کد خبر: ۲۰۷۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 04
آیا وقتی اراده می کنید که بخوابید به راحتی به خواب می روید یا ساعت ها در رخت خواب غلت می زنید تا بالاخره خسته شوید و بخوابید؟چرا بعضی از افراد به راحتی می خوابند و برخی دیگر یا خیلی کم خواب هستند یا اصلا از خواب خود راضی نیستند.شما جزو کدام دسته اید
شفا آنلاین>سلامت>بد نیست بدانید نور، یکی از عواملی است که می‌تواند با ایجاد اختلال در ترشح هورمون خواب، باعث کاهش ترشح هورمون خواب شود و در صورتی که نور اتاق خواب در طول شب بیش از اندازه باشد، ممکن است حتی باعث عدم ترشح این هورمون بشود و به این ترتیب اجازه داشتن خوابی راحت را در طول شب به شما ندهد.

به گزارش شفا آنلاین:آیا وقتی اراده می کنید که بخوابید به راحتی به خواب می روید یا ساعت ها در رخت خواب غلت می زنید تا بالاخره خسته شوید و بخوابید؟چرا بعضی از افراد به راحتی می خوابند و برخی دیگر یا خیلی کم خواب هستند یا اصلا از خواب خود راضی نیستند.شما جزو کدام دسته اید.

ما در این مطلب قصد داریم شما را با انواع اختلالات خواب <sleep disorders>آشنا کنیم و چند پیشنهاد طلایی به کسانی بدهیم که حسرت یک خواب راحت را دارند.

اختلالات خواب

باید گفت تاکنون بیش از ۸۰ نوع اختلال خواب شناخته شده است که این تعداد در ۴ گروه کلی دسته بندی می شوند:

 بدخوابی

در این گروه اختلالات بی خوابی، خواب آلودگی در طول روز، زمان خواب و بیداری غیر عادی، و یا بررسی اثر الکل و یا بعضی داروهای موثر در بی خوابی،جای می گیرند.

  شبه خواب

در این طبقه بندی بعضی از رفتارهای غیر طبیعی در حین خواب – البته بدون خواب آلودگی یا بی خوابی گسترده- جای می گیرد. مثل راه رفتن در خواب یا ترس و وحشت در شب.

اختلالات روانپزشکی خواب

در این طبقه شرایطی که باعث برهم زدن خواب می شود مثل اضطراب، افسردگی، بیماری پارکینسون، جنون  و یا بیماری ریفلاکس معده روده قرار دارند.

مشکلاتی که قابل دسته بندی نیست

مشکلات خواب که به طور واضح قابل دسته بندی نیست و یا به عبارتی متخصصان درمورد علل و ریشه آنها اتفاق نظر ندارندمثل اختلالات خواب در حاملگی و یا تعریق بی دلیل و بسیار زیاد در حین خواب.

بهداشت اتاق خواب و استفاده از نور چراغ خواب

آیا می توان ازچراغ خواب هنگام خوابیدن استفاده کرد یا اینکه  پرده‌های نازک برای ورود نور کوچه و خیابان به داخل اتاق خواب هنگام شب  باعث برهم خوردن نظم و آرامش خواب می شود یا خیر؟

بد نیست بدانید نور، یکی از عواملی است که می‌تواند با ایجاد اختلال در ترشح هورمون خواب، باعث کاهش ترشح هورمون خواب شود و در صورتی که نور اتاق خواب در طول شب بیش از اندازه باشد، ممکن است حتی باعث عدم ترشح این هورمون بشود و به این ترتیب اجازه داشتن خوابی راحت را در طول شب به شما ندهد.

 البته همین نور می‌تواند در برخی از اختلال‌های خواب، جنبه درمانی داشته باشد. مثلا می‌توان با نورهای مناسب، زمان خواب افرادی که دیر از خواب بیدار می‌شوند را اصلاح کرد.باید گفت اگر فردی مشکل بی‌خوابی نداشته باشد، می‌تواند با روشنایی اندک چراغ‌های خواب یا نور خارج از محیط اتاق خواب هم به راحتی بخوابد.

البته برای داشتن یک خواب خوب به خصوص آنهایی که در خوابیدن مشکل دارند (چه داشتن مشکل در شروع خواب و چه داشتن مشکل بیداری‌های مکرر حین خواب) و صبح‌ها هنگام بیدار شدن از کیفیت خواب خود راضی نیستند، باید به نکته‌های مربوط به بهداشت خواب توجه بیشتری کرد. یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که باید در بهداشت خواب در نظر گرفته شود، مربوط به محیط اتاق خواب است.

این محیط باید دمای مناسبی داشته باشد (یعنی نه سرد باشد و نه گرم)، سر و صدای زیادی در آن نباشد و شرایط نوری و روشنایی مناسبی هم در آن فراهم باشد. نور اتاق خواب در طول شب باید حداقل ممکن خود باشد. به همین خاطر اگر محله زندگی و مکان اتاق خوابتان به صورتی است که نور کوچه و خیابان باعث روشنی بیش از حد اتاق خوابتان در طول شب می‌شود، بنابراین بهتر است از پرده‌هایی با پارچه ضخیم‌تر یا آستری پرده برای تاریک کردن اتاق و ایجاد فضایی مناسب برای خوابیدن استفاده کنید.

خطرات بی خوابی

بی خوابی یا کم خوابی، افراد در خطر جدی حمله های قلبی و سکته، دیابت نوع دوم، سرطان و کوتاه شدن عمر قرار دارند.

۱۳ راز خواب آور برای کسانی که راحت نمی خوابند

مسایل مختلفی در زندگی باعث کم یا بی خوابی می شوند. استرس های کاری، نگرانی های مالی و مشکلات داخل خانه همه می توانند ما را به شب زنده دارهای دایمی تبدیل کنند. در این مطلب روش هایی را برایتان نام برده ایم که کمک می کنند تا بتوانید شب ها زودتر بخوابید و خواب راحتی نیز داشته باشید.  

۱. هر شب در ساعت مشخصی بخوابید و صبح در ساعت مشخصی بیدار شوید.

این نظم باید در همه روزهای هفته و حتی تعطیلات نیز برقرار باشد. با رعایت این برنامه خوابی منظم به طور واضح متوجه کم یا زیاد شدن میزان خواب خود در طول هفته خواهید شد.

۲. پیوسته و بلاانقطاع بخوابید.

خواب های تکه تکه یا خوابیدن و بیدار شدن های مکرر در طول شب باعث خواب آلودگی در روز، پایین آمدن کارایی و یادگیری می شود و حتی در حافظه نیز تاثیر منفی دارد.

۳.خیلی سریع کمبود خواب خود را جبران کنید.

روزهایی که شب پیش کم خوابیده اید یا خواب کاملی نداشته اید، حتما شب زودتر بخوابید تا کمبود خوابتان جبران شود. اگر شب دیر بخوابید، مطمئن باشید شب دوباره نمی توانید درست بخوابید و دیر خوابتان می برد.

البته برای جبران خواب می توان در طول روز چرت زد – البته نباید طولانی یا در ساعت های نزدیک عصر باشد زیرا این مساله باعث به هم زدن چرخه خواب شما می شود. برای جبران کمبود خواب خود، همه آخر هفته را در رختخواب به سر نبرید. این مثل این است که برای کم کردن وزن خود فقط روزهای جمعه ورزش کنید و رژیم بگیرید.  

۴. پس از ساعت دو بعدازظهر کافئین مصرف نکنید.

کافئین دوره شش ساعته دارد. به این معنا که ۶ ساعت پس از آخرین جرعه شما، اثر آن همچنان در بدن باقی می ماند. این مساله شما را وارد دور باطل می کند. یعنی صبح که با خستگی و کم خوابی از خواب بیدار شوید، برای سرحال شدن یک فنجان قهوه می نوشید. به طور خلاصه، عصر کافئین می نوشید، شب دیر می خوابید، صبح بد بیدار می شوید و برای جلوگیری از خواب آلودگی دوباره قهوه می نوشید.  

۵. بین ساعت های ۵ تا ۷ بعدازظهر ورزش کنید.

سه ساعت پیش از خواب از ورزش های سنگین پرهیز کنید: ورزش باعث می شود دمای دورنی بدن ۵ تا ۶ ساعت افزایش بیاید. برای اینکه خواب راحتی داشته باشید باید دمای بدن شما پایین باشد.

۶. اتاق خواب خود را خنک نگه دارید.

بهترین دما برای اتاق خواب ۶۵ درجه فارنهایت است. گرمای اتاق خواب باعث کابوس دیدن می شود. اگر اتاق را خیلی سرد هم نگه دارید باز نمی توان راحت خوابید زیرا بیشتر توجه بدن به ثابت نگه داشتن دمای درونی خود است.

۷. نور اتاق را کم کنید

نورهای روشن باعث بیدار و هوشیار نگه داشتن انسان می شوند. بنابراین، پیش از خوابیدن در معرض نورهای زیاد نباشید و تا حد امکان نور اتاق را کم کنید.

۸. از وسایل الکترونیک استفاده نکنید.

منظور استفاده نکردن از کامپیوتر، تلویزیون، آی‌پد، آی‌پاد یا اسمارت‌فون در اتاق خواب است. این وسایل باعث بد خوابیدن شما می شوند و استرس هم ایجاد می کنند.

۹. پیش از خواب مطالعه کنید.

۳۰ دقیقه قبل از خواب سعی کنید کتاب های مورد علاقه خود را بخوانید. البته ترجیحا کتاب ها یا مقاله های مربوط به شغلتان را نخوانید.

۱۰. استراحت کنید.

بدن شما به چیزی بین استرس های روزانه و خواب شبانه نیاز دارد. اسنک سبک، دوش آب گرم یا ورزش های سبک همچون یوگا می توانند به از بین رفتن استرس های روزانه کمک کنند. اگر در میانه شب از خواب بیدار شدید و دیگر نتوانستد دوباره بخوابید، از رختخواب بیرون بیایید.

کارهای آرامش بخش که نیازی هم به تمرکز ندارند، انجام دهید. با این روش ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد دوباره خوابتان می گیرد و می توانید به تخت خود بازگردید.

۱۱- در حین روز نخوابید

در عمل وقتی که شما در حین روز زیاد بخوابید، این عمل باعث می شود که خواب شب شما دچار اختلال شود. اما خیلی مهم است که شما توازن را بیابید اما اگر نتوانستید این توازن را پیدا کنید بهتر است که خوابیدن در روز را کنار بگذاید.

۱۲-از کافئین و الکل دوری کنید.

نوشیدنی های کافئین دار و موادی مثل قهوه، سودا، چای و شکلات ذهن را بیش از آن چیزی که شما فکر می کنید تحریک می کنند. زمانی که شما فکر می کنید که الکل شما را می خواباند اثر مسکنی آن تا انتهای شب باقی نمی ماند. الکل عامل پریشانی است، با وجود اینکه شما را می خواباند، اما باعث می شود که در طول شب بارها از خواب بپرید.

زمانی که الکل هضم می شود، بدن شما می خواهد که از شر الکل خلاص شود و باعث می شود که بیداری های نیمه شب رخ دهد و برخی اوقات کابوس شبانه به سراغ شما بیاید. الکل بیش از حد وابستگی می آورد و خلاص شدن از وابستگی الکل می تواند خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد.

نیکوتین نیز یک محرک است و نباید در نزدیک زمان خواب مورد استفاده قرار بگیرد اگر که شما در طول شب سابقه بیدار شدن را دارید با وجود اینکه سیگار کشیدن قبل از خواب احساس آرامش خاصی را به شما می دهد، باعث می شود محرکی وارد خون شما شود، و شاید این روش باعث شود که شما برای سلامت خودتان هم که شده ترک کنید.

۱۳-آهنگ یا صدای یکنواخت مورد علاقه خود گوش دهید.

سعی کنید در هنگام خوابیدن یه یک آهنگ یا صدای یکنواخت مورد علاقه خود گوش دهید. بهداشت نیوز

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: