کد خبر: ۲۰۷۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 05
در سه رکن سلامتى که توالى ترتیبى معنادارى داشت، بهداشت بر درمان و هر دو بر آموزش مقدم شدند. این توالى ترتیبى بود و این چینش کلمات، واقعاً اتفاقى نبود. اگرچه قانون‌گذار می‌دانست آموزش، مطلع آگاهى عمومى در هر امرى ست
شفاآنلاین>سلامت> وقتى نام وزارت بهدارى به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى تغییر یافت، یک پیام به آینده صادر شد. من امروز به قانون‌گذار قدیم یک بازخورد خواهم داد.

در سه رکن سلامتى که توالى ترتیبى معنادارى داشت، بهداشت بر درمان و هر دو بر آموزش مقدم شدند. این توالى ترتیبى بود و این چینش کلمات، واقعاً اتفاقى نبود. اگرچه قانون‌گذار می‌دانست آموزش، مطلع آگاهى عمومى در هر امرى ست؛

اما آن‌قدر معضلات سلامت ما عمیق بود که وزارت بهداشت را با این کلمه خطاب می‌کنیم. اینکه در عمل علاقه وجود دارد درمان سایه سنگین خود را بر بهداشت گسترده کند، ناشى از فهم نادرست این توالى ترتیبى است.

آموزش پزشکى یک اتصال منطقى به وزارت بهداشت نبود، اما شاید باید تعریف اهداف قانون تشکیل وزارت بهداشت از آموزش سلامتى به‌جای پزشکى آغاز می‌شد.

بحث قدیمى عدم ترجیح حوزه بهداشت بر درمان در اتفاق پوشک علنی‌تر شد. اتفاق پوشک نشان داد که به کالاى پزشکى بهداشتى خاص به‌عنوان کالاى درمان نگاه نمی‌شود. این شروع حادثه فهم نادرست بود. کسى معتقد نیست که درمان را می‌شود از بهداشت جدا کرد و اول قدم درمان هم احیاء اصول بهداشتى است.

تفکیک کالاى بهداشتى از درمانى به‌طور عام، سیاست علمى-ادارى خوبى نشان می‌دهد؛ اما همه سیاست‌های دیوانى لزوماً علمى نیست. نمی‌شود متولى درمان(Treatment) باشید، اما ابتداى جاده سلامتى در کنترل شما نباشد.

من فکر می‌کنم اتفاق پوشک هشدارى باشد بر اینکه درک کنیم تفکیک کالاى بهداشتى به دو حوزه اصلى الزام دارد. کالاى بهداشتى که مستقیماً و آنى در روند درمان کاربرد دارد، باید موردبازنگری در تعاریف استراتژیک قرار گیرد.

اتفاق پوشک متذکر شد که این تنها یک کالاى لوکس بهداشتى کودکان نیست و بهداشت زنان متذکر می‌شود که در هر فاجعه و بلاى طبیعى از اولین بسته‌های انسان دوستانه صلیب سرخ محموله‌های عظیم شیر خشک و پوشک است. جامعه زنان به جامعه کودکان در این هدف انسانى متصل است. پوشک در جامعه زنان یک اندیکاتور مهم در تعیین سطح بهداشتى است و غفلت از اهمیت این کالاى بهداشتى در درمان و در بیمارستان‌ها یک خطاى مفهومى ست.

من اینجا هستم تا متذکر شوم که چیزهایى هست که نباید به تعاریف سنتی‌اش اکتفا کرد و وقتى پوشک در اتفاقات مخاطى و اسفنکترى بزرگسالان در بیمارستان(Hospital) و بسترى، در بهداشت زنان و کودکان، معادل تجهیزات پانسمان است، نباید به پوشک عنوان کالاى بهداشتى داد.

این خطابى بود تا من به تعاریف ادارى خط قرمز بکشم و فریاد بزنم: ️امروز پوشک کالاى درمانى ست و نه بهداشتى.سپید/ سهیل طالبى حسینى، جراح و متخصص ارتوپدى
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: