کد خبر: ۲۰۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014April 23
شفا آنلاین-معاون طب سنتی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از تشکیل کارگروه تعیین خدمات طب سنتی و تعرفه گذاری آنها خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین، «محمود خدادوست» روز چهارشنبه در همایش ترویج سبک زندگی سالم با آموزه های طب سنتی افزود: در دولت قبل 12خدمت طب سنتی تعریف و تعرفه گذاری ش طب سنتی و تعرفه گذارید و تا مرحله شورای عالی بیمه نیز پیش رفت اما تصویب نشد.

وی افزود: هم اکنون کارگروهی تشکیل شده تا خدمات بازنگری شود و امیدواریم به زودی نهایی شود و ممکن است طی آن تعداد خدمات طب سنتی از 12مورد کمتر شود.

معاون وزیر بهداشت در ادامه به سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص طب سنتی اشاره کرد و گفت: کارگروهی برای اجرایی کردن این سیاست ها تشکیل شده تا برای تمام بندهای آن برنامه ریزی شود.

خدادوست افزود: در این سیاست ها از تولید گیاهان دارویی توسط جهاد کشاورزی تا اعلام گیاهان دارویی مورد نیاز وزارت بهداشت برنامه ریزی شده است.



** ساماندهی عطاری ها در دستور کار وزارت بهداشت

معاون وزیر بهداشت، گفت: ساماندهی عطاری ها در دستور کار این وزارتخانه بوده و جلساتی با دستگاههای مختلف از جمله دو جلسه با وزارت صنعت و معدن در این خصوص برگزار شده است اما این امر یک کار بین بخشی است.

خدادوست در ادامه به ارائه خدمات طب سنتی توسط غیرمتخصصان اشاره کرد و افزود: این خدمات در بخش خصوصی توسط متخصصانی غیر از متخصصان طب سنتی ارائه می شود.

وی خاطرنشان کرد: در کشور هفت دانشکده طب سنتی وجود داشته و 17 دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز این رشته را تدریس می کنند اما همه این بخش ها دانشجو نمی پذیرند.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: امیدواریم امسال 30 دستیار طب سنتی دانش آموخته و جذب هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی شوند تا پذیرش دانشجو در سراسر کشور افزایش یابد.



**بروز نابسامانی در وضعیت تولید، نگهداری و مصرف غذا در کشور

معاون وزیر بهداشت گفت: سبک زندگی ایرانی باید اصلاح شود که تغذیه یکی از مهم ترین اصول آن است اما تولید غذای ما اشکال دارد و گزارش های اخیر معاونت بهداشت این وزارتخانه حکایت از آن دارد که در تولید غذا ، سموم فلزی و مواد افزودنی وجود دارد.

خدادوست با اشاره به وضعیت نامطلوب نگهداری غذا افزود: حداقل باید مراقب باشیم که چه غذاهایی را مصرف می کنیم.



**جایگاه طب سنتی ایران بالاتر از طب جهانی است

معاون وزیر بهداشت گفت: طب ایران غنای متفاوتی نسبت به طب سنتی جهان و همچنین طب سنتی مورد نظر سازمان جهانی بهداشت دارد.

خدادوست افزود: سازمان جهانی بهداشت، طب سنتی ایران را به عنوان یک مکتب طبی که مبانی تشخیصی و درمانی مستقلی دارد، پذیرفته است. طب ایرانی پشتوانه مستنداتی با بیش از پنج قرن سابقه دارد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت از سال 1976 استفاده از طب سنتی و مکمل را در دستور کار خود قرار داده و استراتژی استفاده از طب سنتی از سال 2014 تا 2023 را تدوین کرده است.

وی ، کلی نگری ، سهولت دسترسی و ارزان تر بودن را از جمله مزایای طب سنتی عنوان کرد و گفت: کمیسیون طب مکمل کاخ سفید آمریکا ، 10 رویکرد از جمله گرایش همه جانبه نگر در ارائه مراقبت های بهداشتی و بهره گیری از ظرفیت مردم برای کنترل بیماری ها را تعریف کرده که ما نیز امیدواریم با تکیه بر رویکرد ادغام دستاوردهای دانش پزشکی و طب سنتی این کمیسیون، طب سنتی را در نظام بهداشت و درمان کشور ادغام کنیم.



**10 شعار طب سنتی امسال برای اصلاح سبک زندگی

معاون وزیر بهداشت در ادامه از طراحی 10 شعار طب سنتی برای اصلاح سبک زندگی امسال مردم خبر داد و گفت: خوردن با اشتهای واقعی، دست کشیدن از غذا قبل از سیر شدن، خوب جویدن، مصرف یک نوع غذا، اول شب خوابیدن، سحرخیزی، ورزش مناسب، سلامت معنوی، کاهش استرس و مصرف نان سبوس دار در این زمینه طراحی شده است.



**طب ایرانی ، طب مزاجی است

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه به طب ایرانی ، طب مزاجی یا طب اخلاطی نیز می گویند، تاکید کرد: طب سنتی به دلیل ریشه دار بودن در باورها و اعتقادات مردمی از مقبولیت زیادی در جامعه برخوردار بوده و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

خدادوست ادامه داد: بسیاری از عادات تغذیه ای در کشور پشتوانه طب سنتی بر اساس مزاج های گرم ، سرد، تر و خشک دارد و مردم از ظرفیت های طب سنتی ، دانسته و ندانسته استفاده می کنند.

وی گفت: حکما برای تعیین مزاج افراد از 10 مولفه از جمله رنگ بدن، مو، خواب و بیداری استفاده می کنند بطورمثال رنگ زرد بدن نشانه مزاج گرم و خشک، رنگ سرخ نشان مزاج گرم و تر، رنگ تیره نشانه مزاج سرد و خشک و رنگ سفید نشانه مزاج سرد و تر است.

معاون وزیر بهداشت که متخصص طب سنتی است، ادامه داد: موهای پرپشت و مجعد نشانه مزاج گرم و خشک ، موهای روشن نشانه مزاج گرم و موهایی که زود سفید می شوند نشانه مزاج سرد و تر است.

خدادوست اضافه کرد: افراد پرخواب و خوش خواب دارای مزاج تر، کم خواب دارای مزاج خشک، افراد با سرعت افعال و حرکت دارای مزاج گرم و افراد آرام دارای مزاج سرد هستند.

وی در ادامه به تاثیر طب سنتی در درمان بیماری بیش فعالی اشاره کرد و گفت: اگر زندگی این بیماران اصلاح شود بسیاری از مشکلات آنان برطرف خواهد شد بطور مثال درگیری این بیماران با رایانه و پلی استیشن موجب خشکی مزاج شده و وضعیت آنان را بدتر می کند.

معاون وزیر بهداشت گفت: زودعصبانی شدن، اضطراب و بی قراری ناشی از مزاج گرم و ثبات عقیده ناشی از مزاج خشک است؛ مقاطع سنی مختلف نیز مزاج های مختلفی دارند بطورمثال افراد 30 تا 40 سال دارای مزاج گرم و خشک و 40 تا 60 سال دارای مزاج سرد و خشک هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: