ویژه‌ای را به بدن جسد از طریق رگ تزریق می‌کنند تا در تمام بدن پخش شود. آنگاه جسد مومیایی شده و هیچگاه فاسد نمی‌شود.آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: