کد خبر: ۲۰۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 10
خوشبختانه روند استفاده از داروهای گیاهی بویژه در سال‌های اخیر رو به افزایش رفته که از مهم‌ترین علل آن می‌توان به اثبات اثرات جانبی و مخرب داروهای شیمیایی اشاره کرد
شفاآنلاین>سلامت> استان همدان با وجود بیش از یکهزار گونه گیاهی در کوه، دشت، دامنه‌ها و ارتفاعات یکی از ذخیره‌ گاه‌های ژنتیکی برای کشت انواع گیاهان دارویی به شمار می‌رود و در سالیان گذشته به‌عنوان یکی از قطب‌های توسعه و کشت گیاهان دارویی مطرح بوده است.

به گزارش شفاآنلاین، خوشبختانه روند استفاده از داروهای گیاهی بویژه در سال‌های اخیر رو به افزایش رفته که از مهم‌ترین علل آن می‌توان به اثبات اثرات جانبی و مخرب داروهای شیمیایی اشاره کرد.

گیاهان دارویی از گذشته‌های دور به‌عنوان مواد شفابخش و درآمدزا برای مردم مطرح بودند تا آنکه با ورود داروهای شیمیایی استفاده از این مواد طبیعی کاهش یافت، اما در سال‌های اخیر، داروهای گیاهی با خواص طبیعی جایگاه خود را بازیافته‌اند. یکی از کمبودهایی که در بخش تولید و فرآوری گیاهان دارویی در این استان محسوس است و نبود صنایع بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی، توسعه صادرات و استفاده از روش‌های نوین کاشت است. این درحالی است که یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی، ارتقای کیفیت تولیدات داخلی در بخش کشاورزی است که این مهم با توجه به دانش روز و استفاده از نتایج تحقیقات علمی محقق می‌شود.

مشکلات برداشت سنتی
به گفته دست اندرکاران این بخش، نبود تکنولوژی روز و برداشت سنتی از دیگر چالش‌های این بخش است که اغلب منجر به افت کیفیت محصول نیز می‌شود. از طرفی، خام‌ فروشی این محصولات نیز باعث وارد شدن آسیب به صنعت گیاهان دارویی واقتصاد استان می‌شود، چراکه بخش اعظم این تولیدات بدون فرآوری به خارج از کشور صادر می‌شود در حالی که با ایجاد کارخانجات فرآوری گیاهان دارویی(Medicine) می‌توان به ایجاد اشتغال در منطقه نیز کمک کرد.

لزوم سرمایه‌گذاری در ایجاد کارخانه
«غلامحسین تقوی»، مدیرصنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، درخصوص اینکه چرا بخش دولتی برای ایجاد کارخانه ورود نمی‌کند، افزود: براساس اصل 44 قانون اساسی دولت نمی‌تواند در ایجاد کارخانه سرمایه‌گذاری کند و تنها بخش خصوصی باید در این زمینه ورود پیدا کند. طبق این قانون اگر کارخانه‌ای با تصدی و نظارت دولت اداره شود، دولت باید تصدی گری خود را نیز از روی کارخانه بردارد و به بخش‌های خصوصی واگذار کند.

 حمایت از بخش خصوصی
وی با تأکید براینکه برای ایجاد کارخانه و صنایع بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی باید شرایط را برای جذب سرمایه‌گذاران فراهم کنیم، تصریح کرد: سال گذشته 3 کارخانه تولید اسانس گل محمدی و دیگر گیاهان دارویی در شهرهای ملایر، نهاوند و رزن از سوی بخش خصوصی راه‌اندازی و برای حدود 25 نفر هم اشتغالزایی شد. 10 واحد سنتی فعال هم که در قالب مشاغل خانگی کار می‌کنند، در استان داریم که به تولید عرقیات گیاهی برای مصارف دارویی مشغول هستند. قصد داریم در زمینه تولید عرقیات گیاهی به تولید انبوه نیز برسیم. به‌عنوان نمونه هم‌اکنون در شهر تویسرکان کارخانه داروسازی (گیاهی و شیمیایی) راه‌اندازی کردیم که تولیدات خوبی هم دارد.

 افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند، مجوز بگیرند
مدیرصنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران در این بخش، گفت: افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری برای ایجاد واحدهای سنتی در قالب مشاغل خانگی دارند با ارائه درخواست به اداره کار و با هماهنگی اداره صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان می‌توانند مجوز این کار را بگیرند. این افراد می‌توانند از تسهیلات مشاغل خانگی که 10 تا 20 میلیون تومان با بازپرداخت 6 درصد است، استفاده کنند. تسهیلاتی هم که به سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی کارخانه جهت فرآوری گیاهان دارویی ارائه می‌شود تسهیلاتی با بهره 6 تا 9 درصد است که بازپرداخت آن نیز 5 ساله است.

 میزان تسهیلات، سقفی ندارد
تقوی با یادآوری اینکه میزان تسهیلاتی که پرداخت می‌شود، سقفی ندارد، اظهار داشت: 80 درصد تسهیلات را اداره صنایع کشاورزی(Agriculture) استان پرداخت می‌کند و 20 درصد دیگر از سوی سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود. مجوزهای این کارهم از سوی وزارت صنعت و معدن صادر خواهد شد. به گفته وی درحال حاضر امکان سرمایه‌گذاری برای فرآوری گیاهان دارویی در تمام شهرهای استان فراهم است و ما نیز از سرمایه‌گذاران در این بخش حمایت خواهیم کرد.

 سرمایه‌گذاری درشهرهای جنوبی استان
مدیرصنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تنوع گیاهان دارویی در شهرهای جنوبی استان مانند اسدآباد، نهاوند، رزن، ملایر و تویسرکان را بیشتر دانست و خاطرنشان کرد: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنیم اگر قصد سرمایه‌گذاری در این بخش را دارند، در این شهرهای استان فعالیت کنند. تقوی با اشاره به اینکه بالا رفتن نرخ ارز تأثیر چندانی روی داروهای گیاهی نداشته، یادآور شد: به‌دنبال این مسأله، فقط هزینه‌های حمل و نقل گیاهان و کارگران به طور جزئی بالا رفته است.

 صدور گشنیز همدان به اروپا
وی درباره صادرات این گیاهان شفابخش توضیح داد: در حال حاضر گیاه گشنیز استان به اروپا صادر می‌شود و بخش زیادی از این صادرات، داخلی است. شهرملایر هم از جمله شهرهایی است که مدت 5 سال است در آن کشت زعفران انجام می‌شود. در حال حاضر 100 هکتار از مزارع این شهر به کشت زعفران اختصاص دارد که صادر هم می‌شود.

 برداشت 11هزار و 618 تن گیاهان دارویی
«رحیم بیات»، معاون مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز به میزان کشت و برداشت گیاهان دارویی استان در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: سال گذشته 4 هزار و 568 هکتار از اراضی استان زیرکشت گیاهان دارویی رفت که از این میزان 11 هزار و 618 تن برداشت شد. همچنین سال گذشته 5هزار و 247 تن گیاه گشنیز و 5 هزار و 858 تن هم رازیانه در استان همدان تولید شد. 90 درصد گشنیز استان در شهر نهاوند و 100 درصد رازیانه استان هم در شهر رزن تولید می‌شود.به گفته بیات گیاهان دارویی استان بیشتر در سایر استان‌ها فرآوری می‌شود.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: