کد خبر: ۲۰۷۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 09
بی‌شک کم‌تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی سلامت جسم و حتی روان کارمندان ادارات خصوصی و دولتی را به خطر می‌اندازد اما نکته قابل توجه اینجاست که نه تنها در ایران بلکه در جهان زنان به مراتب کمتر از مردان تحرک و فعالیت بدنی دارند و این موضوع در زنان کارمند شدت به مراتب بیشتری دارد
شفا آنلاین>سلامت>نشستن برای ساعاتی طولانی و در تمام روزهای هفته پیامدهای منفی فراوانی را در ابعاد مختلف برای زنان و مردان کارمند به دنبال خواهد داشت؛ پیامدهایی با ابعاد جسمی و روانی، این عوارض در زنان خصوصا زنانی که تحرک کمتری نسبت به دیگران دارند؛ سنگین تر و ماندگارتر است.

به گزارش شفا آنلاین: بی‌شک کم‌تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی <Not having physical activity>سلامت جسم و حتی روان کارمندان ادارات خصوصی و دولتی را به خطر می‌اندازد اما نکته قابل توجه اینجاست که نه تنها در ایران بلکه در جهان زنان به مراتب کمتر از مردان تحرک و فعالیت بدنی دارند و این موضوع در زنان کارمند شدت به مراتب بیشتری دارد.

کمرنگ بودن فرهنگ ورزش در خانواده‌ ایرانی به ویژه در میان بانوان و کمبود فضای ورزشی مناسب از دلایل اصلی کم‌تحرکی و بی‌تحرکی بانوان به ویژه کارمندان زن است.

نبود اطلاع‌رسانی کافی و پوشش رسانه‌ای ورزش بانوان در کشور باعث می‌شود که نتوان به اندازه‌ی نیاز در ترویج فرهنگ ورزش بانوان موثر و کارآمد بود.

بانوان ورزشکار علی‌رغم کمبود محیط مناسب ورزشی، توانسته‌اند برای ایران افتخار آفرینی‌های بسیاری دریافت کنند اما با نبود پوشش رسانه‌ای کافی همچنان فرهنگ ورزش میان بانوان جامعه رایج و همه‌گیر نیست.

در حاشیه بودن موضوع ورزش بانوان برای مسئولین( امور بانوان استانداری) و بی‌توجهی آن‌ها به پیگیری‌های خبرگزاری ایسنا برای دریافت اطلاعات کافی، امید چندانی را برای آینده باقی نمی‌گذارد.

بی‌توجهی بعضی از مسئولان موجب شد تا نتوانیم اطلاعات دقیق از ورزش بانوان داشته باشیم اما تنها چیزی که روشن و مشهود است کمبود ‌اماکن ورزشی و تفریحی مناسب بانوان است.

کمبود امکانات ورزشی مناسب و بی‌توجهی مسئولان سلامت جسمی و روحی زنان جامعه را نشانه می‌گیرد.

رئیس هیأت پزشکی و ورزشی استان فارس ضمن تایید این دیدگاه در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: دردهای ناحیه ستون فقرات، گردن و زانو از شایع‌ترین بیماری‌ در کارمندان است. ضعف عضلات در ناحیه زانو، گردن و در ادامه ضعف در حرکت آن علل دردهای نقاط بدن است.

کاوه باشتی با بیان اینکه بی‌تحرکی و همزمان با آن فعالیت ‌عضی از عضلات خاص به طور دائم سبب ‌می‌شود تا دیگر عضلات مقابل آن دچار ضعف شود، افزود: این شرایط به وفور ‌در میان کارمندان و صاحبان مشاغل خاص دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: ضعف عضلات در نهایت سبب فشار  و احساس درد بر ستون فقرات و ناحیه کمر و گردن می‌شود.

این  فوق تخصص جراحی آسیب‌های ورزشی  همچنین به بخشی از فعالیت هیأت پزشکی ورزشی فارس در این زمینه هم اشاره و خاطرنشان کرد: زنان به نسبت در معرض بیماری‌های بیشتری قرار دارند و به طور کل ورزش و فعالیت بدنی روزانه میان بانوان کمتر رواج دارد.

باشتی که اضافه وزن و ضعف عضلات را از شایع‌ترین عوارض بی‌تحرکی و کم‌تحرکی می‌داند، گفت: هیأت پزشکی ورزشی استان خدمات پزشکی خود را  به طور عام در قالب مشاوره‌های تغذیه‌ایی و دستورات ورزشی ارائه می‌دهد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر دوره‌های آموزشی ویژه برای سلامت جسم و روان بانوان برگزار می‌شود؛ چراکه سلامت و بهداشت بانوان گستره بزرگی دارد و نیازمند آموزش بیشتری در حوزه بهداشت است.

این  فوق تخصص جراحی آسیب‌های ورزشی یادآور شد: بهتر است که بانوان خود آستین‌ها را بالا زنند و فرهنگ ورزش را از سنین کم در خود و خانواده خود نهادینه کنند. به اعتقاد بسیاری از پزشکان ورزش روزانه حتی چند دقیقه و انجام حرکات کششی و نرمشی می‌تواند در داشتن اندامی سالم مفید و موثر باشد.قانون

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: