کد خبر: ۲۰۷۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 05
مهم ترین نکته در تغذیه این کودکان، وجود یک برنامه غذایی منظم و دقیق است که ساعت غذایی مشخصی دارد
شفا آنلاین>سلامت>متخصص تغذیه با تاکید بر اهمیت تغذیه کودکان دیابتی، درباره بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای این کودکان توضیح داد.

به گزارش شفا آنلاین:پیام فرح بخش متخصص تغذیه درباره برنامه غذایی کودکان دیابتی گفت: کودکان معمولا به دیابت نوع یک مبتلا می‌شوند و از انسولین استفاده می کنند؛ مهم ترین نکته در تغذیه این کودکان، وجود یک برنامه غذایی منظم و دقیق است که ساعت غذایی مشخصی دارد.

وی افزود: به دلیل اینکه این کودکان در سن رشد هستند و تحرک زیادی دارند؛ برنامه غذایی آن ها باید به گونه ای باشد که دچار افت قند خون نشوند.

برنامه غذایی مناسب برای تنظیم قندخون

فرح بخش درباره برنامه غذایی کودکان دیابتی اظهار کرد: غذای کودک به وعده‌ها و میان وعده ها تقسیم بندی می‌شود؛ یعنی علاوه بر 3 وعده اصلی، 2 میان وعده بین صبحانه و ناهار ،2 میان وعده بین ناهار تا شام و اگر کودک تا دیر وقت بیدار است یک میان وعده هم آخر شب در برنامه غذایی قرار می گیرد تا دامنه نوسان قند خون کاهش یابد.

متخصص تغذیه برای غنی کردن وعده های غذایی کودکان دیابتی از فیبر گفت: 3 منبع اصلی فیبر باید در وعده ها و میان وعده ها موجود باشد که مهم ترین آنها سبزیجات، میوه های تازه و سبوس است.

وی افزود: در وعده صبحانه باید از نان سبوس دار مثل سنگک یا بربری استفاده شود؛ نان لواش و نان فانتزی گزینه مناسبی برای صبحانه کودکان دیابتی نیست. همچنین در صورت استفاده از نان جو، باید نان فاقد عصاره مالت باشد تا از بالا رفتن قند خون جلوگیری شود.

فرح بخش همچنین برای غنی کردن صبحانه کودک از فیبر بیان کرد: در کنار نان و پنیر از گوجه و خیار هم استفاده شود تا نوسان قند خون<Blood glucose>کاهش یابد.

متخصص تغذیه برای غنی کردن وعده ناهار و شام از فیبر گفت: کودکان دیابتی حتما باید از سالاد و سبزی در کنار غذا استفاده کنند. کودک چاق باید از مصرف سس مایونز و روغن زیتون در غذا خودداری کنند و در صورت داشتن وزن متعادل از روغن زیتون به همراه آبلیمو یا سرکه روی سالاد استفاده شود.

وی درباره میان وعده مناسب کودکان دیابتی اظهار کرد: با توجه به سن و جثه کودک یک تا 2 میوه متوسط به اندازه مشت بسته دست در میان وعده‌ها استفاده شود. میوه مورد استفاده می‌تواند یک سیب، پرتقال، گلابی، هلو، 2 تا نارنگی کوچک، یک لیوان گیلاس یا یک لیوان توت فرنگی باشد.
چه خوراکی هایی برای کودکان دیابتی خطرناک است؟

فرح بخش تاکید کرد: کودکان دیابتی باید از مصرف میوه های با قند بالا خودداری کنند؛ بنابراین خربزه، طالبی، گرمک، انگور، انجیر، انبه، آناناس، موز و آلبالو را باید از میان وعده حذف کرد.

متخصص تغذیه افزود: برای کودکان دیابتی استفاده از منابع قندی مثل عسل، مربا، شیره انگور، ارده و شیره توصیه نمی شود چون این مواد قند خون را به سرعت بالا می برند.

وی با اشاره به والدینی که فرزند دیابتی دارند گفت: در فصل امتحانات یا جلسه کنکور که فرزند شما استرس دارد باید یک ماده قندی ساده مثل شکلات یا شیرینی همراه داشته باشد و در صورت افت قند خون که با علائم لرزش، ضعف، بی قراری، بدخلقی و عرق سرد همراه است از ماده قندی استفاده کند تا منجر به بیهوشی نشود.

تنظیم بهترین برنامه غذایی؛ توسط متخصص تغذیه

فرح بخش درباره برنامه غذایی کودکان دیابتی اظهار کرد: متخصص تغذیه می تواند برنامه غذایی مناسب را برای کودک تنظیم کند تا میزان نان و برنج مورد استفاده او مشخص شود.

متخصص تغذیه افزود: نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی اگرچه منابع نشاسته‌ای هستند و قند خون را بالا می‌برند اما باید در برنامه غذایی گنجانده شوند؛ به جای آن قند، شکر، شکلات، شیرینی و بستنی را تا حد زیادی حذف می‌کنیم.

وی درباره منابع گوشت و لبنیات گفت: چون کودکان در سن رشد هستند باید از گوشت، پروتئین، شیر و لبنیات به اندازه متعادل (توسط متخصص تغذیه محاسبه و تعیین می شود) استفاده کنند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: