کد خبر: ۲۰۸۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 11
اینکه در هر مراوده مالى یک خریدار و یک فروشنده هست، تعریف معامله اقتصادى است؛ معلوم است در معامله تا طرفین سودبرى نداشته باشند معامله انجام نمی‌شود و یا اگر انجام شود، تکرار نمی‌شود
شفاآنلاین>سلامت> «عدالت» کلمه مقدسى است اما وقتى عدالت از یک جهت خوانده شود، شروع تحریف است.

اینکه در هر مراوده مالى یک خریدار و یک فروشنده هست، تعریف معامله اقتصادى است؛ معلوم است در معامله تا طرفین سودبرى نداشته باشند معامله انجام نمی‌شود و یا اگر انجام شود، تکرار نمی‌شود. این تعریف بازار است که باید فروشنده از ثمن جنس (‌مبیع‌) و خریدار از خود مَبیع، منتفع شود. انگیزه داد و ستد همین است وگرنه فروختن کالا یا خدمت به زیر جمع هزینه تحصیل آن، خریدن ضرر است.

نکته مهم در قواعد تجارت همین است که وقتى فروشنده مجبور به فروش با ضرر شود، یعنى زیر قیمت تمام‌شده مالکیت خود را بر کالا اسقاط کند، حداقل به معامله مشابه ورود نخواهد کرد.

گفتیم بدترین احتکار، احتکارِ کار است. این مدل احتکار نمایه فیزیکى قابل مصادره و قفل شکستن ندارد. در احتکار کار، تولید‌کننده‌ براى کالایى که قیمت شناور ندارد، رغبت نخواهد داشت‌ زیرا کالایى را به قیمتى تولید می‌کند که با فروش آن ضرر خواهد کرد. این اتفاق در خدمات پزشکى دارد اتفاق مى‌افتد. به علت ارزش نسبى کاذب و نادرست خدمات، کم‌کم کادر درمانى ارائه دهنده خدمات از ارائه برخى خدمات کناره‌گیرى خواهند کرد.

این حذف انتخابى برخى خدمات پزشکى که لزوماً اورژانس(Emergency) یا اجبارى هم نیستند، داراى ماهیت بیرونى موجوده نیستند تا بشود احتکار قبل از ایجاد آنها را رصد کرد. عقب نشینى ارائه‌دهنده خدمت از ارائه کالاى سلامت که خدمت نامیده می‌شود، احتکار نیست؛ حتى اعتصاب هم نیست؛ این در تجارت، «انصراف» نامیده می‌شود. در انصراف، تولید‌کننده خدمت ترجیح می‌دهد به خدماتى ادامه بدهد که دامنه حد ضرر آنها بزرگ باشد. چیزى که در تعیین حد ضرر براى خدمت تعیین کننده است، «مشقت» است. اولین خدمات حذف‌شده از لیست تولید خدمت زیان‌ده، خدمات اعمال شاقّه است.

مدتهاست با از صرفه خارج شدن اعمال جراحى سنگین و فوق تخصصى ظریف، انصراف از انجام خدمات درمانى سطح سه اتفاق افتاده است و این زیاندهى ارتباط خطى با وقایع رکود اخیر ندارد، اما حالا این زیان دهى اعمال درمانى مشقت بار از Watershed Zone خارج شده و به حدى از زیر آستانه کف حد ضرر رسیده است که حتى با وجود صف خرید، فروشنده موجود نباشد. اینجاست که بلوک زنى دولتى شاید بتواند تابلوى معاملاتى را در خبرگزارى‌ها سبز نشان دهد؛ اما رغبت در کف بازار از عدم انجام اعمال جراحى الکتیو تکنیکال و مشقت‌بار مدتهاست رخنمایى کرده است. به نظر می‌رسد اگر توزین چگالى مشقت نتواند اثر واقعى خود را در تعیین ارزش نسبى بازى کند -چنانکه امروز هست- قاعده بازار(Market) تجارت و کار، تولید کالاى خدمتى مشقت بار را از چرخه خارج خواهد کرد.

متاسفانه عدم درک درست سیاستگذار از علت گرایش به زیبایى و تصویربردارى به جاى رشد اقدامات خدمات درمانى تهاجمى مشقت بار، عوض تشویق بر حسب چگالى زحمتِ این اعمال بى فروشنده، به تحدید و تهدید ارائه‌دهندگان خدمات کم زحمت زیبایى و تفننى متمرکز شده است. اینطور انصراف از تولید خدمت را نمی‌شود با اجبار و التزام تغییر داد.
ساده بگویم؛ احتکار‌ِ کار، اعتصاب نیست؛ انصراف از مشقت بیمزد است و باید مشوق واقعى بگیرد.سهیل طالبى حسینى، جراح و متخصص ارتوپدى/سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: